آفتاب
آیت الله موحدی کرمانی:

دولت درمعرفی وزیر جدید به حساسیت‌ مجلس توجه کند/ پیشنهاد ایران به 1+5 برد-برد است

دولت درمعرفی وزیر جدید به حساسیت‌ مجلس توجه کند/ پیشنهاد ایران به 1+5 برد-برد است

امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه خطاب به کشورهای 1+5 گفت: به آنها می‌گویم که نصیحت ایران را بپذیرید؛ پیشنهاد ایران برد - برد است و این پیشنهاد هم به نفع منطقه، هم به نفع غرب و البته به نفع ایران هم است.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی خطیب موقت تهران در خطبه اول نماز عبادی-سیاسی جمعه این هفته تهران ضمن تسلیت شهادت مظلومانه حضرت امام صادق(ع) به حضرت بقیة‌الله گفت: از آنجایی که وجود مبارک رسول‌الله و ائمه تجسم قرآن است، آنچه در زندگی آنها می‌بینیم برنامه‌های عملی است و همه برگرفته از حقایق قرآن است.

خطیب موقت تهران با بیان اینکه در زندگی امام صادق(ع) درس‌ها، ارشادات و راهنمایی‌های فراوانی وجود دارد، افزود: یکی از معروفترین برنامه‌های آموزنده امام صادق(ع) استفاده از فرصت است.

وی یادآور شد: زمانی که بنی‌امیه و بنی‌عباس درگیر جنگ با یکدیگر بودند امام صادق(ع) از این فرصت طلایی و فراغت استفاده و چهار هزار شاگرد تربیت کردند؛ در این تربیت و تعلیم تمام ابعاد فقه از روزه و حج و زکات و جهاد و طهارت تبیین شد.

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه امام حسین(ع) با دادن خون خود اسلام را احیاء کردند، تصریح کرد: امام باقر و امام صادق(ع) نیز اسلام ناب را با تعالیم ارزنده خود به جامعه اسلامی معرفی کردند و به بیان جمیع ابواب فقهی پرداختند.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: نکته‌ای که این بزرگواران بر آن اهتمام ویژه‌ای داشتند بحث اخلاق بود. همان اخلاق اسلامی که رسول‌الله فرمودند بعثت من برای این است که اخلاق کریمه را در جامعه ایجاد کنم.

وی عصاره دین و خلاصه کتب آسمانی را اخلاق عنوان کرد و گفت: متأسفانه باید به این حقیقت تلخ اعتراف کنم که اخلاق در جامعه ما خیلی ضعیف شده است.

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه نباید به انسان‌ها اهانت کرد و مؤمنان را سبک شمرد و نسبت به آنها بی‌اعتنا بود، گفت: من خصوصاً این تذکر را به مسئولان می‌دهم که خیلی حواسشان را در این زمینه جمع کنند.

خطیب موقت تهران با اشاره به فرمایش امام صادق(ع) که حرمت مؤمن نزد خدا احترامش از خانه کعبه هم بیشتر است، افزود: باید ببینیم در جامعه ما چقدر این اخلاق مراعات می‌شود و باید دقت کرد که در ادارات چقدر خوش‌برخوردی و تواضع وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ادارات کارمندان اجیر مردم و جامعه هستند و در قبال وظیفه خود از بیت‌المال مبلغ می‌گیرند، یادآور شد: اگر در این زمینه به وظایفشان عمل نکنند این مبلغ شبهه‌ناک است و متأسفانه می‌شنویم که در برخی از ادارات زیر میزی حاکم است و این از بلیه‌هایی است که اگر جامعه مبتلا شود نظام در معرض خطر خواهد بود.

آیت‌الله موحدی کرمانی با طرح این پرسش که مسئولان دانشگاه‌ها، مدارس و معلمان چقدر اخلاق اسلامی را رعایت می‌کنند تصریح کرد: مبادا خدای‌ناکرده سخنی که بوی اهانت به انقلاب و نظام دارد از آنها شنیده شود.

خطیب موقت تهران با اشاره به لزوم خوش‌خلقی و رأفت و همکاری در خانواده تأکید کرد: عقل با انسان غضبناک خداحافظی می‌کند بنابراین هم حکومت و هم مردم باید اصول اخلاق را مراعات کنند.

وی با تأکید بر اینکه حکومت باید دلسوز باشد و نصحیت کند و مشکلات جامعه را حل و فصل کند، گفت: این‌ها بعضی از وظایف حکومت است که الحمدالله مقام معظم رهبری بهترین برنامه را دارند و پیوسته تذکر می‌دهند و خطرات را بیان و وظایف را مشخص می‌کنند که خدا گوش شنوا عنایت کند.

آیت‌الله موحدی کرمانی با نهی کردن از دو صفت تنبلی و زودرنجی تصریح کرد: اگر بگویم بلایی که بر سر حکومت امام علی(ع) آمد به واسطه این دو صفت بود، گزاف نگفته‌ام؛‌ تنبلی امام حسن(ع) را خانه‌نشین کرد و امام حسین(ع) را به مقتل کشاند.

خطیب موقت تهران در پایان تأکید کرد: این دو صفت را مردم باید دقت کنند به ویژه اینکه مقام معظم رهبری در خصوص تنبلی و کسلی بیانات فراوانی دارند

آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی امام جمعه موقت این هفته نمازجمعه تهران در خطبه دوم با اشاره به سالروز آتش زدن مسجد الاقصی توسط صهیونیستها گفت: امروز تکفیری‌ها بیش از 50 مسجد و چندین کلیسا و مرقد اصحاب رسول و ائمه اطهار را خراب کردند که انشاءالله خداوند آنها را به سزایشان خواهد رساند.

