آفتاب

جریان ها و شخصیت های عراقی جنایت مشکوک دیالی را محکوم کردند

جریان ها و شخصیت های عراقی جنایت مشکوک دیالی را محکوم کردند

بغداد-ایرنا-قتل عام دهها نفر از نمازگزاران روز جمعه مسجد مصعب بن عمیر در حومه بعقوبه مرکز استان دیالی عراق، موجی از نفرت در این کشور ایجاد کرد و تمامی جریان ها و شخصیت های سیاسی و مذهبی شیعه آن را محکوم کردند. در عین حال هنوز نتیجه تحقیقات در خصوص این جنایت اعلام نشده است.

به گزارش ایرنا، راکبان یک موتور سیکلت به همراه یک تیربار روز جمعه وارد مسجد مصعب بن عمیر شده و بر روی نمازگزاران آتش گشودند. این اظهارات اولیه شاهدان حادثه تروریستی دهشت بار دیروز است.

این شاهدان گفته اند که قبل از ورود تیراندازها به داخل مسجد، دو عامل انتحاری خود را در داخل مسجد منفجر کردند.

رییس عشیره اوس در تحقیقات اولیه به پلیس گفته که آنان غریبه بوده و از اهالی منطقه نبودند، با اینحال برخی اهالی گفتند که گروه مسلح به رهبری یکی از افراد منتسب به عشیره زرکوش این حمله را انجام داده است.

در همین حال برخی نیز ادعا می کنند که حادثه حمله به این مسجد و کشتار در آن، پس از آن رخ داد که انفجاری در تجمع نیروهای داوطلب مردمی علیه داعش منجر به کشته شدن 6 تن از آنان شد. آنان این را هم گفته اند که این دو حادثه تقریبا همزمان رخ داده است.

این روایت ها نشان می دهد که موضوع جنایت مسجد معصب نیاز به تحقیقات عمیقی دارد، چرا که ضمن آنکه اطلاعات ضد و نقیض مطرح شده ، نوع عملکرد نیروهای مهاجم بیشتر به عملکرد نیروهای تروریستی داعش شباهت دارد؛ از جمله کشتار جمعی و عملیات انتحاری!

انجام این حمله بی رحمانه در حالی صورت گرفت که یک روز قبل از آن نیروهای موسوم به گروه تروریستیˈنقشبندیهˈ از بازماندگان و طرفداران حزب بعث، یک کمین علیه نیروهای داعش در همین منطقه اجرا کرده و تنی چند از آنان را کشته بودند و دربیانیه ای اعلام کردند که این حمله به تلافی اعدام برخی فرماندهان نقشبندیه در موصل انجام گرفته است.

برخی جریان های سیاسی و رسانه ای در عراق، به دنبال انتشار خبر این حادثه، به سرعت واکنش نشان داده و پیکان اتهامات خود را متوجه گروههای داوطلب مردمی کردند که به عنوان نیروهای مقاومت در برابر داعش شناخته می شوند.

در همین چارچوب ، برخی جریان ها سیاسی اعلام کردند که از مشارکت در روند سیاسی کناره خواهند گرفت، از جمله حزب اسلامی (حزب منتسب به رییس پارلمان )و العراقیه العربی(به ریاست صالح مطلک) .

علی حاتم سلیمان روحانی اهل سنت که در جریان جنایات داعش، از حوادث موصل با عنوان انقلاب عشایر یاد کرده بود، از دیگر افرادی است که تهدید کرد انتقام خواهد گرفت. او پیش از مشخص شدن نتایج تحقیقات، بطور مستقیم نیروهای داوطلب مردمی را که با فتوای مرجعیت برای دفاع از عراق به میدان های جنگ رفته اند، متهم کرد. او حتی مدعی شد که این کشتار توسط شبه نظامیان شیعه تحت امر مالکی انجام شده است.

با این همه، سلیم الجبوری رییس پارلمان عراق که حزب وی روز جمعه اعلام کرده بود از مشارکت در تشکیل دولت آینده کناره گیری می کند، بعد از دیدار فوری حیدرالعبادی نخست وزیر مکلف عراق، در روز شنبه، گروههای سیاسی را به وحدت در شرایط سخت امنیتی حاضر فراخواند و حادثه روز جمعه دیالی را تلاشی برای شکست روند سیاسی و پروسه تشکیل دولت توصیف کرد.

وی سرانجام ، حادثه کشتار 1700 دانشجوی نیروی هوایی در اسپایکر توسط داعش را توام با حادثه روز جمعه کشتار نمازگزاران در دیالی محکوم کرد.

این اقدام در روز شنبه به سرعت از سوی حیدرالعبادی محکوم شد و وی خواستار تشکیل کمیته تحقیق برای شناسایی و مجازات عاملان عملیات تروریستی مسجد مصعب بن عمیر در بعقوبه شد.

نوری المالکی نیز این حادثه را به شدت محکوم کرد و گفت کمیته تحقیقی درباره این حادثه تشکیل داده است که بزودی نتایج آن به اطلاع خواهد رسید.

وی وعده کرد که با عاملان این حادثه به شدت برخورد خواهد شد.

احزاب و جریان های شیعه یکپارچه این اقدام جنایتکارانه را محکوم کردند،از جمله حزب الدعوه اسلامی که خواستار شناسایی و مجازات عاملان این حادثه شد.

جریان اتهام زنی علیه نیروهای مقاومت مردمی در جنگ علیه داعش، اکنون وارد دومین هفته شده که بطور جدی در رسانه های ضد دولتی عراق و منطقه پیگیری می شود و آنها تلاش دارند ، برخی جنایات را به گردن این گروهها انداخته و مجامع بین المللی را به اتخاذ مواضع تند علیه آنان وادارند. ناظران در عراق اعتقاد دارند که این تحرکات برای کاستن فشار از روی داعش است که به دلیل جنایات بی شمار در شمال عراق و سایر مناطق کشور، یک موج بین المللی علیه آن شکل گرفته است.

شیخ ˈقیس الخزعلیˈ دبیرکل سازمان موسوم به عصائب اهل الحق، از جمله نیروهایی که در جنگ علیه داعش بسر می برند و به عملیات روز جمعه دیالی مهتم شده، روز شنبه این اتهامات را مردود دانست و دلیل این اتهام زنی ها را تضعیف مقاومت، اختلاف افکنی و لکه دار کردن چهره مقاومت توصیف کرد.

وی خطاب به برخی گروههای سیاسی که مقاومت را متهم می کنند، گفت که از یک سال و نیم پیش نسبت به تاثیر عملکرد آنان در تضعیف اقتدار امنیتی بویژه در قبال رویدادهای برخی استان ها (اشاره به بحران الانبار و چادرهای تحصن) هشدار داده بود، اما گویا هنوز این گروهها و جریان ها به منافع حزبی و گروهی بیش از منافع ملی بها می دهند.

حادثه روز جمعه در مسجد مصعب بن عمیر در بعقوبه مرکز دیالی، در پی یک سلسله اتهامات علیه نیروهای مقاومت رخ داد که از یک هفته قبل از آن در رسانه های خود نیروهای مردمی را به حمله به غیرنظامیان متهم می کردند.

خاورم*1*1770*1144**1010
کد N461232

وبگردی