آفتاب
وزیر امور خارجه مطرح کرد

شکست طرح امنیتی سازی ایران در یک سال گذشته

شکست طرح امنیتی سازی ایران در یک سال گذشته

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح فعالیت های وزارت خارجه در یک سال گذشته، شکست طرح امنیتی سازی ایران را از دست آوردهای این دوره دانست.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)محمد جواد ظریف با اشاره به تلاش بدخواهان برای فضاسازی علیه کشورمان و معرفی ایران به عنوان تهدید امنیتی گفت: این امر با بردن جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت بروز و ظهور خارجی پیدا کرد و فضای شبه قانونی هم به فضاسازی تبلیغاتی و سیاسی خود داده بودند.

وی افزود: هدف اصلی ما طی یک سال گذشته شکستن این فضای امنیتی یعنی پروژه امنیتی سازی که یکی از خطرناک ترین طراحی ها علیه نظام و کشور بود در یک سال گذشته به لطف خداوند توانستیم این فضاسازی را تغییر دهیم و تا حد زیادی خنثی کنیم.

ظریف تصریح کرد: آن چهره امنیتی که از ایران درست کرده بودند که دنبال تهدید علیه منطقه و جهان است به ویژه با توطئه ای به نام برنامه سلاح هسته ای مطرح کرده بودند، احساس می کنم که فرو ریخت.

وی در ادامه امکان رسیدن به توافق جامع را موجود دانست و گفت: چون برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و براساس برنامه اقدام مشترک ژنو آنچه که قرار بوده است در نتیجه برنامه جامع به دست بیاید اثبات این واقعیت بوده است که برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز خواهد ماند، به نظر من اگر هدف رسیدن به این موضوع باشد، امکان رسیدن به راه حال وجود دارد.

وزیر امور خارجه افزود: اما اگر هدف پرداختن به امیال سیاسی گروههای مختلف فشار در کشورهای غربی باشد، آن موضوع دیگریست ولی آنچه که هم اکنون حاصل شده و بعید است که بتوانند آن فضا را دوباره احیا کنند همان شکستن فضاست.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر تمام تحریم هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران در این مدت اعمال و تصویب شده بود، چه به صورت غیرقانونی توسط شورای امنیت تصویب و اجرایی شده بود و چه تحریم های که از آن هم غیرقانونی تر، توسط ایالات متحده، اروپا و برخی کشورهای دیگر علیه ایران اعمال شده بود، همه آنها بیش از آن که خود تحریم ها موثر باشند، فضایی که ایجاد کرده بودند موثر بود.

ظریف گفت: به عبارت دیگر تحریم غذا و دارو وجود نداشت، حتی عملیات بانکی برای خرید غذا و دارو توسط ایران رسما آزاد و قابل انجام بود اما می دیدیم این کار صورت نمی گیرد چرا که فضایی برای بانک های خارجی درست کرده بودند که انگار کار بانکی با ایران باید هزینه مند باشد.

وی افزود: ما نشان دادیم که دنبال راه حل هستیم و برای گفتگو ضمن حفظ حقوق مردم آمادگی داریم، از این رو فضا شکست.

ظریف تصریح کرد: فکر می کنم طرف مقابل به این نتیجه رسید که تحریم راه حل نیست و مردم ما هم به ویژه با شرکت در انتخابات سال گذشته نشان دادند که نمی شود آنها را از نظام جدا کرد.

وی گفت: ممکن است در کشاکش مذاکرات شاهد زیاده خواهی هایی باشیم اما فکر می کنم در روزهای آخر حتما آنها به این نتیجه خواهند رسید که باید با این مردم و با این دولت و حکومت که برخواسته از رای مردم است، از مسیر تکریم و مسیر رسیدن به یک راه حل برد-برد به جای راه تحریم و فشار کار را به پیش ببرد.

وزیر امور خارجه برنامه مشترک اقدام و راه حل جامع را متضمن دو موضوع بهره مندی ایران از برنامه هسته ای صلح آمیز شامل غنی سازی و اطمینان دنیا از صلح آمیز بودن آن و دوم برداشته شدن همه تحریم های شورای امنیت و تحریم های دو و چند جانبه مرتبط با موضوع هسته ای ذکرکرد.

