آفتاب

نقطه صفر مرزی میزبان آئین ورود کاروان نمادین امام‌رضا(ع) به ایران

نقطه صفر مرزی میزبان آئین ورود کاروان نمادین امام‌رضا(ع) به ایران

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: آئین ورود کاروان نمادین امام رضا(ع) به ایران امروز اول شهریورماه با سخنرانی سیدجواد جعفری دبیرجشنواره بین المللی امام رضا(ع) در نقطه صفر مرزی در شلمچه برگزار می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: آئین ورود کاروان نمادین امام رضا(ع) به ایران امروز اول شهریورماه با سخنرانی سیدجواد جعفری دبیرجشنواره بین المللی امام رضا(ع) در نقطه صفر مرزی در شلمچه برگزار می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، همایون قنواتی با اشاره به این که این آیین چند سالی است که به صورت نمادین توسط گروهی از هنرمندان در یادمان شهدای شلمچه برگزار می‌شود، افزود: همزمان با این مراسم حرکت دوندگان جاده ولایت نیز آغاز می‌شود و 23 دونده مسیر 2000 کیلومتری شلمچه تا مشهد را به مدت 16 روز خواهند دوید.

به گفته وی این مراسم توسط شبکه‌های الکوثر، الاهواز و همچنین شبکه استانی خوزستان پوشش تصویری داده می‌شود و مستند سازان شبکه سه سیما و گروه واحد خبر نیز از مراسم ورود کاروان مستند خواهند ساخت.

بر اساس این گزارش، این مراسم هر ساله به مناسبت دهه کرامت و در استقبال از جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و به شکرانه ورود شکوهمند حضرت امام رضا (ع) به خاک ایران در خوزستان برگزار می‌شود.

پویانمایی تلاشی مقدس جهت انعکاس سیره و کلام رضوی با بهره‌مندی از ابزارهنر

دبیر جشنواره سراسری پویانمایی رضوی از حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه ششمین دوره این جشنواره در گلستان خبر داد.

حجت‌الاسلام علی اصغر فضیلت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با اعلام این خبر گفت: وزیر ارشاد در 7 شهریورماه به منظور حضور در اختتامیه جشنواره پویانمایی رضوی سفری به خطه سرسبز گلستان خواهد داشت.

فضیلت در بخش دیگری از سخنانش به آثار ارسال شده به جشنواره پویانمایی رضوی اشاره و تصریح کرد: تاکنون بیش از 30 فیلم پویانمایی به این جشنواره ارسال شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان افزود: حضرت امام رضا(ع) و وجود بارگاه مقدس ایشان در مشهد مقدس فرصت منحصر به فردی برای ایرانی‌هاست و ائمه اطهار(ع) برای ما فقط به لحاظ یک شخصیت تاریخی صرف نیست بلکه اهمیت ائمه در فرهنگ تشیع یک امر ریشه‌ای است.

وی ادامه داد: هنر انیمیشن (پویانمایی) هنری فاخر است و هنرمندانش نیز خاص می‌باشند اما مخاطبینش عام. لذا پویانمایی در این استان هم از قوت برخوردار است و هم ظرفیت‌های قابل توجهی دارد، به همین خاطر این ظرفیت‌ها و استعدادها بیش از پیش باید در این استان شکوفا شده تا بتوانیم هنرمندان بیشتری را به این سمت هدایت نماییم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان به تأثیر اینگونه جشنواره‌ها در اعتقادات مذهبی و باورهای دینی اشاره و تصریح کرد: ما به هر نسبت که بتوانیم آموزه‌ها و معارف دینی را در قالب هنر برای جامعه ارائه دهیم ماندگاریش بیشتر خواهد بود زیرا که فطرت انسان طالب شیوه‌های جذاب و زیبا است. لذا وجود این صنعت پویا در کشور ما، از استقبال بسیار خوبی برخوردار است.

وی تاکید کرد: اگر آموزش‌هایی که در حوزه مسائل آسیب‌های اجتماعی در جامعه مطرح است را در قالب انیمیشن(پویانمایی) ارائه دهیم شاهد تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سایر برنامه‌هایی که صدا و سیما به صورت جدی پخش می‌کند خواهیم بود.

دبیر ششمین جشنواره سراسری پویانمایی رضوی گسترش فعالیت‌های فرهنگی هنری و مذهبی مرتبط با سیره امام رضا(ع)، کشف بروز استعدادهای هنری و آشنا نمودن نسل جوان جامعه با معارف رضوی به کمک ابزارهای نوین بصری و اشاعه ترویج فرهنگ منور رضوی را از اهداف برگزاری این جشنواره در استان گلستان بیان کرد.

فضیلت در پایان جشنواره پویانمایی را تلاشی مقدس جهت انعکاس سیره و کلام رضوی با بهره مندی از هنری مؤثر و تأثیرگذار بیان کرد.

