آفتاب

دولت یمن برای پایان دادن به اعتراض حوثی‌ها، استعفا می‌دهد

دولت یمن برای پایان دادن به اعتراض حوثی‌ها، استعفا می‌دهد

به گفته یک منبع حکومتی یمن، دولت این کشور به حوثی‌ها پیشنهاد داده تا ظرف یک ماه آینده استعفا داده و در تصمیم خود برای قطع یارانه‌ها به عنوان تلاشی جهت پایان دادن به جنبش اعتراضی حوثی‌ها، تجدید نظر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ده‌ها هزار تن از مردم یمن به فراخوان حوثی‌ها برای استعفای دولت و پرداخت مجدد یارانه‌ها پاسخ مثبت دادند و در صنعا، پایتخت یمن تجمع کردند.

این تجمع در پایان یک هفته اعتراضات شکل گرفت و باعث ایجاد فشار بر عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن شده است. منصور هادی در تلاش است تا شرایط را در مهم‌ترین یمن، همسایه عربستان با ثبات نگه دارد.

این منبع که از اعضای کمیته ریاست جمهوری یمن است، گفت: مقامات یک پیش‌نویس به حوثی‌ها ارائه داده‌اند که شامل پیشنهادی برای ایجاد یک دولت جدید ظرف یک ماه آینده و تشکیل کمیته‌ای اقتصادی برای حل مسائل یارانه‌ها است.

این منبع گفت: پیشنهاد مذکور در مقابل تخلیه محل تجمع و کمپ‌های حوثی‌ها در اطراف صنعا مطرح شده است. آن‌ها می‌توانند در صورت شکست مذاکرات یا پاسخ پیشنهادی خود را ارائه دهند و یا پایتخت را خالی کنند.

تاکنون حوثی‌ها واکنشی به این پیشنهاد دولت نشان نداده‌اند. حوثی‌ها که پیرو مذهب شیعه زیدی هستند سال‌هاست برای کسب قدرت بیشتر در شمال یمن می‌جنگند.

حوثی‌ها روز جمعه کمپ‌هایی را در نزدیکی وزارت‌خانه‌های کشور، ارتباطات و برق در مسیرهای منتهی به فرودگاه صنعا برپا و اعلام کردند تا زمانی که به خواسته‌های آن‌ها پاسخ داده شود، آنجا می‌مانند.

مردم یمن از تصمیم دولت درباره قطع یارانه انرژی ناراحت هستند. اقدامی که موجب افزایش قیمت انرژی شده است.

اقدام قبلی دولت یمن در سال 2005 در جهت قطع یارانه‌ها نیز با اعتراضاتی مواجه شد که نزدیک 20 کشته و 200 زخمی بر جای گذاشت.

انتهای پیام

کد N460895

وبگردی