آفتاب
نخست وزیر صربستان:

بلگراد در تحریم روسیه مشارکت نمی کند

بلگراد در تحریم روسیه مشارکت نمی کند

بلگراد-ایرنا-نخست وزیر صربستان گفت: بلگراد به درخواست اتحادیه اروپا مبنی بر خودداری از پرداخت یارانه در کالاهای صادراتی به فدراسیون روسیه احترام می گذارد، ولی در تحریم علیه مسکو شرکت نمی کند.

ˈ آلکساندر ووچیچ ˈ روز جمعه در کنفرانس خبری توضیح داد که ˈاسکار بندیکتˈ قائم مقام رییس دفتر کمیسیون اروپا در بلگراد نامه اتحادیه اروپا را به وی تحویل داد که در آن از دولت صربستان خواسته شده تا از هر گونه اقدام برای حمایت از صادرات به روسیه خوداری شود.

وی گفت که نامه اتحادیه اروپا بدان معنی است که صربستان سهم خود در صادرات به بازار روسیه را افزایش ندهد.

وی با اشاره به اینکه دولت صربستان نامه اعتراض آمیز اتحادیه اروپا در باره صادرات به روسیه را با دقت مورد برسی قرار می دهد و به آن احترام می گذارد، گفت که صربستان خواهان صلح است و مردم می توانند آسوده باشند، زیرا که خطری منافع صربستان را تهدید نمی کند.

نخست وزیر صربستان در رابطه با صادرات کالا از این کشور به فدراسیون روسیه با اشاره به اینکه به یارانه جدید و اضافی بر صادرات کالا به روسیه نیازی نیست، تاکید کرد که به خواسته اتحادیه اروپا احترام گذاشته می شود، زیرا که عضویت در اتحادیه اروپا هدف راهبردی صربستان است.

وی همچنین با اشاره به اینکه صربستان در مسیر اتحادیه اروپا قرار دارد، گفت: انتظار داریم که اتحادیه اروپا به تعهدات خود برای شروع مذاکرات برای پیوستن به این اتحادیه تا پایان سال جاری عمل کند.

ایویتسا داچیچ وزیر امور خارجه صربستان در رابطه با واکنش اتحادیه اروپا به دولت بلگراد در قبال موضع این کشور نسبت به روسیه به خاطر بحران اوکراین گفت که بروکسل از صربستان خواستار شده که اقدامات این کشور در صادرات به روسیه به زیان اتحادیه اروپا نباشد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به کشورهای نامزد برای پیوستن به این اتحادیه هشدار داده اند که این کشورها از فرصت پیش آمده ناشی از تحریم روسیه بر تولیدات کشاورزی و مواد غذایی اتحادیه اروپا برای حضور گسترده در بازار روسیه استفاده نکنند.

در نشست اخیر وزرای خارجه اتحادیه اروپا نتیجه گرفته شد که کشور ثالث نباید از تحریم روسیه علیه تولید کنندگان اروپایی استفاده کرده و وارد بازار روسیه شود.

از بین کشورهای نامزد برای عضویت در اتحادیه اروپا در منطقه بالکان غربی، مونته نگرو و آلبانی به تحریم اتحادیه اروپا علیه روسیه به خاطر بحران اوکراین ملحق شدند و مقدونیه و صربستان در این رابطه به دلیل مسایل اقتصادی و داشتن روابط سنتی از موضع بروکسل در اعمال تحریم ضد روسیه حمایت نکردند.

تقابل شرق و غرب در رابطه با مساله بحران اوکراین که کشورهای بالکان را به اتخاذ موضع خاصی مجبور کرده است موجب شده که این کشورها در وضعیت دشواری قرار بگیرند، بخصوص صربستان که از یک طرف به دلیل مراحل عضویت در اتحادیه اروپا نمی تواند به بروکسل پشت کند و از طرف دیگر به دلایل اقتصادی و داشتن روابط سنتی قادر به اعمال تحریم علیه روسیه نیست.

صربستان تلاش دارد با تکیه بر اصول حقوق بین الملل و همچنین به خاطر مساله استان جنوبی خود یعنی کوزوو ازتمامیت ارضی اوکراین حمایت کند بدون اینکه درتحریم ها علیه روسیه شرکت کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا پس از بحران اوکراین و الحاق کریمه به روسیه به منظور مجازات این کشور در ماه های اخیر تحریم هایی را در عرصه های اقتصادی و مالی علیه مسکو به اجرا گذاشتند.

روسیه نیز در یک سیاست تلافی جویانه از 16 مرداد ماه واردات مواد غذایی از جمله میوه، سبزیجات، گوشت، ماهی، شیر و لبنیات را از آمریکا، استرالیا، کانادا، نروژ و 28 کشور اتحادیه اروپا ممنوع کرد.

اقدام روسیه برخی از کشورهای اتحادیه اروپا را در یک تنگنای سیاسی و اقتصادی قرار داده و بیشتر تولیدکنندگان میوه جات و سبزیجات اروپایی این تحریم را به زیان خود می بینند.

اروپام**4**436**5981
کد N459076

وبگردی