آفتاب
عضو شورای حل اختلاف بین قوا:

در این دولت شکایتی به این شورا ارجاع نشده است/تیم هسته ای با گارد بسته مذاکره کنند

در این دولت شکایتی به این شورا ارجاع نشده است/تیم هسته ای با گارد بسته مذاکره کنند

تهران – ایرنا – عضو شورای حل اختلاف بین قوا گفت:درمدت یکساله دولت یازدهم از طرف دولت و رییس جمهور نامه و شکایتی به این شورا ارجاع نشده است.

به گزارش خبرنگارسیاسی ایرنا،ˈسیدمرتضی نبویˈعصرشنبه درجلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین گفت:درحالی که در دولت قبل مرتب نامه می رسید و مواردی ارجاع می شد که شورای حل اختلاف هم کارشناسی می کرد و نظرات را خدمت رهبر معظم انقلاب اعلام می کردیم و ایشان هم بعضی از موارد اختلافی را به سه قوه ابلاغ می کردند و مساله حل می شد.

عضو شورای حل اختلاف اضافه کرد: البته بنای رهبری این نبود که این شکایات اطلاع رسانی و افشاگری بشود ولی لااقل 25 مورد از طریق رهبری ارجاع شده بود و اظهارنظر کارشناسی شد و منجر به حل مساله شد ولی یکسری موارد هم کلان بود که در حال مطالعه و دسته بندی و جمع بندی و ریشه یابی است که خدمت رهبری تقدیم می شود.

نبوی درباره این که چرا مجلس اقدامات جدی برای تخلفات دولت قبل انجام نداده و بسیاری از مصوبات دولت قبل را در دولت جدید ملغی اعلام کرد گفت:همان موقع هم بسیاری از مصوبات دولت توسط رییس مجلس و هیات رسیدگی حقوقی لغو شد.

وی ادامه داد: البته بعضی از ایراداتی که احمدی نژاد شکایت می کرد به رهبری مربوط به همین ها بود و مدعی بود که رییس مجلس نمی تواند مصوبات را لغو کند و این شکایات می آمد و بررسی می شد و اظهارنظر می کردیم.

نبوی گفت:درمورد رای اعتماد و استیضاح همین مجلس نسبت به دولت قبل هم فعال بود.

وی به شخصیت شهیدان رجایی و باهنر اشاره کرد و گفت:به حق باید ازاین دو بزرگوار به عنوان بازوهایی برای مسئولان در جمهوری اسلامی از نظر آرمانگرایی، انقلابی بودن، اخلاق و جدیت و مجاهدت نام برد.

نبوی همچنین به جایگاه رهبری وولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی اشاره و افزود: وجود چنین جایگاهی به عنوان تنظیم کننده روابط میان قوا و مردم و مسئولان موجب وجه تمایز ایران با بسیاری از کشور ها شده است که توانسته ایم به برکت وجود چنین جایگاهی تمامی تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم.

عضو شورای حل اختلاف قوا درباره ارزیابی خود از عملکرد دولت یازدهم گفت: ارزیابی و مقایسه عملکرد یک دولت با دولت های گذشته کار بسیار دشواری است و در کلان باید گفت تمامی دولت ها دارای نقاط ضعف و قوتی هستند و اینکه در جمهوری اسلامی علی رغم وجود تمامی توطئه ها، فشار ها، ترور مسئولان و طرح های براندازی نظام، کودتا، جنگ تحمیلی و تحریم ها پیشرفت های قابل قبولی را داشته ایم.

نبوی ادامه داد: توسعه انسانی به عنوان یکی از شاخص های مهم در پیشرفت کشور مطرح است که این شاخص قبل از انقلاب درحد بسیار پایینی بوده اما اکنون در اقتصاد دانش بنیان و زمینه هایی همچون نوآوری، میزان تحصیلات و زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی توانسته ایم به رشد قابل قبولی برسیم، اما در زمینه اقتصادی رشد مناسبی نداشتیم که این امر به دلیل وجود نوع مقررات و موضوعاتی است که به دولت ها بر می گردد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره استیضاح فرجی دانا توسط مجلس شورای اسلامی گفت:برخی رسانه ها قصد سیاسی جلوه دادن این استیضاح را داشتند،اما استیضاح وزرا به عنوان یکی از اختیارات مجلس مطرح است و نمایندگان حق سوال و وزرا حق دفاع برای خود دارند.

نبوی درباره تفاوت میان دولت شهیدباهنر و دولت میرحسین موسوی در گذشته اشاره و گفت: شهید باهنر مواضع انقلابی و مذهبی و نگاهی جامع داشت، اما موسوی در زمینه های مختلف همچون اقتصادی دارای گرایش های خاصی بود و وجود اختلافات دیدگاهی موجب مرزبندی در جریان های سیاسی کشور شد و آن سعه صدری که لازمه ریاست بود، در دولت موسوی مشاهده نشد.

