آفتاب
سرکنسول آمریکا در آدانا :

وقوع مشکلات ناشی از پناهجویان سوری در ترکیه اجتناب ناپذیر است

وقوع مشکلات ناشی از پناهجویان سوری در ترکیه اجتناب ناپذیر است

آنکارا- ایرنا - ˈجان اسپینوزاˈ سرکنسول آمریکا در آدانا در جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز این کشور و سوریه گفت : تا زمانی که بحران در سوریه ادامه دارد، وقوع مسایل نامطلوب ناشی از حضور پناهجویان غیرقانونی سوریه در شهرهای مختلف ترکیه اجتناب ناپذیر است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از آنکارا به نقل منابع خبری ترکیه، وی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد پناهجویان سوری ساکن ترکیه در خارج از اردوگاه هایی که دولت آنکارا احداث کرده است در شهرهای مختلف بطور غیرقانونی زندگی می کنند، گفت: وقوع رخدادهای مختلف در شهرهای ترکیه به علت وجود پناهجویان سوری اجتناب ناپذیر است.

وی افزود : دولت آنکارا مبالغ بسیاری برای احداث اردوگاه های پناهجویان سوری در ترکیه هزینه کرده است .

به گفته سرکنسول آمریکا در آدانا از آغاز بحران در سوریه ، آمریکا و کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل پیشنهاد کرده بودند که پناهجویانی که وارد ترکیه می شوند بطور رسمی ثبت نام شده و تحت نظر قرار داشته باشند ولی این کار انجام نشد و حداقل 80 درصد پناهجویان سوری در ترکیه ثبت نام نشده اند.

اسپینوزا با تاکید بر مسایل و مشکلات ناشی از این مساله گفت: رخدادهای جاری در زمینه درگیری بین پناهجویان سوری و مردم شهرهای مختلف مایه شگفتی نشده است ، نیازهای تمامی سوری های مقیم ترکیه برآورده نمی شود و وضعیت آنان هر روز بدتر می شود.

سرکنسول آمریکا در آدانا گفت: ترکیه پیش بینی نمی کرد که پناهجویان سوری مدت زمان طولانی در این کشور اقامت کنند و برای این مساله برنامه ریزی نکرده بود .

وی با تاکید بر اینکه دولت ترکیه می باید در مورد وضعیت پناهجویان سوری راهکاری بیندیشد ،گفت: وضعیت در سوریه در کوتاه مدت به حالت عادی برنخواهد گشت و ترکیه باید برای اسکان این پناهجویان باید برنامه ریزی کند.

لازم به ذکر است اجساد سه تبعه سوریه به تازگی در خانه ای در شهرستان مرزی حاتای در ترکیه پیدا شد.

هفته گذشته نیز سه باب منزل اجاره ای محل اقامت آوارگان سوری در آنکارا، از سوی افراد ناشناس به آتش کشیده شد.

اخیرا نیز در شهر ˈغازی آنتپˈ، یک صاحبخانه ترکیه ای توسط مستاجر سوری کشته شد که این واقعه موجب بروز درگیری های گسترده میان اهالی این شهر و آوارگان سوری شد.

پلیس غازی انتپ برای فرونشاندن آتش خشم مردم ناچار شد که بیش از 700 نفر از آوارگان ساکن این شهر را به اردوگاهی در منطقه مرزی ˈکلیسˈ منتقل کند.

خشم علیه آوارگان سوریه به استانبول نیز سرایت کرده است، به طوری که استانداری دستور داده است که واحدهای گشت ویژه پلیس به کمک شهرداری، کلیه متکدیان سوری را از سطح این کلان شهر ترکیه جمع آوری کنند.

ورود بیش از یک میلیون و نیم آواره سوری به ترکیه، این کشور را با مشکلات بزرگ اجتماعی و مالی رو به رو کرده است، بخش اعظمی از آنان در شهرهای بزرگ استانبول، آنکارا، اسکندرون، حاتای و غازی آنتپ پراکنده شده اند و تنها بخش اندکی در اردوگاه های مرزی اسکان دارند.

خاورم **2012 ** 230
کد N459351

وبگردی