آفتاب
با ورود کارشناسان ˈجایکاˈ به قشم،

اجرا پروژه توسعه پایدارقشم توسط ژاپنی ها کلید خورد

اجرا پروژه توسعه پایدارقشم توسط ژاپنی ها کلید خورد

قشم – ایرنا – با ورود کارشناسان ژاپنی به جزیره قشم، عملیات پروژه توسعه پایدار قشم با محوریت جامعه محلی که با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم توسط آژانس همکاری های بین المللی ژاپن(جایکا) اجرا می شود، کلید خورد.

رابط سازمان منطقه آزاد قشم با این آژانس، اساس این پروژه را توانمندسازی ومشارکت دادن مردان و زنان قشمی در بخش های مختلف توسعه این جزیره دانست و گفت: ژاپنی ها دراین کار سابقه درخشانی دارند و این موضوع را درکشورهای مختلف به منصه ظهور رسانده اند.

حمید امینی روز شنبه در حاشیه دیدار این کارشناسان از چند روستای جزیره قشم در گفت و گو با ایرنا افزود: این کارشناسان درسفر اول خود به جزیره قشم به بازدید میدانی از توانمندی های طبیعی، محیطی و انسانی قشم پرداخته و سکونت گاه های جمعیتی قشم را از نزدیک مشاهده می کنند.

وی دیدار با مسئولان ارشد سازمان منطقه آزاد قشم، معتمدان محلی نظیر اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا واعضای تعاونی های فعال درعرصه های مختلف در جزیره را از دیگر برنامه های کارشناسان آژانس همکاری های بین المللی ژاپن در این سفر اعلام کرد.

امینی که سال قبل به عنوان مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم موضوع اجرای این پروژه توسط جایکا را پیگیری کرده است در خصوص اهداف این پروژه گفت: قشم از توانمندی ها و استعدادهای ویژه و کم نظیری در حوزه های مختلف برخورداراست و منابع عظیم زیرزمینی و موقعیت استراتژیک و بی نظیرش در دهانه خلیج فارس زمینه اجرای برنامه های توسعه را در آن کاملا مهیا ساخته است.

وی افزود: در این میان آنچه اهمیت دارد توجه به سایر استعدادها و توانمندی های این جزیره نظیر استعدادهای محیطی، طبیعی، فرهنگی و جمعیتی آن است که کمتر مورد توجه و اقبال قرارگرفته اند و برای اینکه توسعه ای متوازن، متقارن و پایدار در این جزیره اتفاق بیافتد، توجه و تمرکز بر بخش هایی که به آنها کمتر توجه شده است، یک ضرورت است.

رابط سازمان منطقه آزادقشم باآژانس همکاری های بین المللی ژاپن(جایکا) به فرایند تصویب اجرای این پروژه دراین آژانس اشاره کرد و گفت:پس از یکسال پیگیری مداوم ومستمر و اهتمام، حمایت و جدیت دکتر شعبانی فرد سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم برای اجرای این پروژه، خوشبختانه طی نشستی که اخیرا آقای ˈتاکه اوچیˈ نماینده ارشد آژانس همکاری های بین المللی ژاپن(جایکا)مقیم تهران با آقای شعبانی فرد در دفتر تهران منطقه آزاد قشم داشت، خبر تصویب و تایید اجرای این پروژه از سوی دفتر مرکزی جایکا در توکیو، بطور رسمی به آگاهی سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم رسانده شد.

امینی که دوره تخصصی گردشگری را در ژاپن به دعوت آژانس همکاری های بین المللی ژاپن(جایکا) گذرانده است در خصوص ماهیت و حوزه فعالیت جایکا خاطرنشان کرد: کشورهایی نظیرژاپن خود را موظف ومکلف به یاری رسانی کشورهای در حال توسعه می دانند وآژانس همکاری های بین المللی ژاپن که به اختصار ˈجایکاˈ گفته می شود در بیش از 90 کشور درحال توسعه جهان دفتر دارد و به این کشورها در هموارساختن مسیر توسعه کمک های مشورتی، مالی، فنی، آموزشی و کارشناسی می دهد.

به گفته وی جایکا که در سال 1975 میلادی دفتر خود را در تهران راه اندازی کرده در بخش هایی نظیر کشاورزی، مدیریت منابع آب، آبخیزداری واحیای جنگل های منطقه زاگرس (دراستان چهارمحال وبختیاری)، نجات بخشی تالاب انزلی، گسترش صنایع داخلی، مدیریت بحران ها و بلایای طبیعی، گردشگری وهواشناسی کمک های ارزنده ای را به اشکال مختلف در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرارداده است.

وی تصریح کرد:تاکنون بیش از سه هزار نفر از کارشناسان وزارتخانه های مختلف کشورمان با هزینه کامل ˈجایکاˈ به ژاپن اعزام شده و دوره های تخصصی رشته کاری خود را در آنجا گذرانده و در حیطه شغلی خود، این تخصص را به کار گرفته اند.

مدیرکل برنامه ریزی و بودجه سازمان منطقه آزادقشم نیز که این پروژه بطور مستقیم دراین اداره کل راهبری می شود درباره این پروژه گفت: تمرکز این پروژه در سه بخش حفظ محیط زیست، گردشگری و شیلات با محوریت مشارکت جوامع محلی قشم قرار دارد.

سعید بنی عامریان در گفت و گو با ایرنا افزود: این پروژه در طول دو سال در قشم پیاده خواهد شد و انتظار می رود با اجرای این پروژه، بهره های فراوانی بخصوص در بخش های مذکور نصیب جزیره قشم شود.

JICA-Japan International Cooperation Agency آژانس همکاری های بین المللی ژاپن یک سازمان مستقل دولتی است که به منظور ارتقاء همکاری های بین المللی در زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای درحال توسعه در اوت 1974میلادی براساس قانون همکاری های بین المللی ژاپن تاسیس شده است.ک/3

1871/668/1547
کد N461270

وبگردی