آفتاب
تاجرنیا:

دولت برای ایجاد اصلاحات در فضای دانشگاه‌ها مصمم است

دولت برای ایجاد اصلاحات در فضای دانشگاه‌ها مصمم است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: با در نظر گرفتن آقای نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم از سوی دولت این موضوع مشخص می‌شود که دولت در ایجاد اصلاحات و مناسب‌سازی فضای دانشگاه ها و ایجاد یک محیط علمی و در عین حال آزاد مصمم است.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی خود از اتفاقی که روز استیضاح فرجی دانا در مجلس شورای اسلامی در جهت عدم رأی اعتماد به وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری افتاد، گفت: مشخص شد سیاسی بودن این استیضاح که عموما در محافل مطبوعاتی مورد توجه قرار می‌گرفت، درست است.

وی افزود: نمایندگان مجلس بحث‌هایی را همچون عقب‌ماندگی علمی و خروج دانشجویان از کشور مطرح می‌کردند که به هیچ عنوان مربوط به دوران مسئولیت آقای فرجی‌دانا نیست و من متأسفم که چرا روی این موضوع تأکید نمی‌شود که این موضوعات به دوره 8 ساله آقای احمدی نژاد و اتفاقاتی که در آن دوره افتاده برمی‌گردد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: خود استیضاح کنندگان بر این موضوع اذعان داشتند که کارشان را از اسفندماه یعنی زمانی که عملکرد وزیر به شش ماه هم نرسیده بود آغاز کردند که این نشان می‌دهد در این استیضاح جنبه ارزیابی عملکرد وجود نداشته است.

تاجرنیا اظهار کرد: آقای فرجی‌دانا در جریان استیضاح از شخصیت علمی و دانشگاهی خود عدول نکردند و در یک فضای مسالمت‌آمیز موضوعات خود را مطرح کردند و علیرغم اینکه برخی توقع داشتند که ایشان مباحثی را مطرح و یا به افشاگری بپردازد، اما آقای فرجی‌دانا در کل صحبت‌های قابل دفاعی را مورد توجه قرار دادند.

وی با بیان این‌که از وزیر علوم یک استیضاح مظلومانه به عمل آمد، گفت: نوع رویکردی که مجلس به آموزش عالی نشان داد به نوعی فضایی را در جامعه دانشگاهی ایجاد کرد که طی آن آقای فرجی‌دانا قربانی یک سری خواست‌ها و خواسته‌های سیاسی شد.

تاجرنیا تاکید کرد: آقای فرجی‌دانا در مدت مسئولیت خود برخوردی صادقانه داشت و شخصیتی نبود که بخواهد صرفا رفتار سیاسی داشته باشد. همچنین او فردی نبود که به خاطر ماندن در پست و مسئولیت بخواهد ‌شئونات جامعه دانشگاهی را به حراج بگذارد و این موضوع از عوامل اقبال جامعه دانشجویی به ایشان است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه اظهار کرد: جامعه دانشگاهی بعد از 8 سال شخصیتی را در رأس دید که یک چهره کاملا" علمی بود و آشنایی کامل به فضای دانشگاه‌ها داشت. ایشان شخصیتی مورد احترام هستند و مجموعه این سوابق باعث شد که آقای فرجی دانا ازطرف دانشجویان و اعضای هیأت علمی مورد حمایت قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن آقای نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم از سوی دولت این موضوع مشخص می‌شود که دولت در ایجاد اصلاحات و مناسب‌سازی فضای دانشگاه ها و ایجاد یک محیط علمی و در عین حال آزاد مصمم است.

وی همچنین گفت: مجلس با استیضاحی که انجام داد کارنامه قابل قبولی را قطعا" از مردم نمی‌گیرد؛ چرا که اولا" مسأله آموزش عالی مسأله مردم در حال حاضر نبود. اگر مجلسیان روی بعضی از وزرای اقتصادی و موضوعاتی مثل نیازهای مردم در فضای کنونی دست می‌گذاشتند چه بسا با همراهی مردم هم مواجه می‌شدند و چنین روندی نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس به جای این که به منافع کلان مردم بپردازند خواسته‌های جناحی خود را مورد توجه قرار می‌دهند. در واقع این عملکرد مجلس این پیام را داشت که به دنبال تعامل کردن نیست و به نوعی چوب لای چرخ دولت گذاشتن را پیگیری می‌کند و قطعا با وجود این روند آقای رئیس جمهور بعد از این نگاهی توأم با یک دید عمیق نسبت به این جریانات خواهند داشت.

تاجرنیا با تأکید دوباره بر این‌که به طورکلی این مجلس به دنبال تعامل برای پیشبرد منافع مردم نیست، گفت: امیدوارم نمایندگان مجلس به این موضوع توجه کنند که بایست رئیس جمهور منتخب مردم را به رسمیت بشناسند و ضمن این‌که مواضع و حقوق خود را در نظارت بر سیستم اجرایی کشور دنبال می‌ کنند در عین حال منافع ملی را نیز در نظر داشته باشند.

انتهای پیام

کد N458173

وبگردی