آفتاب
وزیر اطلاعات پیش از خطبه نماز جمعه:

ائمه اطهار بنای حکومت اسلامی را برای خود واجب می‌دانستند

 ائمه اطهار بنای حکومت اسلامی را برای خود واجب می‌دانستند

سیدمحمود علوی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به سیره سیاسی امام صادق(ع) گفت: امام(ع) از راه‌های شرعی و تشکیلات سیاسی به سمت بنای حکومت می‌رفتند و با افراد مناسب کار سیاسی می‌کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی مهر، سید محمود علوی وزیر اطلاعات در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام صادق (ص)، روز صنعت دفاعی و هفته دولت را گرامی داشت.

وی در ادامه افزود: امام صادق (ع) فرصت یافت در تبیین نقش اسلام نقش آفرینی کند، نقشی که ائمه ایفا کردند نقشی بود که پیامبر (ص) ایفا کردند.

وزیر اطلاعات افزود: بعد از پیامبر (ص) بحث وحی و نبوت خاتمه یافت که پیامبر خاتم الانبیاء بود. ائمه بزرگوار چنین نقشی را ایفا کردند اما به جای بیان وحی، تبیین و توضیح وحی را باید انجام می دادند.

علوی گفت: مسئولیت اجرای احکام اسلام و مدیریت جامعه به عهده ائمه بود که به سه نقش علمی و فکری وسیاسی اشاره می کند، بزرگترین مکتب فقهی را امام صادق (ع) بنا نهادند، مکتبی که ائمه ما قبل از ایشان دنبال کرده بودند.

وی در ادامه افزود: امام مجتبی(ع) در شرایطی بود که در زمان معاویه کمتر کسی جرات سئوال پرسیدن از ایشان را داشت. مردم آن زمان قائل نبودند از حسنین سئوال بپرسند. بعد از شهادت سید الشهدا، امام صادق (ع) می فرمایند همه از خانه اهل بیت فاصله گرفتند غیر از 4 نفر که امام سجاد (ع) با هوشمندی خود این خفقان را بر هم زدند و شاگردانی را در اختیار گرفتند و تربیت کردند که 170 شاگرد را می توان مثال زد نظیر سعید بن جبیر، ابوحمزه ثمالی و ... را تربیت کردند که هر کدام از اینها بنیانگذار زمینه فکری در اسلام شدند.

علوی در ادامه با بیان اینکه ائمه ما تشنه قدرت نبودند که به هر وسیله ای به قدرت دست پیدا کنند گفت: ائمه اطهار ما بنای حکومت اسلامی را به عنوان یک وظیفه برای خود واجب می‌دانستند ولی از راه‌های صحیح شرعی و تشکیلات سیاسی به سمت آن می‌رفتند و با افراد مناسب آن کار سیاسی می‌کردند.

وزیر اطلاعات افزود: در ادامه امام باقر (ع) موفق شدند 700 فقیه را تربیت کنند. همچنین امام صادق (ع) با تلاش خود موفق شدند مدرسه علمی را بنا وتا 4 هزار شاگرد در زمینه مختلف علمی تربیت کنند.

علوی در ادامه تصریح کرد: مکتب امام صادق (ع) به گونه ای بود که در آن زمان به عنوان برجسته ترین چهره جامعه بود. امام صادق (ع) از خلاء قدرت در زمان بن العباس استفاده کرده و فعالیت های علمی خود را به منصه ظهور رساند.

وی افزود: در زمان امام صادق (ع) مکتب های بدلی و انحرافی را رواج دادند که بتوانند از ارزش های مکتب امام صادق (ع) بکاهند اما در نتیجه هیچ ارزشی از مکتب امام صادق (ع) کم نشد. کار امام صادق (ع) دفاع از فرهنگ اسلامی اصیل بود. افرادی را در عرصه کلام و افرادی را در عرصه حدیث تربیت کرده و برای مبارزه با کفر به مناطق مختلف ارسال کردند.

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سالهای قبل از انقلاب بحثی درباره امام صادق (ع) فرمودند و بر روی اصحاب سر انگشت گذاشتند. ایشان فرمودند اصحاب تشکیلاتی سیاسی مخفی امام صادق (ع) ، اصحاب سر بودند ، این اسرار در آن زمان باید مخفی می ماند و دشمن از آن اطلاع پیدا نمی کرد تا نتوانند از فعالیت های سیاسی امام مطلع شوند و اگر فاش می شد باعث ناراحتی امام صادق (ع) می شد.

وزیر اطلاعات افزود: امام صادق (ع) سه مسئولیت اصلی را برعهده داشتند. از یک طرف بیان وضعیت جامعه، از طرفی دیگر بیان الگوی حکومتی اسلام و از طرف دیگر آماده سازی مردم برای رسیدن به حکومت حق و جانفشانی در این مسیر.

علوی افزود: امام صادق (ع) سیاسی بودند و سیاسی برخورد می کردند و این را می توان در مشی و برخورد ایشان دریافت کرد.

وی در پایان گفت:امروز این شیعیان زیر پرچم رهبر معظم انقلاب نیز جمع هستند که ایشان با این شیعیان تاکنون توانسته‌اند نظام اسلامی را از پیچ و خم‌های مختلف حفظ کنند.

کد N458822

وبگردی