وی تاکید کرد:‌همه تحریم های شورای امنیت مربوط به موضوع هسته ای است ولی تحریم های دو و چند جانبه از 35 سال قبل توسط ایالات متحده و کشورهای اروپایی که بخشی از آنها به موضوع هسته ای برمی گردد، از آنجا که مذاکرات ما به 1+5 و به ویژه با ایالات متحده به عنوان عضوی از 1+5 منحصر به موضوع هسته ای است، لذا با وجود غیرقانونی و غیرعادلانه دانستن تحریم های دیگر توقع نداریم که تحریم های غیر هسته ای در نتیجه این مذاکرات لغو شود.

وی افزود: روشی که در مذاکرات به کار می بریم این است که کشورهای 1+5 متعهد می شوند، تحریم هایی که خودشان وضع کرده اند، مقررات داخلی خودشان است و در مورد اتحادیه اروپا ممکن است از امریکا (به دلیل این که این کشور خود را گرفتار سیستم تارعنکبوتی کرده است و دولتمردان و نمایندگان کنگره امریکا این توهم را دارند که از مسیر تحریم و تهدید و فشار می توانند به اهداف خود برسند) ساده تر باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سردمداری رژیم صهیونیستی برای مطرح کردن ایران به عنوان تهدید امنیتی در دنیا را طنزی تلخ دانست و گفت:‌این رژیم خود بزرگترین خطر برای صلح و امنیت منطقه و جهان و بیشترین نقض قوانین بین المللی را مرتکب شده است.

وی افزود: تلاشهایی که در سال گذشته صورت گرفت بیشترین نگرانی را برای رژیم صهیونیستی و نتانیاهو به بار آورد از این رو آنها سر و صدا کردند و تلاش کردند که مانع شوند.

ظریف به جنایت صهیونیست ها در غزه هم اشاره کرد و گفت: این جنایات علیه غیرنظامیان، نمونه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت و صلح است.

وی افزود: این اقدامات از آن دسته ای هستند که مسئولیت کیفری فردی دارند و برای طرح آن در دیوان بین المللی کیفری یا باید شورای امنیت اقدام کند که با حق وتوی کشورهای غربی چنین انتظاری نمی رود یا دولت فلسطین که می تواند عضو دیوان شود، موضوع را ارجاع دهد.

ظریف تصریح کرد: البته جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد از روز اول شروع جنایات اسرائیل در غزه در قالب دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد که در نیویورک در حد سفرا تشکیل می شود، موضوع را دنبال و چند بار مسئله را در شورای امنیت و شورای حقوق بشر مطرح کرد و در نهایت تصمیم گرفت که اجلاس وزرای کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد تشکیل شود که ما هم فورا آن را تشکیل دادیم.

وی تاکید کرد: ما روندی را از روز اول آغاز کردیم ولی در شورای امنیت به دلیل وجود حق وتو وجود فشارهای سیاسی ایالات متحده امکان رسیدن به تفاهم در شورا وجود نداشت ولی در شورای حقوق بشر، تصمیم نسبتا محکمی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ شد.

ظریف گفت: موضوع ضرورت اعزام یک هیئت حقیقت یاب برای بررسی احتمال وجود جنایات جنگی مطرح شد.

وی به مصوبه اجلاس تهران و تاکید در آن بر خواست مردم غزه و مقاومت برای برداشتن محاصره غزه به عنوان یکی از شرایط برگشت به شرایط عادی اشاره کرد و افزود: از ابتدای بحران ما تماس هایی را با دولت مصر داشتیم، بنده شاید 3 یا 4 بار با وزیر خارجه مصر صحبت کردم و همکارانم در تماس دائمی با دولت مصر بودند.

وزیر امور خارجه مردم غزه را طی 8 ساله گذشته محروم از حق حیات، کار، امکانات زندگی، دارو و مانند آن ذکر کرد و گفت: از دولت مصر خواستیم تا به عنوان کشوری که هموراه نقش قابل توجهی در جهان عرب و جهان اسلام داشته بتواند این وظیفه تاریخی را انجام دهد.

وی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دوم سیما، افزود:‌پس از آن هم وارد رایزنی با دولت مصر شدیم تا اجازه دهد کمک های انسان دوستانه یعنی دارویی به غزه برسد و نیز آمادگی خود را برای درمان مجروحان اعلام کردیم.

