آفتاب
ظریف در گفتگوی ویژه خبری:

برگزاری مذاکرات هسته ای قبل و در حاشیه مجمع عمومی/ رئیس جمهور هنوز برای شرکت در مجمع عمومی تصمیم نگرفته اند

برگزاری مذاکرات هسته ای قبل و در حاشیه  مجمع عمومی/ رئیس جمهور هنوز  برای شرکت در مجمع عمومی تصمیم  نگرفته اند

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: مذاکرات ایران و کشورهای 1+5هم قبل از مجمع عمومی و هم در حاشیه مجمع عمومی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اولین روز از هفته دولت در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره اقدامات دولت در یک سال گذشته در عرصه دیپلماسی گفت: در طول یک سال گذشته با برنامه ریزی های دولت، فضاسازی که بر علیه ایران درعرصه بین الملل وجود داشت و به عنوان تهدید علیه منطقه و جهان مطرح کرده بودند به ویژه با توطئه ای به نام سلاح هسته ای ، فرو ریخته است .


وی افزود: یکی از دستاوردهای دولت در یک سال گذشته که دستگاه دیپلماسی هم در آن نقش داشته فرو ریختن این فضا بوده است .

ظریف درباره آخرین وضعیت پرونده هسته ای و امکان رسیدن به توافق در 4 ماه آبنده بیان کرد: به نظر من امکان رسیدن به توافق جامع  وجود دارد چراکه برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و چون بر اساس توافق ژنو رسیدن به توافق جامع اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است ، بر اساس دست یابی به این هدف امکان رسیدن به توافق جامع وجود دارد .


وی با اشاره به اینکه در صورتی که رسیدن به امیال گروه های افراطی در کشورهای دیگر هدف طرف مقابل باشد ، موضوع دیگری است ، اظهار داشت : آنچه بعید است که بتوان دوباره نیز آن را فراهم کرد ، ایجاد فضای شکستن تحریم هاست . فضایی که به وسیله تحریم های شورای امنیت و تحریم های یک جانبه و چند جانبه دیگر کشورها از جمله آمریکا فراهم شده موثر بود و حتی با وجود آنکه تحریم غذا و دارو وجود نداشت اما این امکان فراهم نمی شد چون بانک ها فکر می کردند کار با ایران هزینه دارد .

ظریف با بیان اینکه مذاکره این فضا را شکسته است تصریح کرد: اکنون هیچ کس نمی تواند ایران را متهم کند که مذاکره را تنها برای مذاکره میخواهد . ما نشان دادیم به دنبال راه حل هستیم . آمادگی برای گفتگو ضمن حفظ حقوق مردم و آنچه رهبرمعظم انقلاب با عنوان نرمش قهرمانه فرمودند را داریم . طرف مقابل متوجه شده که تحریم راه صحبت با مردم ایران نیست و نمی توان مردم را از نظام جدا کرد.


وزیر امور خارجه با بیان اینکه مردم سرنوشت خود را پای صندوق رآی معلوم می کنند بیان کرد: در کشاکش مذاکرات شاید شاهد زیاده خواهی باشیم اما احساس می کنم در روزهای آخر، طرف مقابل به این نتیجه خواهد رسید که با این مردم باید از مسیر تکریم و راه حل برد برد کار را پیش ببرد.

ظریف درباره برداشتن تحریم ها در توافق جامع تصریح کرد: ضرورت دارد تمام تحریم های شورای امنیت علیه ایران حذف شود. روش ما در مذاکرات این است که کشورهای 1+5 متعهد شوند تحریم های خودشان که مقررات داخلی خودشات است جذف کنند. در مورد اتحادیه اروپا این کار آسان تر است اما در ایالت متحده آمریکا که خود را دچار یک تار عنکبوتی تحریم کرده است این اقدام سخت تر است که البته این امور موضوع داخلی آنهاست  و اینکه چه روشی انتخاب می کنند مشکل آنهاست.



وی درباره تحریم های شورای امنیت بیان کرد: کشورهای 1+5 درهر توافقی باید متعهد شوند که تحریم ها را بردارند . توافق ایران و 1+5 منجر به این می شود که 5+1 به شورای امنیت مراجعه کنند و قطعنامه ای را رائه دهند و این قطعنامه را به تصویب برسانند که تحریم ها لغو شود.


ظریف درباره سفر به روسیه گفت: با روسیه دو کشور همسایه هستیم و در رایزنی با روسیه دیدگاه های مشترک در مورد عراق، سوریه و منطقه داریم . موضوعاتی در مذاکرات بنده با روزیر خارجه وسیه مطرح است و موضوعاتی نیز در مذاکرات ریاست محترم جمهوری .

ظریف گفت: من در آینده نزدیک با مسئولین روسیه دیدار دارم . بعد از آن اجلاس شانگهای و سپس اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر را خواهیم داشت که در این اجلاس ها نیز فرصت برای دیدار و گفتگو فراهم است .


وی ادامه داد: موضوعاتی که با روسیه مطرح است در موضوعات مختلفی از جمله همکاری های هسته ای و گسترش همکاری های هسته ای صلح آمیر ، اس 300 و ... است .

ظریف درباره برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در شهریور ماه بیان کرد: هنوز ریاست جمهوری تصمیم برای شرکت دراجلاس مجمع عمومی نگرفته اند .


وی ادامه داد: امسال مجمع عمومی با اجلاس ویژه سران با تغییرات محیط زیست و آب و هوا همراه است که تا کنون روسای 100 کشور برای شرکت در این اجلاس اعلام امادگی کرده اند.

رئیس دسنگاه دیپلماسی ادامه داد: مذاکرات ایران و کشورهای 1+5هم قبل از مجمع عمومی و هم در حاشیه اجلاس مجمع عمومی برگزار می شود.


وی ادامه داد: در حاشیه مجمع عمومی نیزبرنامه سنگینی خواهیم داشت .دیدارهای دوجانبه، دیدار با ایرانیان و اربابان جراید و ... که چه رئیس جمهور پیشنهاد ما را برای شرکت بپذیرند و یا خیر این برنامه ها وجود دارد .

مشروح این گفتگو متعاقبا منتشر خواهد شد.




کد N461313

وبگردی