آفتاب

اعتراضی دیگر به سیاست های نژادپرستانه و خشونت آمیز در آمریکا

اعتراضی دیگر به سیاست های نژادپرستانه و خشونت آمیز در آمریکا

تهران – ایرنا – خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا روز شنبه مجبور شد در گزارشی فوری از نیویورک از برگزاری یک تظاهرات گسترده از شهروندان این شهر در اعتراض به سیاست های نژادپرستانه دولت این کشور خبر دهد که طی سالها و به ویژه چندهفته اخیر برای مردم این کشور و جهان مسئله ساز شده است.

براساس این گزارش،قرار است هزاران نفر از مردم آمریکا در اعتراض به ادامه خشونت های مدنی و سیاست های تبعیض نژادی دولتی دراین کشور به ویژه پس از جنایاتی که در نیویورک و ایالت میسوری رخ داد و منجر به مرگ دو تن از سیاهپوستان این کشور شده بود،عصر امروز(به وقت محلی)باشرکت دریک تظاهرات گسترده اعتراض شدید خود را به گوش مقامات کشورشان برسانند.

قرار است این تظاهرات با عنوان ˈما باز نخواهیم گشتˈ به رهبری ˈکشیش ال شارپتونˈ رهبر ˈشبکه اقدام ملیˈ در خیابانی که ˈاریک گارنرˈ 43 ساله در آن کشته شد، آغاز شود و با تجمع در مقابل دفتر ˈدانیل دنووانˈ دادستان منطقه ˈاستاتن آیلندˈ که هفته گذشته این پرونده را در اختیار یک هیئت منصفه عالی قرار داده بود، پایان یابد.

براساس این گزارش، شارپتون و دیگر فعالان مدنی آمریکایی خواستار آنند تا دنووان، اتهامات جنایی علیه ماموران پلیس مطرح کند و در عین حال خواستار مداخله ماموران تحقیق فدرال در این پرونده هستند.

رخدادهای یک هفته گذشته شهر کوچکˈفرگوسنˈاز ایالت میسوری را شاید بتوان از جمله رخدادهای خشن برآمده از سیاست های نژادپرستانه دستگاه سیاسی و امنیتی آمریکا نام برد چرا که در 25 مرداد در جریان دستگیری یک جوان مظنون سیاهپوست در این شهر بود که پلیس جوان مظنون را به ضرب گلوله کشت و پس از آن شهر تبدیل به جولانگاه معرضین به این نوع سیاست ها علیه سیاهان به ویژه در دوره ریاست جمهوری یک سیاهپوست در این کشور شد.

زیرا با بروز این حادثه و رویدادهای اعتراضی پس از آن بود که ماهیت اصلی نژادپرستانه دولت این کشور رخ نمود چرا که حالت فوق العاده در این شهر اعلام شد،سیاست های رسانه ای برای سکوت خبری دراین کشور اجراشد و حتی پلیس دربعضی مناطق با گازهای اشک آور و بمب های دودزا معترضان را پراکنده کرد و در این کشور مدعی دمکراسی حتی از خودروهای زرهی و پلیس ضدشورش نیز برای جلوگیری از گسترش اعتراض ها در نقاط مختلف این شهر استفاده شد.

جامعه آمریکا اگرچه طی سال های گذشته تلاش کرده تا وضعیت اقتصادی و به تبع آن وضعیت اجتماعی خودرا ثبات بخشد ولی آمارهای رسمی دولت این کشور و همچنین مطالعات دانشگاهی نشان می دهد تبعیض های طبقاتی در جامعه آمریکا در چند دهه گذشته تشدید شده است.

تازه ترین آمارهای منتشر شده نشان دهنده آن است که درآمد ثروتمندترین افراد جامعه (5 درصد کل جمعیت) طی 20 سال گذشته با در نظر گرفتن تورم، 11 درصد رشد داشته و در برابر، درآمد 20درصد از جمعیت که در طبقه متوسط قرار دارند، کمتر از 5 درصد بالا رفته است.

همچنین در حالی نرخ بیکاری در آمریکا به 6 و نیم درصد رسیده که این نرخ در میان سیاه پوستان 11 درصد گزارش شده است.

در این چارچوب، گسترش خشونت در سطوح مختلف جامعه آمریکا نشان از نهادینه شدن خشونت در درون این جامعه دارد و این موضوع یکی از ناکامی های دولت اوباما در طی این سال ها محسوب شده که هنوز نتوانسته بر چالش های آن غلبه کند.

رسانام**1378**1547
کد N461268

وبگردی