آفتاب

نبردهای سنگین در اسکندریه در جنوب و جلولا در شمال بغداد

نبردهای سنگین در اسکندریه در جنوب و جلولا در شمال بغداد

بغداد - ایرنا - همزمان با وقوع درگیری های سنگین در منطقه اسکندریه استان بابل در حدود 50 کیلومتری جنوب بغداد، نیروهای ارتش، داوطلبان و پیشمرگان کرد برای پاکسازی جلولا در استان دیالی در شمال شرق پایتخت عراق، عملیات تازه ای را آغاز کردند.

به گزارش ایرنا، نبرد سنگین که از شب گذشته در ˈالبحیراتˈ، از توابع اسکندریه استان بابل در جنوب بغداد، شروع شده، در روز جمعه همچنان ادامه یافت.

این درگیری ها در منطقه ای موسوم به منطقه مرگ در جریان است که داعش تلاش دارد با تصرف آن، جاده ارتباطی بغداد با جنوب عراق را قطع کند.

در این درگیری ها تعدادی از طرفین کشته و زخمی شده اند. منابع امنیتی از کشته شدن دستکم سه تن از نیروهای داعش خبر داده اند.

شهرهای جرف الصخر، لطیفیه، یوسفیه و اسکندریه به همراه مسیب در استان بابل در جنوب بغداد، یک مثلث را تشکیل می دهند که به دلیل نفوذ تروریست ها از طریق استان الانبار و از مسیر جرف الصخر، معمولا عملیات تروریستی روزانه در این منطقه صورت می گیرد و در 2006 میلادی نیز این منطقه شاهد کشتارهای فرقه ای و طایفی بوده است.

جنگ در این منطقه از دو ماه پیش بدون وقفه ادامه داشته و هر دو طرف تلاش دارند کنترل این منطقه استراتژیک را که شاهراه اصلی بغداد به جنوب کشور است، به دست بگیرند.

استاندار کربلا هفته گذشته در همایشی در خصوص طرح های کشاورزی در استان بابل، به اهمیت استراتژیکی این استان اشاره کرد و آن را ˈکلید دروازه های بغدادˈ توصیف کرد.

وی گفته بود که آنچه در جرف الصخر می گذرد، تلاشی از سوی داعش برای قطع جاده ارتباطی بغداد به استان های جنوبی است.

در همین حال گزارش منابع از مناطق عملیاتی استان دیالی در شرق عراق، حاکی است که نیروهای ارتش، پیشمرگان و داوطلبان مردمی برای بازپس گیری شهر مهم و استراتژیک جلولا در نزدیکی مرزهای عراق با ایران، عملیات جدیدی را آغاز کرده اند.

نیروهای داعش حدود 10 روز پیش با انجام عملیات بزرگ انتحاری همراه با سه کامیون مواد منفجره وارد جلولا شده و بعد از عقب نشینی پیشمرگان این شهر را به اشغال خود در آوردند. آنها در روزهای بعد چندین پل مهم ارتباطی منطقه را منفجر کرده و حتی تلاش داشتند تا به سمت خانقین در مرز ایران حرکت کنند که با مقاومت نیروهای ارتش این تلاش ها ناکام ماند.

منابع رسمی هنوز از نتایج عملیاتی که برای بازپس گیری جلولا آغاز شده، گزارشی نداده اند. با اینحال برخی منابع گفتند، درگیری های شدیدی طی دو روز گذشته در این منطقه واقع در 130 کیلومتری شمال شرق بغداد و در 40 کیلومتری مرزهای ایران، جریان داشته است.

خاورم**1*1770** 1597
کد N459170

وبگردی