آفتاب

اپوزیسیون ترکیه: داوود اوغلوی بی‌کفایت، پست نخست‌وزیری را جایزه گرفت

اپوزیسیون ترکیه: داوود اوغلوی بی‌کفایت، پست نخست‌وزیری را جایزه گرفت

رهبران دو حزب اپوزیسیون اصلی ترکیه از معرفی احمد داوود اوغلو به عنوان رهبر حزب حاکم و نخست‌وزیر آتی ترکیه ابراز نارضایتی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه دولتش را به عنوان نخست‌وزیر جدید ترکیه انتخاب کرده است.

اردوغان که در انتخابات دهم اوت به عنوان رئیس‌جمهور منتخب تعیین شد، داوود اوغلو را به عنوان جانشینش در سمت نخست‌وزیری ترکیه منصوب کرد که این اقدام با اعتراض اپوزیسیون ترکیه مواجه شد.

حزب مردم جمهوری‌خواه (CHP) و جنبش ناسیونالیست (MHP) داوود اوغلو را به ناکامی در سیاست خارجی متهم می‌کنند.

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه درباره نامزدی داوود اوغلو گفت: این انتخاب بدان معناست که دوره نخست‌وزیری عروسک خیمه شب‌بازی آغاز شده است. این انتخاب معنای دیگری جز این ندارد.

وی در مصاحبه با پایگاه خبری T24 نیز گفت: تیم داوود اوغلو و اردوغان روندی را در سیاست ترکیه ایجاد کرده‌اند که در دوران جمهوری ترکیه سابقه نداشته است و ما در زندگی در این روند ادامه می‌دهیم.

دولت باغچلی، رهبر جنبش ناسیونالیست ترکیه نیز گفت: داوود اوغلو و اردوغان که عضو طرح ابتکاری آمریکا با عنوان خاورمیانه بزرگ و شمال آفریقا هستند، خاورمیانه را به زندان تبدیل کرده‌اند.

انتخاب اردوغان باید با رأی‌گیری رسمی حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) در 27 اوت تأیید شود و گمان نمی‌رود که کسی با نخست‌وزیری داوود اوغلو که از سال 2003 وزیر امور خارجه بوده مخالف باشد.

اما قلیچدار اوغلو بر این باور است که ترکیه در دوران داوود اوغلو به شدت در چهارگوشه جهان منزوی شده است.

وی گفت: من داوود اوغلو را بی‌کفایت‌ترین وزیر خارجه ترکیه می‌دانستم و هنوز هم بر این باورم. اما حال پست نخست‌وزیری را به او جایزه داده‌اند و این اولین بار است که ترکیه شاهد چنین مسأله‌ای است. اردوغان و داوود اوغلو برای آزادی 49 گروگان ترکیه بی‌تفاوت هستند، شما خودتان این گروگان‌ها را به داعش دادید. این شما بودید که داعش را به شکل کنونی آن تبدیل کردید.

انتهای پیام

کد N459812

وبگردی