آفتاب

شبکه آزمایشگاهی وشبکه مجازی محققان علوم شناختی راه اندازی می شود

شبکه آزمایشگاهی وشبکه مجازی محققان علوم شناختی راه اندازی می شود

تهران- ایرنا- شبکه آزمایشگاهی و شبکه مجازی محققان درحوزه علوم شناختی توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی می شود.

به گزارش ایرنا ˈ احسان رضایتˈ کارشناس ارشد کارگروه پژوهش، فناوری و زیرساخت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری گفت: راه اندازی شبکه آزمایشگاهی و شبکه مجازی محققان از برنامه های در دست اجرای این ستاد است وبرخورداری محققان و کارشناسان از آزمایشگاه ملی و کشوری از اهداف راه اندازی این شبکه آزمایشگاهی است که با خدمات جامع در حوزه نقشه برداری مغزو حیوانات آزمایشی سرویسی مناسب را ارائه دهد.

*** جذب محققان خارج از کشور برای انجام فعالیت های پژوهشی

رضایت ادامه داد: از سوی دیگرجذب محققان خارج از کشور برای انجام فعالیت های پژوهشی از دیگر اهداف و سیاست های است که در راه اندازی شبکه آزمایشگاهی درنظر داریم که در قالب طرح ها، پروژه ها که به سمت تجهیز است هم در قالب شبکه آزمایشگاهی بیاید یعنی زیرساخت ها و وسایلی که برای طرح ها خریداری می شود به خدمت شبکه آزمایشگاهی درآید.

به گفته وی، هدف عمده از راه اندازی شبکه محققان، هم افزایی و تعاملات علمی، برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی در گروه های آموزشی است.

رضایت یادآورشد: هدف ستاد از برگزاری برنامه های مختلف همچون برنامه های هم اندیشی بهره گیری و جذب نیروهای انسانی و رشته هایی که امکان مهاجرت دارند، است.

**** حمایت هایی جدا از طرح های پژوهشی و توسعه فناوری

رضایت عنوان کرد: علاوه بر حمایت از طرح‎های پژوهشی، حمایت از پایاننامه ها نیز در دو مرحله انجام می شود، بعد از تصویب پیشنهاد پایان نامه 40 درصد مبلغ حمایتی و مابقی بعد از برگزاری جلسه دفاع پرداخت می شود، درحمایت از پایان نامه ها هزینه‎ای جداگانه برای آزمایشگاهی که فرد استفاده می کند و درصدی نیز برای مرکزعلمی درنظرگرفته شده است.

کارشناس ارشد کارگروه پژوهش، فناوری وزیرساخت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بحث دیگرحمایت از نتایج پژوهش ها مانند مقالات ISI و مقالات علمی و پژوهشی است ، البته رویکرد ستاد مقاله محوری نیست.

وی اظهار کرد: تلاش نداریم به سمت تولید مقاله حرکت کنیم اما با توجه به اینکه دستیابی به این مقالات معیاری برای سنجش از سوی نهادهای بالادستی است و شاخصی نادقیقی برای سنجش توسعه علمی هستند درصد کمی حمایت های ستاد به صورت غیر خطی به این سمت سوق داده شده است، هدف از غیرخطی بودن آن نیز هدایت نویسندگان مقالات به سمت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر است.

وی خاطر نشان کرد: حمایت حوزه تجاری سازی و توسعه فناوری در قالب همکاری با ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می شود و درخواست به آنجا ارسال و بررسی تخصصی دراین ستاد صورت می پذیرد.

**** پورتال و زیر ساخت ستاد در حال شکل گیری است

این کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی اظهارکرد: ستاد علاقه دارد از زیرساخت های موجود برای فرآیندهای اجرایی استفاده کند. به جز گسترش کمیته های علمی میان رشته ای و کمیته های علمی تخصصی و داوری گسترش زیادی در ساختار اجرایی خود انجام ندهد، در حال حاضر پورتال و زیر ساخت ستاد در حال شکل گرفتن است.

رضایت عنوان کرد: پیشنهاد بنده به معاونت جهت جلوگیری از موارد کاری درستاد ها ایجاد یک ساختار واحد اجرایی و هدایت ستاد ها به سمت تشکیل نهاد های تخصصی صرف است، یعنی یک میز خدمات حمایتی شکل بگیرد و تمامی ستاد با توجه به اولویت تعلق گرفته از این خدمات استفاده کند.

علمی (1)** 9340**1599
کد N460436

وبگردی