آفتاب
حسینی‌بوشهری:

دستگاه قضا و حفظ استقلال مالی شیعه را از امام صادق‌(ع) داریم

دستگاه قضا و حفظ استقلال مالی شیعه را از امام صادق‌(ع) داریم

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بنیان‌گذاری دستگاه قضا و زمینه‌سازی استقلال مالی برای شیعیان را ارمغان‌های مهم دوران امامت حضرت امام صادق(ع) دانست.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بنیان‌گذاری دستگاه قضا و زمینه‌سازی استقلال مالی برای شیعیان را ارمغان‌های مهم دوران امامت حضرت امام صادق(ع) دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری در مراسم عزادای سالروز شهادت حضرت امام صادق(ع) که در مدرسه خان شیراز برگزار شد، با یادآوری اینکه «امام صادق(ع) با تشکیل دستگاه قضایی مستقل بستری ایجاد کرد که شیعیان برای حل اختلافات خود به دستگاه اموی مراجعه نکنند» گفت: اقدام ماندگار دیگری که امام صادق(ع) انجام دادند، احیای خمس بود تا شیعه استقلال مالی داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در سخنان خود به تبیین دست‌آوردها و ارمغان‌های دوران امامت امام ششم شیعیان، پرداخت و با اشاره به شرایط سخت عصر امام صادق(ع)، این عصر را بسیار عجیب و پر از بحران توصیف و خاطرنشان کرد: عصر عجیبی بود و بحران سیاسی از یکسو، دعوای بین امویان و عباسیان از سوی دیگر، فرصتی طلایی برای امام صادق(ع) به وجود آورد.

این عضو مجلس خبرگان گفت:‌ در این عصر مکتب‌های فقهی متعدد و جریانات انحرافی و فرقه‌های مختلف و مظاهر فساد و عیاشی در دستگاه خلافت باعث شده بود که امام صادق(ع) با یک فضای سنگین مواجه شود، لذا باید شاگردانی چیره دست داشته باشد تا در تمام عرصه‌ها بتوانند حضور پیدا کنند.

حسینی بوشهری گفت: امام صادق(ع) در این عصر در دو سبک کار کرد، یکی سبک عموم جامعه در جهت شایسته‌سازی و تأثیرگذاری روی افراد عمومی جامعه و دوم نخبه‌پروری که شخصیت‌های متخصص در عرصه‌های علمی تربیت کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که «امام صادق(ع) در زمان خود شخصاً به میدان پاسخگویی به شبهات می‌آمد» گفت: امروز اگر مشاهده می‌کنیم در سطح جهان، علیه مکتب اسلام و تشیع شبهه‌پراکنی می‌کنند، این وظیفه علمای ماست که آستین‌ها را بالا بزنند و به این شبهات پاسخ دهند.

وی اقدام دیگر امام صادق(ع) را شخصیت‌سازی عنوان کرد و گفت: امام صادق(ع) در طول دوران پربرکت خود شاگردان زیادی تربیت کردند.

وی گفت: انتظاری که آن امام همام از ما دارد، این است که مراقب خود باشیم و باید خودمان به حساب خودمان رسیدگی کنیم.

وی یکی از مسائلی که همه به آن ما مکلف هستیم و به عنوان یک ضرورت در زندگی همه ما مطرح است را معرفت نسبت به امامان معصوم ذکر و خاطرنشان کرد: این شناخت و عشق محبت و وفاداری نسبت به امام به عنوان یک امر لازم در کارنامه هر انسان مسلمانی است چه رسد به شیعه.

حسینی‌بوشهری گفت: توصیه‌ها و تأکیدات نبی گرامی اسلام با توجه به حدیث ثقلین نشان‌دهنده این است که بزرگترین و مهم‌ترین دغدغه آن حضرت بعد از رحلتش بر روی دو محور قرار گرفته است، یکی توجه جامعه اسلامی نسبت به قرآن و دیگری توجه نسبت به اهل بیت(ع) و عترت است و این جزو ویژگی‌های جامعه اسلامی است.

امام جمعه موقت قم تصریح کرد: معنای شیعه بودن، آن است که پیرو اهل بیت باشیم و هرچه اهل بیت(ع) می‌گویند و می‌خواهند را سرلوحه زندگی قرار دهیم، اگرنه با ادعای توخالی نمی‌توان شیعه بود.

انتهای پیام

کد N458920

وبگردی