آفتاب
درپی تهدید دخالت برخی کشورهای در یمن/

تحولات سیاسی یمن وارد مرحله جدیدی شد

تحولات سیاسی یمن وارد مرحله جدیدی شد

تهران - ایرنا - با آماده باش نیروهای بین المللی و به خصوص اعلام آمادگی برخی کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی برای حضور مستقیم نظامی در یمن با هدف سرکوب انقلابیون و حوثی ها در این کشور، به نظر می رسد تحولات این کشور وارد مسیر تازه ای شده است.

سه شنبه هفته گذشته و پس از راهپیمایی دهها هزار نفری مخالفان علیه دولت یمن، برخی خبرگزاری ها از صنعا پایتخت یمن گزارش دادند که، گروه مخالفان دولت (حوثی ها) با برپا کردن چادرهایی در غرب، شمال و جنوب صنعا، ضمن گسترش اعتراضات ضد دولتی، خود را آماده رویارویی و واکنش قانونی با دولت این کشور کرده اند.

این معترضان روز جمعه را آخرین مهلت برای کناره گیری دولت اعلام کرده بودند.

حوثی ها به شدت مخالف طرح دولت برای تشکیل یک فدراسیون متشکل از شش منطقه هستند و خواستار سهم بیشتری از قدرت در دولت فدرال شده اند.

حدود 5 هزار نفر نیز از استان ˈصعدهˈ برای پیوستن به معترضان، وارد صنعا شدند. صعده، پایگاه سنتی قدرت حوثی هاست. آنها کنترل استان صعده در منتهی الیه شمالی و بخش هایی از چند استان مجاور آن را در دست دارند.

همزمان با این اقدام حوثی ها ˈعبد ربه منصور هادیˈ رئیس جمهوری یمن روز پنجشنبه از نیروهای مسلح این کشور خواست تا در آستانه پایان ضرب الاجل تعیین شده از سوی مخالفان حوثی برای کناره گیری دولت، سطح آماده باش خود را بالا ببرند.

برخی منابع محلی نیز تایید کردند که وی هیاتی را نیز نزد ˈعبدالمالک الحوثیˈ فرمانده حوثی ها در صعده در شمال صنعا فرستاد تا از گروه وی برای مذاکره دعوت به عمل آورد و بر پیوستن این گروه به یک دولت وحدت ملی تاکید کند.

الحوثی نیز پیشتر هشدار داده بود که مقامات دولتی باید تا پایان هفته به درد و رنج معترضان بپردازند و در غیر این صورت با ˈ اقدام مشروع ˈ روبه رو خواهند شد.

خبرگزاری رسمی یمن (سبا) گزارش داد که رییس جمهوری یمن در نشست کمیته عالی امنیتی و شورای دفاع ملی این کشور از نیروهای امنیتی و نظامی خواسته است تا در سطح آماده باش خود را برای مقابله احتمالی با مخالفان بالا ببرند.

گزارش های رسیده از صنعا نیز حاکی از آن بوده است که معترضان روز پنجشنبه و یک قبل از اتمام ضرب الاجل خود علیه دولت، در صنعا با استفاده از خودرو از طریق بلندگو مصرانه از اهالی شهر خواستند که به تظاهرات آنها بپیوندند.

یک منبع سیاسی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که، صنعا در ورطه یک انفجار اجتماعی قرار دارد.

منبع یاد شده به شرط عدم افشای هویت خود گفت که امکان حل و فصل قضیه با رهبر حوثی ها در صعده تا دقایق آخر وجود دارد.

یک دانشجوی جوان در صنعا نیز به همین خبرگزاری گفت: پایتخت در بیم و نگرانی فرو رفته و ساکنان در حال انبار کردن مواد غذایی هستند و برخی دیگر سلاح به دست گرفته اند.

در روز جمعه مخالفان دولت یمن در پایتخت این کشور تجمع اعتراض آمیز برپا کردند.

بسیاری از خبرگزاری ها روز جمعه از یمن گزارش دادند که هزاران نفر از مخالفان دولت این کشور یمن با هدف کناره گیری دولت از قدرت در شهر صنعا پایتخت این کشور تجمع کردند.