ظریف تصریح کرد:‌ متاسفانه مدت زیادی هواپیمای حامل کمک های ایران منتظر بود ولی اخیرا دولت مصر اعلام کرده است که با رفتن این هواپیما موافقت خواهد کرد که ما امیدوارم این کار هر چه زودتر انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر نگاه متوازن به کل روابط خارجی تاکید کرد و گفت: نگاه های یک طرفه ناشی از نیازهای مقطعی به بار نمی نشیند بلکه نگاه ما به روابطمان با همه کشورها یک نیاز مبتنی بر اصالت روابط است.

وی با یادآوری قطع روابط جمهوری اسلامی ایران با رژیم آپارتاید افریقای جنوبی بلافاصله پس از پیروزی انقلاب افزود: ایران همواره از مبارزات مردم افریقا برای استقلال دفاع کرده است و افریقا زمینه گسترده روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را داراست به گونه ای که اگر بتوانیم از موقعیت ممتاز و ویژه ای که در افریقا داریم استفاده کنیم، زمینه مساعدی برای انواع روابط دو سویه و به نفع دو طرف ایجاد می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان نگاه آرمانی را در جهت منافع ملی دانست و گفت: برخی خلط مبحث می کنند و می گویند یکی باید انتخاب شود.

وی با اشاره به این که مبنای سیاست ما روابط دوستانه و برادرانه با همه کشورهای منطقه و همکاری و همفکری در منطقه برای صلح و ثبات و مقابله با تجاوزات رژیم صهیونستی است افزود: پی گیری اهداف آرمانی موجب قدرتمند تر شدن ایران در منطقه طی سه دهه گذشته شده است و دیگر کشورهای منطقه هم که می خواهند نقشی پیدا کنند، تلاش دارند که منافع آرمانی را هم به منافع محدود در مرزهای خود اضافه کنند.

ظریف حرکت های مبتنی بر منافع خود را فاقد اصالت دانست و گفت: برخی همسایگان و قدرت های خارجی با حرکت های بدون پایه و اصالت موجب ایجاد گروههایی برای رسیدن به اهداف بسیار کوته بینانه و کوتاه مدت شد.

وی افزود: این گروهها مثل گروههای تروریستی که در عراق و سوریه فعالند، زمانی از آنهاعلیه حکومت سوریه حمایت می شد و ما بارها به همسایگان تذکر می دادیم که روزی اینها به عنوان خطر برای کل منطقه و خودشان تبدیل خواهند شد.

ظریف تصریح کرد: علت این امر توجه به منافع مقطعی و معمولا واکنشی است برای این که مثلا جلوی قدرت و نفوذ ایران را بگیرند، از این ابزارها استفاده می کردند و دیدیم که این ابزارها بلای جان همان کشورهایی شده که هر چند با تاخیر مجبور می شوند نسبت به داعش و حرکت های تروریستی اعلام موضع کنند در حالی که دو ماه قبل خیلی از همسایگان ما آمادگی نداشتند علیه داعش اعلام موضع کنند.

وی افزود:‌ما معتقدیم یک همکاری جدی جهانی و منطقه ای برای مقابله با افراط و خشونت ناشی از افراط گرایی وجود دارد.

وزیر امور خارجه گفت:‌ما امروز می بینیم این گروههای افراطی امروز از سراسر دنیا عضو گیری می کنند و بین این گروههای تروریستی که در عراق و سوریه قتل عام می کنند شهروندان اروپایی و آسیایی هستند به همین دلیل است که این یک تهدید بین المللی است و ضرورت دارد به عنوان یک معضل بین المللی با آن برخورد شود.

وی افزود: ما بارقه هایی از واقع بینی را امروز در اظهاراتی که دارد صورت می گیرد می بینیم و امیدواریم که اینها واقعی باشد و حرکت مقطعی برای آرام کردن افکار عمومی در مقابل این قضاوت ها نباشد.

ظریف گفت: ما از ابتدای دولت یازدهم اعلام کردیم که به دنبال حسن هم جواری با همه همسایگان هستیم و کشورهای همسایه برایمان اولویت دارند و تاکید کردیم که خلیج فارس رگ حیاتی همه ماست.