وی خطاب به کشورهای 1+5 گفت: به آنها می‌گویم که نصیحت ایران را بپذیرید؛ پیشنهاد ایران برد - برد است و این پیشنهاد هم به نفع منطقه، هم به نفع غرب و البته به نفع ایران هم است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران برهمین اساس اضافه کرد: اگر طرف‌های مقابل پیشنهاد ایران را نپذیرند، دیگر برد - برد نخواهد بود و برد - باخت را شاهد خواهیم بود. اما چه کسی می‌‌بازد؟ این مهم است؛ هر وقت آمریکا در مقابل ملت ایران و انقلاب ایستاد باخت.

آیت الله موحدی کرمانی اضافه کرد: آمریکا تا توانست از شاه ایران حمایت کرد. تا توانست صدام را مجهز کرد، اما نتایج این کارها باخت برای خودشان بود. ایران یک وجب از خاکش را از دست نداد که در نهایت دبیرکل سازمان ملل صدام را مقصر دانست و اینجا هم باخت با آمریکا بود.

وی با بیان اینکه آمریکا جنگ در عراق را به امید سرکار آوردن حکومتی مطلوب راه انداخت، تصریح کرد: اما به کوری چشم آمریکا حکومتی اسلامی در عراق به وجود آمد. البته یک باخت اصلی که آمریکا، اسرائیل و حامیان و همراهان او داشتند، این بود که هرچه بیشتر و روز به روز بر منفورتر شدن چهره آنها در دنیا افزوده شد و مردم دنیا این جانیان را بهتر شناختند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران اضافه کرد: امروز شعار "مرگ بر آمریکا" در کشورهای غربی هم به راه افتاده و به خواست خداوند این تنفر و انزجار روز به روز شدیدتر می‌شود و مرگ بر آمریکا عالم را فرا خواهد گرفت.

آیت الله موحدی کرمانی  در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سخنی با دولت محترم دارم و برهمین اساس به دولت و شخص رئیس جمهور به دلیل حمایت مقام معظم رهبری از دولت تبریک می‌گویم، اظهار داشت: این حمایت و تأیید رهبر معظم انقلاب به این معنی است که آقا راضی نیستند دولت تضعیف شود. البته رهبر انقلاب فرموده‌اند که بنده همه دولت‌ها را تأیید کرده‌ام و همه دولت‌ها هم نقطه قوت و مثبت و هم نقطه ضعف دارند و معنای این جمله این است که دولت دقت کند نقاط ضعف خود را شناخته و آن را جبران کند و نگوید که این طبیعی است و هر نظام و دولتی ممکن است نقطه ضعفی داشته باشد و ما هم این ضعف را داریم؛ خیر این غلط است.

وی اضافه کرد: معنای تذکر رهبر انقلاب این است که دولت نقطه ضعف را بشناسد و آن را علاج کند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در ادامه یکی از نقاط ضعف دولت را تفسیر غلط از اعتدال کرد و گفت: اعتدال معنایش این نیست که همه جا نرمش و سازندگی و یا دست به سر همه کشیدن باشد؛ معنای اعتدال این است که در جایی که نیاز به محبت است محبت کند و در جایی هم نیاز به برخورد است برخورد کند و هردوی این باید در کنار هم باشد.

آیت الله موحدی کرمانی برهمین اساس به روایتی از امام علی(ع) در خصوص سیره پیغمبر(ص) اشاره کرد و گفت: پیغمبر برای علاج جامعه و برقراری صلح از دو وسیله استفاده می‌کردند؛ هم مرهم داشتند و هم وسیله سوزاندن تا میکروب‌ها سوخته شوند. بنابراین سوزاندن هم در جای خود لازم است.

امام جمعه موقت تهران گفت:دولت باید به خدمات عزیزان رزمنده در جبهه‌ها توجه داشته باشد و خدماتی که گروه مبارز و جانباز برای دفاع از کشور در دفاع مقدس کردند و شهید و مجروح شدند در حد اعلا توسط دولت تقدیر و تشکر شود و مقام آنها بالا به حساب آید.

وی برهمین اساس با بیان این مطلب که شعار "تدبیر و امید" دولت یک انتخاب بسیار خوب بود گفت: باید به معنای این شعار توجه کنیم. تمام برنامه‌هایی که در زندگی فردی و اجتماعی با آن روبرو هستیم، اسلام تدبیری برای آن تعیین کرده است و اسلام زندگی سعادتمند را برای انسان‌ها به همراه می آورد. بنابراین در شعار تدبیر و امید باید سلیقه‌های شخصی کنار گذاشته شود و تدبیر تدبیر الهی باشد و ملاک آن‌چیزی باشد که خداوند برای رسیدن به سعادت انسان‌ها مشخص کرده است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در بخش پایانی سخنانش در خطبه دوم نماز جمعه به موضوع عدم رأی اعتماد مجلس به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و افزود: به هر حال با عدم رأی مجلس دولت فرد دیگری را برای وزارتخانه معرفی خواهد کرد و در این راستا از رئیس جمهور تقاضا داریم که توجه کنندحساسیت های مجلس در مورد وزیر معزول چه بود و این که وزیر رأی نیاورد چه علتی داشت.

آیت الله موحدی کرمانی تصریح کرد: باید بررسی شود که نمایندگان مردم چه نقاط ضعفی را در وزیر دیدند و رأی ندادند. بنابراین تقاضا می‌کنیم فردی معرفی شود که دیگر این ضعف‌ها را نداشته باشد و از نقاط قوت بالایی برخوردار باشد.

وی اظهار داشت: اسلام در مورد بیت المال هم تدبیر دارد و باید تدبیر در بیت المال را از امیرالمومنین(ع) یاد بگیریم.

کد N458918

وبگردی