بر اساس این گزارش ها تجمع یاد شده در آخرین روز از ضرب الاجل تعیین شده از سوی عبدالمالک الحوثی فرمانده حوثی ها برگزار شده است.

وی از حامیان خود خواسته بود که همزمان با نماز جمعه در مسیر جاده منتهی به فرودگاه بین المللی صنعا در شمال پایتخت تجمع کنند.

بنا به گفته الحوثی، این تجمع ˈسرآغاز مرحله دوم تحرکات انقلابی مسالمت آمیز از طریق راههای قانونیˈ است.

بر پایه مشاهدات خبرنگاران، هزاران نفر از اطراف شهر صنعا به سوی محل تجمع مخالفان به حرکت در آمدند.

حوثی ها دولت یمن را به فساد متهم کرده و خواستار کناره گیری دولت از قدرت هستند.

این حرکت های اعتراضی نگرانی های تازه ای را درباره راه افتادن موج جدید خشونت در یمن ایجاد کرده است.

پایگاه خبری ˈبراقش نتˈ به نقل از یک مقام آگاه سیاسی نوشت که کمیته ریاست جمهوری یمن به ˈعبدالملک الحوثیˈ رهبر حوثی ها اعلام کرده که دولت کنونی برکنار می شود و دولت جدیدی با مشارکت افراد شایسته تشکیل خواهد شد و یک کمیته متشکل از کارشناسان اقتصادی روی کار خواهند آمد تا مسئله بالا رفتن مشتقات نفتی را بررسی و پیگیری کنند.

* استقبال حوثی ها از تشکیل دولت جدید

روزنامه ˈالشارعˈ نیز به نقل از این منبع نوشت: حوثی ها از تشکیل دولت جدید استقبال کرده اند، اما می گویند که چه زمانی این دولت تشکیل خواهد شد و وزرای آن معرفی خواهند شد. میزان مشارکت در این دولت نیز بر چه اساسی و چگونه خواهد بود.

اما کمیته ریاست جمهوری مسئول این مسئله از مشخص کردن جدول زمانبندی شده برای تشکیل دولت و شروط حوثی ها درباره کمیته اقتصادی سر باز می زند و عبدربه منصور هادی نیز با مشخص کردن مدت زمان مشخص برای تشکیل این دولت مخالف است و تنها خواستار توقف تظاهرات های مردمی و عقب نشینی آنها از میدان های تحصن است، اما انقلابیون این خواسته صنعا را رد می کنند و نمی خواهند بار دیگر انقلابشان مصادره شود.

* باز شدن مجدد پای بیگانگان به منطقه

پایگاه خبری ˈالیمن الاتحادیˈ اعلام کرد، یک منبع آگاه دیپلماتیک غربی گفت که تحرکات نظامی 10 کشور ناظر بر طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس در یمن به بهانه تظاهرات مسالمت آمیز مردمی برای تغییر دولت ناکارآمد در این کشور افزایش یافته است و پس از رایزنی های سفرای این کشورها، نیروهای نظامی این کشورها خود را به آبها ی منطقه ای یمن رسانده اند تا از نزدیک تحولات را دنبال و در صورت لزوم دخالت کنند.

بر اساس این گزارش، سفرای این کشورها در یمن با مقامات مسئول کشورهایشان، سازمان ملل و شورای امنیت رایزنی کردند و این رایزنی ها به آماده باش نیروهای بین المللی در آبهای منطقه ای یمن منجر شد و یک ناو آمریکایی عصر دیروز به عدن رسید و هنوز در بندر این شهر است و از سوی دیگر، ناوهای هواپیمابر نیز وارد آبهای منطقه ای این کشور شده اند.

این تحرکات در حالی انجام می شود که مردم و حوثی ها هدف از این خیزش و انقلاب مجدد را برکناری دولت ناکارآمد یمن اعلام کرده اند و بر مسالمت آمیز بودن آن تاکید دارند.

از سوی دیگر پایگاه خبری حیات عدن به نقل از یک مقام بلند پایه دیپلماتیک نیز بتازگی اعلام کرد که عربستان سعودی در راستای دخالت های خود در کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس تهدید کرده است، در صورتی که تلاش گروه حوثی های یمن برای احقاق حقوق خود متوقف نشود یا این گروه برای کودتا علیه “عبد ربه منصور هادی” رئیس جمهوری یمن تلاش کند به طور مستقیم در موضوع یمن دخالت خواهد کرد.