بر اساس این گزارش، ششمین جشنواره سراسری پویانمایی(انیمیشن)سیره رضوی از سری برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) 7 شهریور به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س)، ولادت حضرت امام رضا(ع) و دهه کرامت در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار خواهد شد.

تجلیل از مفاخر فرهنگ و ادبیات کردی

دبیر جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان کردی از ارسال 102 اثر ادبی به دبیرخانه سومین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان کردی از سوی شعرا و ادبای کرد زبان مناطق مختلف کشور خبر داد.

حجت‌الاسلام رحیم جعفری اظهار کرد: فراخوان سومین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان کردی از آذرماه سال گذشته تدوین و به همه استان‌های مختلف کشور ارسال شد و در پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز به همه ادبا و شعرای کردزبان سراسر دنیا ارائه شد.

وی افزود: خوشبختانه پس از اعلام فراخوان جشنواره شاهد استقبال خوب شعرا و ادبای کردزبان برجسته کشور بودیم و در نهایت 102 اثر ادبی از 75 شاعر و ادیب کردزبان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان تصریح کرد: این 102 اثر شامل 84 اثر در بخش شعر و 18 اثر در بخش داستان کوتاه بوده و در مجموع 45 شاعر و ادیب آقا و 30 شاعر و ادیب خانم برای دبیرخانه جشنواره آثار خویش را ارسال کرده‌اند.

وی افزود: این جشنواره در پنج بخش شعر ملی، شعر بین‌المللی، داستان کوتاه ملی، تجلیل از کارکنان مبلغ و مروج فرهنگ رضوی و مفاخر فرهنگ و ادبیات کردی رضوی برگزار می‌شود.

جعفری تصریح کرد: بخش ملی شعر شامل سروده‌های رضوی شعرا و ادبای کرد متقاضی ساکن مناطق کردنشین کشور بوده و در بخش بین‌الملل نیز سروده‌های نبوی و رضوی شعرا و ادبای کرد ساکن نقاط مختلف جهان داوری می‌شود.

دبیرجشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان کردی اظهار کرد: بخش ملی داستان کوتاه مختص به آثاری بوده که در قالب داستان کوتاه و به زبان کردی در وصف امام رضا (ع) نوشته شده است و با توجه به تقارن ایام دهه کرامت با گرامیداشت هفته دولت بخش ویژه تجلیل از کارکنان مبلغ و مروج فرهنگ رضوی به تجلیل از کارکنان هنرمند، نویسنده و روزنامه‌نگار که مبلغ و مروج فرهنگ رضوی در سراسر کشور بوده‌اند، اختصاص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش تجلیل از مفاخر فرهنگ و ادبیات کردی نیز به تجلیل از هنرمندان، شعرا، نویسندگان و ادبای کردی تعلق دارد که شامل آثار مکتوب و فاخری بوده که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

جعفری همچنین از تعامل شعرا و فعالان فرهنگی و ادبی به تولید آثار فاخر در حوزه فرهنگ رضوی، تقویت روحیه استکبارستیزی و نشر دستاوردهای انقلاب اسلامی از طریق شعر، تقویت همبستگی و وحدت اسلامی، هم‌افزایی، بصیرت فرهنگی و نشر بیداری اسلامی، ایجاد نشاط اجتماعی و همگرایی ملی و بها دادن به جایگاه زبان و ادبیات کردی به عنوان ثروت ملی را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

وی افزود: مراسم پایانی جشنواره در روزهای 7 و 8 شهریورماه در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار می‌شود و از برگزیدگان بخش‌های پنج‌گانه این جشنواره تجلیل به عمل خواهد آمد.

بر اساس این گزارش، سومین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان کردی از سری برنامه‌های دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) همزمان با ایام دهه کرامت در استان کردستان برگزار می‌شود.

به دنبال روایت لحظات حضور امام رضا (ع) در زندگی انسانها هستم

به تصویر کشیدن زندگی 8 خواننده محلی ایران که بخشی از زندگیشان را وقف امام رضا(ع) کرده‌اند و برای آن حضرت شعرهایی را خوانده‌اند، موضوع فیلمی با نام «از میان مسیر سرسبز» است که در نهمین جشنواره سراسری فیلم مستند و کوتاه رضوی توانست رای هیئت داوران را به خود جلب کند و به بخش اصلی مستند مسابقه راه یابد، این فیلم صرفا برای حضور در جشنواره رضوی ساخته شده و تا به حال به نمایش گذاشته نشده است.

یکی از این خوانندگان استاد حبیب الله صمدی خواننده محلی تالش است که زندگی او در این فیلم به تصویر کشیده شده است.

