آفتاب

محکومیت یک ساله یک زن برای افشای مدارک سری اتمی آمریکا

محکومیت یک ساله یک زن برای افشای مدارک سری اتمی آمریکا

یک زن 71 ساله مکزیکی که در آزمایشگاه محلی لس‌آنجلس مقاطعه‌کار بود، بعد از اعتراف به تلاش برای افشای اسرار اتمی آمریکا به همراه همسر فیزیکدانش، به یک سال و یک روز حبس در زندان فدرال محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مارجوری راکسبی ماسکرونی سال گذشته برای طرح‌ریزی نقشه‌ای که طی آن اطلاعات سری سلاح‌های اتمی آمریکا را به یکی از مقامات ونزوئلایی انتقال می‌داد، مجرم شناخته شد.

پدرو لئوناردو ماسکرونی، همسر 79 ساله او نیز مجرم شناخته شد.

الیزابت مارتینز، سخنگوی دفتر دادستانی آمریکا در مکزیکوسیتی در بیانیه‌ای گفت: محکومیت این دو تن توسط قاضی ناحیه کاهش داده شده است.

بر اساس مدارک دادگاه، پدرو ماسکرونی یک فیزیکدان بود که به عنوان یک دانشمند در این آزمایشگاه ملی در سال‌های 1979 تا 1988 کار می‌کرده است.

همسر او از سال 1981 تا 2010 در این مرکز استخدام شده و مسئولیت‌هایی شامل نوشته‌های فنی و ویرایش آن‌ها را بر عهده داشته است. هر دوی آن‌ها اجازه دسترسی به برخی اطلاعات سری، شامل "اطلاعات محدود" را داشته‌اند.

مارتینز در اطلاعیه خود گفت: این اطلاعات محدود شامل مواد سری درباره نقشه، ساخت یا استفاده از سلاح‌های اتمی، تولید مواد خاص اتمی یا استفاده از این مواد در تولید انرژی بوده است.

مارتینز تصریح کرد که در این اعلام جرم هیچ جرمی متوجه مقامات ونزوئلایی نیست.

انتهای پیام

کد N460411

وبگردی