بنا بر اعلام این منابع، مقامات سعودی با لحنی تند گروه الحوثی را تهدید و اعلام کردند هرگونه تلاش برای تحت کنترل درآوردن صنعا کودتا علیه مشروعیت قانون اساسی و قطعنامه های بین المللی و نیز کودتا علیه گفت وگوهای ملی این کشور محسوب می شود.

مسئولان سعودی در ادامه اقدامات گروه الحوثی یمن را به زعم خود قانون شکن توصیف و تهدید کردند اقدامات بازدارنده ای را در این زمینه اتخاذ خواهند کرد، چرا که تهدید امنیت و ثبات یمن به مثابه تهدید امنیت و ثبات عربستان سعودی محسوب می شود.

* مختصری درباره جنبش الحوثی

جنبش الحوثی یمن جنبشی منتسب به ˈسید حسینˈ فرزند ˈسید بدر الدین الحوثیˈ از بزرگان علمای مذهب زیدی است که اگرچه بارها و به شدت توسط رژیم یمن سرکوب شده، اما نقش بسیار مهمی را در تحولات جاری در این کشور ایفا می کند.

جنبش الحوثی جنبشی یمنی است که نام خود را از بنیانگذار آن ˈسید حسینˈ فرزند ˈسید بدر الدین الحوثیˈ از بزرگان علمای مذهب زیدی یمن که در استان صعده در شمال یمن ساکن است، گرفته است.

این جنبش در ابتدا به عنوان یک جنبش سیاسی دارای اهداف و چارچوب ها و برنامه های خاص پا به عرصه سیاسی یمن نگذاشت، بلکه در ابتدا چارچوب فکری آن را اطلاعیه و خبرنامه هایی تشکیل می داد که سید حسین الحوثی بر پایه مجموعه ای از افکار و اندیشه های اسلامی با هدف احیای مذهب زیدی در یمن آن را چاپ و منتشر می کرد.

این جنبش فقط زمانی نام جنبش را برخود نهاد که جنگ دولت یمن با پیروان و اعضای آن آغاز شد و از آن زمان بود که این نام را برای خود برگزید.

از زمان درگیری دولت یمن با گروه های حوثی در شمال این کشور بیش از ۵ سال می گذرد. در سال ۲۰۰۷ پیمان صلحی میان دو طرف امضا شد که هرگز بدان عمل نشد.

سال بعد با میانجی گری قطر، دیداری میان نمایندگان دو طرف در دوحه برای انجام مقدمات پیمانی دیگر شکل گرفت. در اوت ۲۰۰۹، علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن اعلام کرد مبارزان حوثی مایل به برقراری آرامش نیستند و بدین ترتیب درگیری ها را از سر گرفت. عربستان سعودی و مصر نقش پررنگی در حملات ارتش یمن به گروه حوثی ها داشتند.

به طور خلاصه درباره شکل گیری جنبش الحوثی می توان گفت که این جنبش در سال 2000 به دست سید حسین الحوثی تاسیس شد.

به پیروان و طرفداران آن ˈگروه شعارˈ اطلاق می شود، چون اعضای جنبش الحوثی بر دادن شعار به عنوان مهمترین موضوع برای نشر افکار و اندیشه ها و دیدگاه های جنبش تاکید داشتند و به همان اندازه که بر افکار و اندیشه های مذهبی تاکید داشتند، از افکار و اندیشه ها یا برنامه های سیاسی غافل بودند.

اما شرایط حاکم بر جنبش و نحوه رویارویی آن با رژیم یمن ناخودآگاه ماهیت و ساختار جنبش را به شکلی خاص از سال 2005 به بعد دستخوش تغییر کرد و شکل جدیدی به آن بخشید به گونه ای که یک باره وسعت انتشار و گسترش و هم چنین تاثیرگذاری عملکرد جنبش تغییر یافت و الحوثی را به یک بازیگر غیررسمی اما تاثیرگذار در یمن تبدیل کرد.

خاورم**1144**5981
کد N461032

وبگردی