آفتاب

وزیر دارایی لبنان: برای مقابله با داعش نیازی به مداخله خارجی نداریم

وزیر دارایی لبنان: برای مقابله با داعش نیازی به مداخله خارجی نداریم

بیروت – ایرنا - « علی حسن خلیل» وزیر دارایی دولت لبنان تاکید کرد که این کشور برای مقابله با تروریسم تکفیری از جمله داعش نیازی به کمک و مداخله خارجی مانند آنچه درعراق اتفاق افتاد، ندارد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، حسن خلیل در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه ای « الحیات» خاطرنشان کرد که لبنان قادر است با تکیه و تمرکز بر نیروهای داخلی و مردمی خود مانند آنچه در مقابله با گروه های تروریستی تکفیری در منطقه عرسال اتفاق افتاد با داعش و امثال آن مبارزه کند.

بیشتر اعضای گروه 14 مارس بویژه حزب جریان المستقبل به ریاست « سعد حریری» معتقد هستند که لبنان برای مقابله با آنچه « عناصر مسلح » می خوانند، باید از خارجی ها کمک بگیرد و بویژه با گسترش قطعنامه 1701 سازمان ملل ، نیروهای صلح بان سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان(یونیفل) در مرزهای شرقی و شمالی با سوریه هم مستقر شوند.

ناظران این درخواست جریان المستقبل را بیشتر کمک به گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش و جبهه النصره ارزیابی کرده زیرا با این ترفند و بزعم خود می توانند مانع حضور نیروهای حزب الله در جنگ با این گروه ها که گروه 14 مارس آنها را « انقلابی » می خواند، شوند.

« ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان با رد ادعاهای گروه 14 مارس مبنی براینکه حضور حزب الله عامل حمله ترویست های تکفیری به لبنان می شود، تاکید کرد که این ادعاها « غیر صحیح، غیرصحیح» است.

ژنرال « میشل عون» رییس حزب مسیحی جریان آزاد ملی لبنان هم خطاب به کسانی که این ادعاها را تکرار می کند، تاکید کرد که « دست از این ادعاهای وقیحانه» بردارند.

علی حسن خلیل در ادامه گفت وگو با الحیات، با اشاره به نبردهای با گروه های تروریستی تکفیری در مناطق القلمون و القصیر سوریه، گفت که این مبارزه تا حدود بسیار زیادی از قدرت و توانایی این گروه ها برای ضربه زدن به لبنان از جمله بمب گذاری خودروها و انفجار آنها در مناطق مختلف لبنان کاست.

وزیر دارایی لبنان همچنین با استقبال از کمک مالی هرکشوری به لبنان از جمله عربستان سعودی بویژه به ارتش لبنان که در اولویت قرار دارد، گفت که این کمک ها نباید مانند گذشته باشد بلکه باید مطابق قانون توزیع شود تا شاهد مشابه مشکلاتی که در زمان نخست وزیری « فواد سنیوره» بروز کرد، نباشیم.

عربستان سعودی تصمیم گرفته است که کمک یک میلیارد دلاری را بطور مستقیم و تحت نظارت « سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل بین ارتش و نیروهای امنیتی لبنان توزیع کند و طبق گفته « علی عواض عسیری» سفیر عربستان در بیروت، خارج از چارچوب « بروکراسی» این اقدام صورت می گیرد.

حسن خلیل با تاکید به اینکه گروه های تروریستی تکفیری بویژه داعش خطری بزرگ برای همه کشورهای منطقه از جمله سوریه ، عراق و حتی لبنان و نه فقطاقلیت های مذهبی و طایفه ای، هستند، گفت که همه طرف ها از جمله کشورهای غربی با درک اهمیت و جدی بودن این خطر در مواضع و تصمیم های خود تجدید نظر کرده اند اما لبنان به مداخله آنها نیاز ندارد.

وی با بیان اینکه لبنان با خطرها و چالش های زیادی مواجه است بر انتخاب سریع رییس جمهوری و نمایندگان مجلس و حل فوری پرونده هایی مانند افزایش حقوق کارکنان بخش عمومی ، آب و برق تاکید کرد.

وزیر دارایی لبنان خاطرنشان کرد که برای حل مشکلات و رفع تهدیدها و خطرهای امنیتی ، اقتصادی و اجتماعی باید با عقلانیت و رعایت قوانین بویژه قانون اساسی و در نظر گرفتن پیامدهای آنها اقدام کنیم.

حسن خلیل تاکید کرد که تحولات در منطقه از جمله عراق بر اوضاع لبنان هم تاثیر می گذارد.

خاورم** 1324
کد N461733

وبگردی