آفتاب

صالحی: راه اندازی واحد تولید دی اکسید اورانیوم غنی شده در چارچوب توافق با 1+5 است

صالحی: راه اندازی واحد تولید دی اکسید اورانیوم غنی شده در چارچوب توافق با 1+5 است

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی گفت: راه اندازی واحد تولید دی اکسید اورانیوم غنی شده کمتر از 5 درصد در مجتمع یو.سی .اف اصفهان در چارچوب توافق با 1+5 انجام شده است.

به گزارش ایرنا، معاون رییس جمهوری در مراسم راه اندازی این واحد افزود: امروز شاهد افتتاح یکی از حلقه های چرخه سوخت هسته ای بویژه در ارتباط با تولید سوخت رآکتور هسته ای بوشهر هستیم.



صالحی گفت: : واحد ˈA103ˈ با ابتکار فرزندان این مرز و بوم طراحی و راه اندازی شده که نتیجه آن به نفع ملت ایران است.



وی افزود: در این واحد ˈیو اف ششˈ (UF6) تبدیل به پودر اکسید اورانیوم غنی شده کمتر از پنج درصد می شود.



صالحی ادامه داد: راه اندازی این واحد در چارچوب تفاهم نامه ˈ1+5ˈ که قرار بود بخشی از تولیدات با غنای کمتر از پنج درصد را تبدیل به اکسید کنیم، صورت گرفته است. این فرآیند شروع شده است و به تعهد خود عمل کرده ایم.



رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اگر حمایت و تشویق رهبر معظم انقلاب در عبور از تنگناها نبود به یقین نمی توانستیم به این جایگاه برسیم.



وی خاطرنشان کرد: خرید این تجهیزات از خارج از کشور با محدودیت روبه رو بود و این محدودیت ها باعث شد که ما روی پای خود بایستیم.



وی تولید این تجهیزات را دارای کاربردهای بسیاری در دیگر صنایع علاوه بر صنعت هسته ای دانست و گفت: صنعت هسته ای با بالاترین استاندارد کار می کند.



رییس سازمان انرژی اتمی افزود: امروز مراکز علمی، صنعتی و پژوهشگاه ها از انزوا خارج شده اند و به خودباوری رسیده اند و آنچه که به ذهنشان برسد می توانند برای عملی کردن آن پیش بروند.



صالحی یادآوری کرد: دشمنان ما در سالهای پس از انقلاب سعی کرده اند با ترور، تحریم، جاسوسی و خرابکاری صنعتی ما را از مسیر خودباوری و خودکفایی مایوس کنند.



وی افزود: با وجود شهادت بهترین فرزندان این مرز و بوم در این مسیر و خرابکاری های صنعتی باز هم حیله و مکر آنها نتوانست صنعت ما را با مانع روبرو کند زیرا هوشیاری ما در صنعت بویژه صنعت هسته ای از مکر دشمنان جلوگیری کرد.



وی تاکید کرد: فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشور به رغم زمزمه هایی که درصدد ناامید کردن افکار عمومی بودند، با درایت رییس جمهوری با قوت و اقتدار پیش رفته است.



وی از اجرای بیش از 450 پروژه تحقیقاتی در این مرکز خبر داد و گفت: این پروژه ها کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف کشور خواهد داشت که به محض تکمیل به اطلاع ملت ایران می رسد.





کد N460470

وبگردی