وی ادامه داد: موسوی نتوانست دولت بجای مانده از شهیدباهنر را جمع کند و در واقع به سمت و سوی یک جناح خاص کشیده شد، لذا شرح صدر و نوع مدیریت و بینش عمیقی که در شهید باهنر بود، در میرحسین موسوی مشاهده نمی شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عملکرد دولت در بعد سیاست خارجی گفت: دولتمردان تمرکز بر مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 را به عنوان یک اصل قرار داده بودند چرا که می خواستند با حل این مساله تحریم ها را سبک تر و در سایه آن مسائل داخلی و اقتصادی حل کنند.

نبوی یادآورشد:البته این راهبرد آن گونه که توقع می رفت به نتیجه نرسید همانطورکه رهبر معظم انقلاب هم از ابتدا فرموده بودند که ما به آنها اعتماد نداریم و به مذاکرات خوشبین نیستیم و در اظهارات اخیر رییس جمهوری هم مشاهده کردیم که ایشان گفتند بنای فعالیت اقتصادی را بر سیاست های اقتصاد مقاومتی گذاشته اند.

وی گفت: غربی ها هم نیازمند حل مذاکرات هسته ای هستند و در طول این مبارزه تلاششان این است که حداکثر امتیاز را بگیرند و حداقل ها را هم به ایران ندهند، لذا مذاکره کنندگان باید با گارد بسته و هوشمندی و هوشیاری با تکیه بر نرمش قهرمانانه به منظور رسیدن به هدف و احقاق حقوق ملت به جلو بروند.

عضو شورای حل اختلاف قوا افزود: حریف ما را دشمن خود می داند و به دنبال این است که امتیازی ندهد مگر در جایی که چاره ای نداشته باشد و مجبور به تسلیم شود به هر صورت ما باید با گارد بسته عمل کنیم چرا که اگر گارد ما باز شود آنها ما را ضربه فنی خواهند کرد.

وی یادآور شد: به هر صورت همت دولت در به نتیجه رساندن مذاکرات بوده و باید گفت که شرایط برای طرف های مذاکره کننده سخت است.

نبوی به عملکرد دولت یازدهم در عرصه فرهنگی اشاره کرد و گفت:علائم مثبتی در این زمینه مشاهده نمی شود و به خصوص اینکه ایراداتی به وزیر فرهنگ و ارشاد وارد شده است.

وی به عملکرد دولت در حیطه اقتصادی اشاره کرد و افزود: تلاش دولت در خروج از تورم بوده اما گویا اختلاف نظر در میان دولتمردان در این زمینه مشاهده می شود که هنوز در این عرصه نتوانسته ایم در حوزه مسکن از رکود خارج شویم که امیدواریم برنامه ها با هماهنگی کامل جهت رسیدن به اهداف به مرحله اجرا دربیاید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره وجود برخی اختلافات میان اصولگرایان گفت: بزرگان ما که در جایگاه داوری این جریان بودند، در انتخابات روبروی هم ایستاده اند و در مواقعی به یکدیگر چنگ انداختند که این مسئله برای ما بسیار بد بود و در نهایت نتیجه انتخابات را اینگونه رقم زد که آثار آن ادامه دارد و امیدواریم با توجه به این تجربه بتوانیم به سمت عقلانیت برویم.

نبوی درباره انتخاب نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم گفت: محمدعلی نجفی سابقه وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه خود داشته و امیدواریم دولت با توجه به حساسیت های وزارت علوم شخصی را معرفی کند که نسبتی با فتنه نداشته باشد.

عضو شورای حل اختلاف قوا با بیان اینکه اتفاقات تیر 78 و انتخابات 88 از سابقه تاریخی و ذهن مردم بیرون نمی رود یادآور شد: مردم ما از فتنه گران عبور کردند، چرا که آن ها چندین بار ثابت کرده اند که ساختارشکن هستند، اگرچه با پوشش اعتدال قصد وارد شدن داشتند اما بار دیگر به جای خود بازگشتند.

نبوی در مورد لحن رییس جمهوری که گویا عصبانی هستند،گفت: برخی خصوصیات شخصی است، اما انتظار ما از روحانی همان اعتدال و عقلانیتی است که مطرح کرده است. تدبیر، امید و در صحنه های خارجی قاطعیت را اضافه کند، بنابراین امیدواریم مشکلات اجرایی داخلی که فوق العاده سخت و پیچیده است باعث از کوره دررفتن وی نشود.

وی به ادعاهای آمریکا برای همکاری با ایران علیه داعش اشاره و افزود: وجود چنین ادعایی توسط آمریکا یکی از طنزهای مضحک است چرا که آن ها خودشان گروهک تروریستی داعش را برای برهم زدن ثبات جهانی و به ویژه در کشورهای اسلامی به وجود آوردند و این یک توطئه است تا بتوانند علاوه بر عراق پایگاه های خود را به بهانه حمله به داعش در سوریه بگسترانند.

سیام**1058/1547
کد N461280

وبگردی