جمیل عامل صادقی، کارگردان این فیلم در باره ایده ساخت «از میان مسیر سرسبز» می‌گوید: در مشهد آلبوم صوتی تولید کردیم که همه کارهایی که خوانندگان محلی ایران برای امام رضا(ع) خواندند در آن وجود داشت این کار سبب شد زندگی 8 نفر از آنها را در فیلمی به تصویر بکشم.

وی ادامه داد: چند سالی است که در مورد امام رضا (ع) کارهای مستند زیادی با محوریت تصاویری از حرم و گلدسته و ... انجام شده اما من سعی کردم در هر دو فیلم خودم از حضور فیزیکی حرم، بارگاه و گلدسته دور شوم و بیشتر به دنبال حضور آقا در زندگی انسانها و لحظات ناب آن بگردم. من در ساخت فیلم مستند علاقه خاصی به فرم و قالب داستانی دارم و سعی می‌کنم فضاهایی نزدیک به مدیم سینما با نوعی روایت بسازم.

عامل صادقی با اشاره به اضافه شدن بخش سبک زندگی به این دوره از جشنواره می‌گوید: به نظر من این انتخاب تصمیم هوشمندانه‌ای بود و نگاه نویی به فیلم سازان داد این بخش سبب شد دیگر از ساخت فیلم‌هایی که صرفا در حرم ساخته می‌شوند جلوگیری شود و تنها حضور معنوی امام رضا (ع) در زندگی شخصی افراد مورد توجه قرار گیرد.

عامل صادقی در پایان با گله از وضعیت سینمای مستند، تصریح می‌کند: متاسفانه به دلیل اینکه فضای فیلم سازی در کشور ما بیشتر به سمت کارهای سفارشی رفته است اثر مستندی که با دل فیلم ساز ساخته شده باشد کم پیدا می‌شود. اکثر فیلمسازان به سمت تلویزیون گرایش پیدا کرده‌اند و کارهایشان بیشتر حالت مصاحبه‌ای و کسل کننده دارد که البته جشنواره‌ها می‌توانند در بهبود این مساله بسیار تاثیرگذار باشند.

بر اساس این گزارش صداگذاری، تدوین و تهیه کنندگی فیلم « از میان مسیر سرسبز» بر عهده جمیل عامل صادقی است و در موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تهیه شده است.

بر اساس این گزارش، نهمین جشنواره سراسری فیلم مستند و کوتاه رضوی از سری برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) همزمان با ایام دهه کرامت در استان یزد برگزار می‌شود.

ارادت به امام رضا(ع) همواره در فیلم هایم جاری است

بینندگان قاب جادویی با سیروس مقدم فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سریال‌های مشهور تلویزیونی آشنایند. او فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.

سیروس مقدم، فعالیتش در عرصه هنر هفتم را از سال ۱۳۵۵ با دستیاری کارگردان و طراحی صحنه و لباس در مجموعه تلویزیونی «دایی جان ناپلئون» آغاز کرد. در ادامه خودش در تلویزیون سریال های پرمخاطبی هم چون«چاردیواری»،«اغما»،«پیامک از دیارباقی»،«روزحسرت»،«رستگاران»،«زیرهشت» و«پایتخت» را ساخت. سریال «مدینه»آخرین اثر مقدم بود که ماه رمضان امسال از شبکه یک پخش شد و مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرد. نکته قابل توجه در کارنامه فیلم سازی سیروس مقدم، توجه ویژه او به مقوله زیارت و حرم امام رضا(ع) است که سریال‌های او را متمایز و دیدنی می‌کند.

با سیروس مقدم درباره حضور امام رضا(ع) در فیلم‌هایش به گفت‌وگو نشستیم.

آقای مقدم عشق و علاقه به امام رضا(ع) و توجه به موضوع زیارت و حرم امام هشتم در فیلم‌هایتان از کجا و چگونه در شما شکل گرفت؟

راستش از یک سفر آغاز شد، سفر به خانه خدا. بعد از سریال نرگس از طرف سازمان صدا و سیما به مکه مکرمه مشرف شدیم در آنجا حال و هوایی به من دست داد و دریچه‌های جدیدی روبروی من باز شد گویی که انگار خداوند متعال راه‌های خوب را جلوی پای من گذاشت و از من خواست در این راه‌ها گام بردارم. به دنبال این حس و حال سریال چاردیواری را ساختم که موضوع مشهد، زیارت و امام رضا(ع) و ارادت و اشتیاق نسبت به تشرف به حرم این امام عزیز را حکایت می‌کرد. بعد از این سریال بود که دیگر با خود قصد کردم هر کاری را که می‌خواهم بسازم به گونه‌ای باشد که موضوع زیارت و امام رضا (ع) در آن حتما نهفته باشد که این روند را در سریال پایتخت کلید زدم و خانواده نقی در پایان سریال به مشهد آمدند و به خواسته قلبی خود رسیدند. در پایتخت 2 و 3 نیز مشاهده کردید که نمایی از بحث زائر و زیارت در آن بود و حتی در سریال چک برگشتی نام فرزند تازه به دنیا آمده را رضا گذاشتند تا ارادت بنده و تمام تیم سریال به این امام عزیز کامل شود.

