آفتاب

پیشرفت در مذاکرات حوثی‌ها و دولت یمن/حمایت شورای همکاری خلیج فارس از منصور هادی

پیشرفت در مذاکرات حوثی‌ها و دولت یمن/حمایت شورای همکاری خلیج فارس از منصور هادی

در حالی که مذاکرات میان حوثی‌ها و دولت یمن برای برقراری امنیت در این کشور و پایان دادن به تظاهرات علیه دولت ادامه دارد و گزارش‌ها از پیشرفت‌هایی در مذاکرات خبر می‌دهند، شورای همکاری خلیج فارس و فرستاده سازمان ملل به یمن نسبت به اوضاع این کشور ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه‌ی خبری الجزیره، یک مسئول یمنی در کمیته ریاست جمهوری که مکلف به مذاکرات با عبدالملک حوثی، رهبر حوثی‌هاست، گفت: مذاکرات به شکلی مثبت پیش می‌رود اما هنوز به مرحله‌ی توافق نرسیده‌ایم و درخواست برای اجرای اصلاحات دولتی در منطقه‌ی "صعده" هنوز در حال بررسی است.

این در حالی است که مقامات یمنی با درخواست یمنی‌ها برای عدم حذف یارانه از فرآورده‌های نفتی مخالفند.

یک مسئول دیگر در این کمیته اعلام کرد که مذاکرات روز پنج‌شنبه و جمعه بر موضوع تأسیس حزبی سیاسی برای حوثی‌ها جهت پیوستن به دولت جدید متمرکز بوده است.

در حالی که مذاکرات در صنعا همچنان ادامه دارد، عبدالملک حوثی روز جمعه اعلام کرد که مرحله‌ دوم اعتراضات علیه دولت کنونی را آغاز کرده و این مرحله شامل اقداماتی مهم خواهد بود.

روز جمعه هزاران تن از حامیان حوثی‌ها دست به تحصن گسترده‌ای در خیابان اصلی صنعا زدند.

همچنین حوثی‌ها با برگزاری تظاهرات خواهان سرنگونی دولت کنونی شدند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که هزاران یمنی از مناطق مختلف صنعا به مکان برپایی تحصن آمدند.

به گزارش منابع، معترضان یمنی چادرهایی را در نزدیکی وزارت کشور، وزارت ارتباطات و برق و در مسیرهایی که به فرودگان صنعا منتهی می‌شود، برپا کرده‌اند.

در همین راستا توکل کرمان، فعال حقوق یمن از حوثی‌ها انتقاد کرد و گفت: حوثی‌ها دست به جنبش‌های مردمی نمی‌زنند و تنها از خواسته‌های مردم برای تحقق دستاوردهای سیاسی سوء‌استفاده می‌کنند. این انقلابی علیه انقلاب است. حوثی‌ها در حال حاضر از سوی جامعه‌ی جهانی، مردم و مقامات یمنی محکوم شده‌اند.

وی گفت: حوثی‌ها صنعا را محاصره کرده و تنها می‌خواهند دولت و کشور را از بین ببرند. در واقع آن‌ها در خصوص انقلاب مسالمت‌آمیز حیله به کار بردند و کنترل "صعده" را در دست گرفته و با علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن هماهنگ شدند.

وی اظهار داشت: دولتی که می‌خواهند در آن مشارکت داشته باشند، امکان ندارد بر مناطقی که حوثی‌ها در دست گرفته، کنترل داشته باشد و حوثی‌ها هیچ‌گاه نتایج مذاکرات ملی در خصوص تحویل سلاح به دولت را اجرا نمی‌کنند.

در همین راستا، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از اوضاع یمن به خاطر تظاهرات گسترده یمنی‌ها علیه دولت و برپایی تحصن در ورودی‌های صنعا ابراز نگرانی کردند.

این شورا تمامی کسانی را که در اجرای نتایج مذاکرات ملی اخلال ایجاد می‌کنند، "شورشی و قانون‌شکن" دانست.

شورای همکاری خلیج فارس همچنین حمایت خود را از تلاش‌های عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن جهت برقراری امنیت در این کشور اعلام کرد.

جمال بن عمر، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن نیز اعلام کرد که با رئیس جمهور یمن برای پایان دادن به تنش‌ها و پیشبرد مذاکرات همکاری می‌کند.

وی گفت که با عبد ربه منصور هادی، نمایندگان حوثی‌ها و چند حزب دیگر برای بررسی این مسئله دیدار کرده است.

عبدالملک مخلافی، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری یمن در صعده اعلام کردکه این هیات سه دیدار با رهبر حوثی‌ها داشته و پیشنهادات و راه‌حل‌هایی مطرح شد.

در این دیدار پیش‌نویس توافقنامه فراگیر تقدیم حوثی‌ها شد.

انتهای پیام

کد N459999

وبگردی