آفتاب

انگلیس: ورود کاروان کمک های روسیه به اوکراین اقدامی تحریک آمیز است

انگلیس: ورود کاروان کمک های روسیه به اوکراین اقدامی تحریک آمیز است

لندن- ایرنا- دولت انگلیس روز جمعه ورود کاروان حامل کمک های روسیه به خاک اوکراین را اقدامی تحریک آمیز و نگران کننده خواند و هشدار داد که اینگونه اقدامات سبب تخریب روابط بیشتر مسکو با اروپا خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ˈدیوید لیدینگتونˈ وزیر مشاور دفتر امور خارجی و مشترک المنافع انگلیس در امور اروپا گفت: عمیقا از اینکه کاروان روسیه بدون داشتن رضایت دولت اوکراین وارد خاک این کشور شده است، نگرانم.

وی، این اقدام روسیه را نقض توافق های قبلی عنوان کرد و گفت: براساس توافق، دولت اوکراین باید برای ورود کاروان های امدادی هر کشوری به خاک خود رضایت داشته باشد.

این مقام انگلیسی افزود: دولت بریتانیا قویا از روسیه می خواهد از هرگونه اقدام تحریک آمیز که سبب افزایش بی ثباتی در منطقه شده و موجب تخریب بیشتر روابط مسکو با اروپا می شود، خودداری کند.

وزیر مشاور دفتر امورخارجی و مشترک المنافع انگلیس همچنین گفت: از دولت روسیه انتظار می رود با همکاری با دولت اوکراین، تلاش های بیشتری برای یافتن راه حلی به منظور حل بحران در شرق اوکراین و مسایل مطرح در ارتباط با مرزهای مشترک خود با این کشور به خرج دهد.

این مقام انگلیسی با تاکید بر اینکه دولت بریتانیا از تمام تلاش ها برای اعطای کمک به شرق اوکراین حمایت می کند، افزود: لندن تاکنون یک میلیون پوند اضافی برای این منظور در اختیار نهادهای امدادی بین المللی قرار داده است اما این نیازها باید از طریق صلیب سرخ جهانی و با هدف کمک به تلاش های بشردوستانه دولت اوکراین انجام شود.

به گزارش رسانه های انگلیس، «پترو پوروشنکو» رئیس جمهوری اوکراین ورود کامیون های حامل کمک های روسیه به داخل اوکراین را نقض حقوق بین الملل خوانده و گفته است، بیش از 100 دستگاه کامیون روسی روز جمعه بدون بازرسی گمرکات اوکراین و یا نیروهای مرزی، وارد خاک این کشور شده اند.

وزارت امور خارجه اوکراین نیز در بیانیه ای اعلام کرد که مقام های این کشور به این کامیونها اجازه ورود به خاک خود را نداده بودند اما با عبور آنها از مرز مخالفت نکردند تا از اقدامات تحریک آمیز بیشتر جلوگیری شود.

در این بیانیه آمده است: ما از شرکای بین المللی خود می خواهیم در محکومیت قاطعانه اقدامات غیرقانونی و تجاوزکارانه روسیه متحد شوند.

«آندرس فوگ راسموسن» دبیرکل ناتو در واکنش به اقدام روسیه گفته است: این اقدام نقض آشکار تعهدات بین المللی روسیه و نقض بیشتر حق حاکمیت اوکراین توسط روسیه است.

اروپام ** 5 ** 1552 ** 2023
کد N459269

وبگردی