آفتاب

خشونت پلیس شیلی علیه دانشجویان معترض

خشونت پلیس شیلی علیه دانشجویان معترض

دانشجویان معترض در شیلی با برگزاری تجمعاتی از دولت خواستند تا به فرآیند اصلاحات آموزشی ملی شتاب بیشتری دهد و این در حالی است که پلیس این کشور سعی کرد با استفاده از آب‌پاش و گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، شمار زیادی از دانشجویان با حضور در پایتخت شیلی و سایر شهرهای این کشور اعتراض خود را نسبت به روند کند اصلاحات در سیستم آموزشی این کشور نشان داده‌اند.

درگیری‌ها در خصوص آموزش رایگان گسترده و دانشگاه‌های دولتی و درخواست تغییر برای سیستم آموزشی که از زمان پایان حکومت خودکامه ژنرال آگوستو پینوشه بدون تغییر مانده است طی سال‌های اخیر افزایش یافته است.

این تظاهرات که بسیاری از دانشجویان و دبیران آن را "مارش‌های ملی برای آموزش" می‌نامند در رسانه‌های اجتماعی نیز گسترده شده است. گزارشات ضد و نقیضی در خصوص شمار دقیق دانشجویان معترض وجود دارد.

پلیس سانتیاگو این عدد را حدود 25 هزار تن اعلام کرده، اما سازماندهندگان اعتراضات دانشجویی آن را 80 هزار تن برآورد کرده‌اند.

برخی نیز در توییتر شمار افراد را سیصد هزار معترض اعلام کرده‌اند.

این اعتراضات در پایتخت شیلی در فضایی به شکل کارناوال همراه با حرکات نمایشی، طبل کوبیدن و رقص همراه بود. بیشتر جوانان نیز با حمل پلاکاردها و پرچم‌هایی که در آن از دولت خواسته شده بود سیستم آموزشی را فورا و منحصرا اصلاح کند، در این تظاهرات حضور داشتند.

در حالی که این تظاهرات عمدتا صلح‌آمیز برگزار شد، چند گروه نیز در خیابان‌های سندیاگو با پلیس درگیر شدند که طی آن پلیس با استفاده از آب‌پاش و شلیک گاز اشک آور سعی در متفرق کردن جمعیت داشت. طی این درگیری‌ها چندین معترض نیز بازداشت شدند.

دانشجویان اعلام کرده‌اند که روند اصلاح سیستم آموزش بیش از حد به طول انجامیده و نگرانی‌ها را در خصوص انعقاد توافق‌های پنهانی درباره برنامه‌های آموزشی افزایش می‌دهد.

مشیله باشلت رئیس جمهوری شیلی در خصوص انجام اصلاحات آموزشی وعده مساعدت داده است.

انتهای پیام

کد N458929

وبگردی