آفتاب

اعدام 8 تن در چین به اتهام مشارکت در اقدامات "تروریستی"

اعدام 8 تن در چین به اتهام مشارکت در اقدامات "تروریستی"

دولت چین هشت تن را به اتهام "اقدامات مرتبط با فعالیتهای تروریستی" در منطقه ناآرام سین‌کیانگ در غرب چین اعدام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ به گفته دولت چین، این افراد در حمله مرگبار سال گذشته در پکن که شش کشته بر جای گذاشت، مشارکت داشتند.

پایگاه دولتی تیانشان چین عصر روز شنبه گزارش داد: این افراد به حمله به ایستگاه پلیس، ساخت بمب، قتل و خیانت متهم شده‌اند. در جریان حمله سال گذشته در پکن یک راننده به همراه مادر و همسرش و نیز سه عابر کشته شدند که دولت اقلیت اویغور را عامل آن می‌دانند.

منطقه سین‌کیانگ در غرب چین محل اسکان اقلیت اویغورها است که جدایی‌طلب محسوب می‌شوند. با این حال در گزارش رسانه رسمی چین اعلام نشد که این افراد چه زمانی اعدام شده‌اند.

دولت پکن مدعی است که ناآرامی‌های مرگبار مرتبط با تروریسم به روابط خارجی مربوط است اما گروه‌های حقوق بشری معتقدند که اویغورها از سیاست‌ها و اقدامات سرکوب‌گرانه رنج می‌برند.

تمام افرادی که اعدام شده‌اند، نام‌هایی شبیه اویغورها دارند. دولت چین پس از حملات اوایل سال جاری میلادی قول داد تا حملات سنگینی را به منطقه سین‌کیانگ انجام دهد.

با این حال گروه‌های حقوق بشری معتقدند که تدابیر خشن تنها موجب بیگانه شدن مردم اقلیت با دولت پکن شده و ناآرامی بیشتری را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

کد N461602

وبگردی