آفتاب

عبدلله گل: دولت به پارلمان اجازه دهد هزینه‌های دفاعی را بررسی کند

عبدلله گل: دولت به پارلمان اجازه دهد هزینه‌های دفاعی را بررسی کند

عبدالله گل رئیس‌جمهوری در حال کناره‌گیری ترکیه از دولت آنکارا درخواست کرد تا به پارلمان اجازه دهد در خصوص هزینه‌های دفاعی این کشور تحقیق و بررسی‌هایی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، عبدالله گل از دولت ترکیه درخواست کرد تا به پارلمان اجازه دهد در خصوص هزینه‌های دفاعی تحقیقات انجام داده و بر سیاست‌های دفاعی تا حد لازم کنترل داشته باشد.

تیمی از کارشناسان مدنی و نظامی به دستور عبدالله گل "گزارش دفاعی" را آماده کرده‌اند.

این اولین بار است که چنین گزارشی تدوین می‌شود و نه تنها شامل وضعیت کنونی ارتش و مدیریت دفاعی می‌شود بلکه در آن پیشنهادهایی برای اصلاح روند کنونی پیشنهاد شده است.

عبدالله گل در جریان نشست رونمایی این گزارش گفت: در شرایطی که ترکیه اصلاحات اساسی در تمامی حوزه‌های اخذ نظر داشته است اما من کاستی‌هایی را در حوزه دفاعی شاهد بودم. واضح است که ما دیگر نمی‌توانیم اصلاحات دفاعی جامعه را به تاخیر بیندازیم و ملت آن تحولات منطقه‌ای و نامطمئن بودن جو امنیتی در جهان است.

یکی از موارد مهمی که در این گزارش بر آن تاکید شده است، درک عمومی از عدم کنترل بر هزینه‌های دفاعی است و این در حالی است که دیوان حسابرسی رسما مسئول بررسی هزینه‌های عمومی است.

در این گزارش آمده است: به‌ منظور رفع این نقص، دیوان حسابرسی باید درباره کنترلش بر هزینه‌های دفاعی مردم را مطلع کند و بدون هیچ استثنایی به آن‌ها گزارش دهد.

در این گزارش آمده است که گزارش‌های دیوان حسابرسی توسط یک کمیسیون تخصصی در پارلمان بررسی نمی‌شود و از دولت ترکیه درخواست کرد تا پیش از تشکیل چنین کمیسیونی موانع را رفع کند.

در "گزارش دفاعی" آمده است: برای آنکه به پارلمان ترکیه اجازه بدهیم تا این وظیفه را بر عهده بگیرد، موانع باید رفع شود، شفافیت لازم باید اجرا شود و سطح دانش و کارشناسی باید افزایش یابد.

در این گزارش تاکید شده است که سایر نیروهای رزمی نیروهای مسلح ترکیه در مقایسه با ارتش کشورهای توسعه یافته کوچک است و پیشنهادهایی برای افزایش کارآمدی آن ذکر شده است.

نیروهای مسلح ترکیه (TSK) باید در این خصوص توانایی‌های بین مرزی خود را با استقرار در پایگا‌ه‌های حضور استراتژیک نظامی در آن سوی مرزها تقویت کند.

انتهای پیام

کد N460090

وبگردی