آفتاب
رییس انجمن داروسازان ایران:

داروساز باید از آسیب رساندن به بیمار و جامعه بپرهیزد

داروساز باید از آسیب رساندن به بیمار و جامعه بپرهیزد

تهران - ایرنا - رییس انجمن داروسازان ایران گفت: ارتباط داروساز با بیماران باید طوری باشد که به بیمار آسیب نرساند یا ظرفیت آسیب رسانی را نداشته باشد و استقلال حرفه ای و تعهدات داروساز را تحت تاثیر قرار ندهد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر «رهبر مژدهی آذر» روز جمعه در کنگره ملی روز داروسازی و جشن بزرگداشت محمد بن زکریای رازی، به جایگاه داروسازان اشاره کرد و افزود: داروسازان به عنوان گروهی از ارائه کنندگان خدمات سلامت در جامعه محسوب شده و افراد را در مصرف بهینه داروها یاری می کنند و متولی ارائه خدمات دارویی هستند.

وی ادامه داد: اخلاق حرفه ای داروسازی، اصولی بنیادین است و داروساز باید از آن تبعیت کند و هر فرد داروساز موظف است که به اصول اخلاقی داروسازی وفادار بوده و در عملکرد روزانه خود آن را به کار ببندد.

مژدهی آذر اضافه کرد: نخستین تکلیف یک داروساز، مراقبت از بیماران است. داروساز باید به اطلاعات و حریم خصوصی بیمار احترام بگذارد و در حفظ اسرار بیمار کوشا باشد.

به گفته وی، داروساز باید بیمار را از اثرات دارویی، محدودیت اثربخشی دارو، عوارض جانبی دارو، شیوه استفاده از دارو، محدودیت های مصرف دارو و اقدامات لازم در صورت بروز عارضه جانبی داروها مطلع کند.

رییس انجمن داروسازان ایران همچنین افزود: اطلاعات دارویی داروساز باید علمی بوده و بدون جهت گیری به بیمار، پزشک و جامعه ارائه شود. انجام پژوهش در داروخانه فقط پس از تصویب مراجع و کسب مجوز کمیته اخلاق در پژوهش و رضایت آگاهانه بیمار امکانپذیر است.

به گفته مژدهی آذر، اگر بیمار برای ادامه درمان دارویی از داروخانه تقاضای دارویی کند که نیاز به نسخه پزشک دارد، داروساز با کسب رضایت آگاهانه بیمار، از پزشک بخواهد که دارو را برای او تجویز کند.

وی همچنین گفت: داروساز باید از ارائه داروها یا سایر فرآورده هایی که مضر هستند و یا تجویز بیش از حد داروهای خطرناک(دارای ایمنی محدود) بویژه داروهایی که می توانند مورد سوءمصرف قرار بگیرد و یا وابستگی ایجاد کنند، بپرهیزد.

مژدهی آذر با بیان اینکه داروساز داروهایی را عرضه کند که از کیفیت آنها مطمئن است، افزود: داروساز باید هر نوع مشکل جدی دارویی، عوارض دارویی و تداخل دارویی را با پزشک تجویز کننده در میان گذاشته و با مرکز ثبت عوارض دارویی وزارت بهداشت تماس بگیرد.

وی با بیان اینکه داروها و سموم برای کودکان خطرناک هستند، ادامه داد: داروها باید دور از دسترس کودکان قرار گیرد.

رییس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: در صورت تشخیص و خطای دارویی، داروساز موظف است بیمار را مطلع کند. همچنین در هر داروخانه تمام امور مربوط به توزیع دارو تحت نظارت داروساز مسوول فنی داروخانه باشد.

وی ادامه داد: شرایط کاری داروساز نظیر سختی کار، عدم دریافت حقوق و خواسته صاحب داروخانه نباید کیفیت ارائه خدمات دارویی را تحت تاثیر قرار دهد.

کنگره ملی روز داروسازی و جشن بزرگداشت محمد بن زکریای رازی که امروز(جمعه) گشایش یافت تا دوم شهریور ماه در سالن همایش هتل المپیک ادامه دارد.

علمی(3) ** 1354 ** 1071
کد N458889

وبگردی