آفتاب
رویترز گزارش داد

تلاش دولت‌های عرب برای فشار بر رژیم صهیونیستی در نشست سالانه آژانس

تلاش دولت‌های عرب برای فشار بر رژیم صهیونیستی در نشست سالانه آژانس

منابع دیپلماتیک غربی اعلام کردند: دولت‌های عربی قصد دارند در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشار بر اسرائیل را به دلیل توانمندی‌های هسته‌ای‌اش افزایش دهند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی مدعی است ایران تهدید واقعی منطقه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد: هم‌زمان با بالا گرفتن جنگ غزه دولت‌های عرب در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ماه آینده برگزار می‌شود قصد دارند فشار بر اسرائیل را به دلیل سلاح‌های هسته‌ای‌اش افزایش دهند.

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند: جنگ غزه باعث شده دولت‌هایی که در انتقاد از اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای‌اش تردید دارند اکنون با وجود این‌که ارتباطی میان جنگ غزه و سلاح‌های هسته‌ای‌ اسرائیل وجود ندارد فشار را بر دولت اسرائیل افزایش دهند.

بر اساس این گزارش دولت‌های عرب قصد دارند در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از 22 تا 26 سپتامبر برگزار می‌شود، با تصویب قطعنامه‌ای با عنوان ظرفیت هسته‌ای اسرائیل از اسرائیل انتقاد کنند. این قطعنامه در صورت به تصویب رسیدن لازم‌الاجرا نیست.

ایران و دولت‌های عرب همواره تأکید کرده‌اند که اسرائیل به عنوان تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه خاور میانه امنیت و صلح منطقه را تهدید می‌کند.

مراو زافاری اودیز نماینده رژیم صهیونیستی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی انتشار این خبر در نامه‌ای خطاب به یوکیا آمانو مدیرکل آژانس درخواست 18 دولت عربی برای رسیدگی به ظرفیت هسته‌ای اسرائیل در کنفرانس سالانه آژانس را نفع‌طلبانه و بدبینانه خواند.

نماینده رژیم صهیونیستی درنامه خود به طور مشخص به ایران و دیگر کشورها اشاره کرد و مدعی شد تهدید اصلی علیه صلح خاور میانه از کشورهایی ناشی می‌شود که تحت پوشش ان‌پی‌تی (معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) در حال پیگیری یا ادامه سلاح‌های هسته‌ای‌شان هستند.

ایران برخلاف رژیم صهیونیستی از امضاکنندگان معاهده ان‌پی‌تی محسوب می‌شود و همواره اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را رد می‌کند. این کشور در حال حاضر در حال مذاکره با شش قدرت جهانی برای رسیدن به راه‌حل نهایی برای پایان دادن به نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای‌اش است.

به گزارش رویترز، دولت‌های عرب نیز در نامه‌ای به آمانو متذکر شدند: اسرائیل تنها دارنده توانمند هسته‌ای در خاور میانه است که تحت کنترل‌های بین‌المللی و هیچ معاهده‌ای قرار ندارد بنابراین تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه محسوب می‌شود.

سال گذشته این کشورها در نشست آژانس قطعنامه‌ای را در خصوص اسرائیل ارائه دادند و در آن در مورد عدم بکارگیری اقدامات لازم جهت منع بمب‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشار دسته‌جمعی در این منطقه ابراز نگرانی کردند. اما این قطعنامه با هشت رأی مخالف کنار گذاشته شد.

به گزارش ایسنا، رژیم صهیونیستی از امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ‌(NPT) سر باز زده است.

انتهای پیام

کد N460805

وبگردی