به نظرتان سینما و تلویزیون ما توانسته اند به ساحت امام هشتم(ع) ادای دین کنند؟

نه!اصلا! به نظرم سینما و تلویزیون ما تاکنون به صورت ویژه نتوانسته است دنیای وسیع و دانش عرفانی و ارادتی که نسبت به حضرت رضا(ع) در جهان موجود است را به تصویر بکشد و این مرا یاد "خسی در میقات" جلال آل احمد می‌اندازد. ما می‌توانستیم با انسجام بیشتری فیلم‌هایی که روایتگر ارادت و عظمت این امام عزیز باشد، بسازیم.

زمانی در سینما و تلویزیون می‌توانیم درست و تاثیرگذار حرف بزنیم که جذابیت را با معناگرایی، ترکیب کرده و از این تریبون بزرگ و وسیع پیام‌های خود را منتقل کنیم، یک سخنرانی بزرگ آنقدر مخاطبان گسترده‌ای ندارد ولی مخاطبان تلویزیون ما 70 میلیون ایرانی مسلمان است پس وظیفه داریم که از این تریبون به نحو احسن استفاده کنیم و روایت‌ها و قصه‌های جذاب را به مردم منتقل کنیم. خود من سعی دارم این گونه عمل کنم. می‌بینید از سینمای گیشه و کلیشه دور شدم و ساختار فیلم‌هایم را به اعتقادات قلبی‌ام گره زده‌ام.

چقدر جشنواره امام رضا(ع) را می‌شناسید و نقش آن را در شناسایی و معرفی پدید آوردنگان آثار هنری مرتبط با این امام چطور ارزیابی می‌کند؟

برگزاری جشنواره امام رضا(ع) یک اتفاق بزرگ و خوشایند در سطح کشور است و حتی می‌توان گفت که کمی دیر این اتفاق افتاد و باید پیش از این‌ها این جشنواره به صورت بین المللی برگزار می‌شد، یادم می‌آید جشنواره‌ای حول محور نماز برگزار شد و من یکی از فیلم‌هایی که با این موضوع ساخته بودم را برای آن ارسال کردم و جایزه خود را از دستان حجت الاسلام قرائتی دریافت کردم و به آن افتخار می‌کنم. به نظرمن هر چقدر موضوعات مذهبی و دینی بیشتر محور جشنواره‌ها شود اشتیاق و استقبال از آنها بیشتر می‌شود چرا که ما کشوری مسلمان و شیعه هستیم و در خانواده‌های مذهبی رشد کردیم و باید به این گونه جشنواره‌ها توجه کنیم. باید این گونه موضوعات در قالب جشنواره‌ها قرار گیرد تا فیلمسازان، هنرمندان و دیگر اقشار نسبت به آنها حساس شده و سبب تحقیق و پژوهش در آن خصوص شوند و علاقه خود را نیز نشان دهند.

چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

آرزو دارم و خیلی دلم می‌خواهد یک سریال نمایشی طولانی با موضوع زیارت بسازم البته به صورت دقیق‌تر و مشخص‌تر که بتواند فرهنگ زیارت را معرفی کند. در این خصوص پیشنهادی هم شده ولی می‌خواهم در این سریال اقدام به رازگشایی‌هایی در خصوص زیارت و ارتباط مردم با امام رضای عزیز کنم و مقداری فراتر از تولیدات قبلی عمل کنیم یا به گونه‌ای خلوت زائران را به تصویر بکشیم که این نیازمند هماهنگی بین دستگاهی و تسهیل در فرآیند آماده سازی دارد تا محدود نشویم و یک فعالیت بزرگ فرهنگی با یک تعامل ویژه رقم بخورد. می‌توانم بگویم شاید سریالی با مضمون مشخص‌تر راجع به فرهنگ زیارت، عشق، علاقه و ارادت مسلمین و ایرانیان به حضرت رضا(ع) بسازم و یکی از ارزوهای من این است که چنین سریالی درباره امام هشتم(ع) بسازم.

و کلام آخر..

پس از بازگشت از خانه خدا عهد کردم یا سریال نسازم و یا اگر سریال ساختم در واقع خدمت مردم و متکی به باورها و اعتقادات خودم باشد چرا که در خانواده‌ای مسلمان و معتقد بزرگ شدم و دوست دارم از این طریق امید را به جامعه تزریق کنم.

انتهای پیام

کد N459738

وبگردی