آفتاب

تشخیص مواد مخدر با کوله‌پشتی آزمایشگاهی

تشخیص مواد مخدر با کوله‌پشتی آزمایشگاهی

محققان دستگاهی کوچک به اندازه یک کوله‌پشتی طراحی کرده‌اند که از نمونه ادرار برای آزمایش دقیق میزان کوکائین و دیگر مواد مخدر استفاده کرده و نتایج را طی 15 دقیقه ارائه می‌کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آزمایش وجود کوکائین و داروهای دیگر معمولا نیازمند دو مرحله پیش‌غربالگری سریع در محل و سپس یک آزمایش دقیقتر تاییدی در یک آزمایشگاه دورتر است. این فرآیند می‌تواند بین چند روز تا چند هفته طول بکشد.

محققان در پژوهشی که در مجله Analytical Chemistry منتشر شده، توضیح داده‌اند که سیستم کنونی در مرحله‌ای آزمایش ادرار برای استعمال مواد مخدر گران و وقت‌گیر است. نمونه‌ها نیز ممکن است در زمان حمل گم شده یا در معرض خطر قرار بگیرند.

راه‌حل محققان شامل کنار گذاشتن مرحله پیش‌غربالگری و بجای آن آوردن آزمایشگاه در محل به شکل یک بسته قابل حمل ساده است.

در حال حاضر هنگامی که نمونه‌ها برای آزمایش تائیدیه به آزمایشگاهها می‌رسند، تکنسین‌های آموزش دیده از روش «استاندارد طلا» استفاده می‌کنند که بر پردازش نمونه، کروماتوگرافی مایع و طیف‌سنجی جرمی برای تجزیه و تحلیل آنها تکیه دارد.

نسخه‌های کوچک ابزاری که این روشها را انجام می‌دهند، می‌توانند نتایج را با کیفیت نزدیک به آزمایشگاه ارائه دهند اما هنوز به شکل یک دستگاه واحد و قابل حمل، بهینه‌سازی و آزمایش نشده‌اند.

پژوهش جدید، یک سیستم جمع‌وجور را که می‌تواند همه مراحل را از استخراج مواد مخدر از ادرار با دستگاه میکروسیالی گرفته تا یک طیف‌سنج جرمی کوچک برای شناسایی مواد انجام دهد، در یک جا قرار داده است.

این ابزار کوله‌پشتی می‌تواند نشانه‌های کوکائین، benzoylecgonine (متابولیتی که پس از مصرف کوکائین در بدن آزاد می‌شود) و کدئین را در کمتر از 15 دقیقه در چهار نمونه شناسایی کند.

انتهای پیام

کد N461346

وبگردی