وی افزود: ما نیاز به منطقه ای با ثبات در خلیج فارس داریم اگر چه ممکن است برخی کشورهای خارج از منطقه برخی منافع کوتاه مدت را از جمله حضور در منطقه و خرید های تسلیحاتی را در برخی بی ثباتی ها دنبال کنند.

وزیر امور خارجه با بیان شکست تفکر نظم نوین و تک قطبی در جهان گفت: امروز هم کشورهای اروپایی و هم بسیاری از صاحب نظران در امریکا در رابطه با ایران به این نتیجه رسیده اند که چاره ای جز شناسایی واقعیت ایران نیست و باید به گونه ای از در احترام و تکریم بیایند تا بتوانند تعامل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به استانداردهای دو گانه حقوق بشری از جمله در رویه دولتی مثل کانادا اشاره کرد و افزود: امروزه یکی از بحث ها چگونگی برخورد با این رفتار دوگانه است و یک راه ساز و کاری در شورای حقوق بشر است که بررسی جهانی دوره ای همه کشورها ست و بر این مبنا، همه موظف می شوند به شورا گزارش بدهند و آنهایی که موقعیت خود را بالاتر تصور می کنند از این موقعیت خارج می شوند.

ظریف روابط دو کشور ایران و روسیه را گسترده توصیف کرد و گفت: رایزنی ها بین دو کشور هم در حوزه هسته ای و هم روابط دو جانبه و چند جانبه و دیدگاههای مشترکی که در مورد عراق، سوریه و منطقه و موضوعات مختلفی که در روابط دوجانبه ما هست، اینها همه مسائلی است که هم در مذاکرات بنده و هم در مذاکرات ریاست جمهوری مطرح است.

وی افزود: من در آینده نزدیک دیداری خواهم داشت با مسئولین روسی، پس از آن اجلاس همکاری شانگهای را داریم که فرصتی برای ملاقات های سطح بالا بین ایران و روسیه،‌ ایران و چین و دیگر کشورها فراهم می کند و پس از آن اجلاس کشورهای همسایه دریای خزر برگزار می شود.

ظریف تصریح کرد:‌ ما هم اکنون در حوزه گسترش همکاری های صلح آمیز هسته ای با روسیه در حال مذاکره هستیم، موضوع اس 300 یکی از موضوعاتی هست که در روابط ما وجود دارد و همچنین مسائل دیگر که ضرورت این گونه تبادل نظرها را به صورت دوره ای ایجاد می کند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر این که هنوز ریاست جمهوری تصمیمی برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نگرفته است گفت: امسال مجمع با اجلاس ویژه در حد سران برای رسیدگی به موضوعات مرتبط با محیط زیست و تغییرات آب و هوا مطرح می شود که تعداد قابل توجهی از سران کشورها در آن اجلاس شرکت می کنند و اگر اطلاعات من درست باشد تا کنون بیش از 100 کشور اعلام کرده اند که در سطح رئیس دولت یا رئیس کشور در این اجلاس شرکت می کنند.

وی افزود: ضمن این که امسال هم قبل و هم در حاشیه مجمع عمومی مذاکرات 1+5 صورت خواهد گرفت و لذا ما برنامه بسیار سنگینی در این مجمع خواهیم داشت و در کنار آن دیدار با ایرانیان مقیم امریکا هست.

ظریف ایرانیان مقیم خارج از کشور را یکی از سرمایه های کشور دانست و گفت: دیدار با این عزیزان و نیز گروههای موثر در شکل دهی افکار عمومی شامل اصحاب رسانه، گروههای مطالعاتی و مراکز تولید فکر که می شود روی آنها کار کرد و نیز ملاقات های دو جانبه در برنامه هستند و مجموع این شرایط موجب شده است که مجمع عمومی به زمانی ویژه برای مسئولان ارشد سیاسی کشورها برای تبادل نظر تبدیل شود.

وی به وظیفه وزارت خارجه اشاره کرد و افزود: دیپلماسی کشور باید توسعه محور باشد، این یکی از اهداف اساسی است که در دولت یازدهم به ویژه با توجه به اقتصاد مقاومتی دنبال کردیم.

انتهای پیام

کد N461473

وبگردی