آفتاب

دادگاه اندونزی اتهام تقلب در انتخابات را رد کرد/ سوبیانتو ناکام ماند

دادگاه اندونزی اتهام تقلب در انتخابات را رد کرد/ سوبیانتو ناکام ماند

کوالالامپور -ایرنا - دادگاه قانون اساسی اندونزی با بررسی شکایت ˈپرابائو سوبیانتوˈ نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری این کشور اتهام تقلب در انتخابات را رد کرد و پیروزی ˈجوکو ویدودوˈ را مورد تایید قرار داد.

به گزارش ایرنا، ˈپرابائو سوبیانتوˈ که در انتخابات 18 تیر ماه از جوکو ویدودو به عنوان تنها رقیب خود شکست خورده بود، با ادعای تقلب در انتخابات، بی ثباتی سیاسی را برای این کشور جنوب شرق آسیا به ارمغان آورد.

ˈحمدان زولواˈ قاضی دادگاه قانون اساسی اندونزی روز جمعه به جاکارتا پست، گفت که این دادگاه روز گذشته هفت ساعت به بررسی شکایت پرابائو سوبیانتو پرداخت و پس از بررسی دلایل، به طور کلی آن را رد کرد.

رسیدگی به شکایت سوبیانتو از دو هفته پیش آغاز شده بود.

با رد شکایت رقیب انتخاباتی جوکو ویدودو، امکان درخواست تجدیدنظر وجود ندارد و کرسی ریاست جمهوری این کشور به طور قطعی در اختیار فرماندار پیشین شهر جاکارتا قرار می گیرد.

جاکارتا روز گذشته و در آخرین روز رسیدگی به شکایت سوبیانتو شاهد درگیری هایی بین هواداران سوبیانتو و نیروهای امنیتی بود.

18 تیر و ساعاتی پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری اندونزی، هر دو نامزد خبر پیروزی خود را اعلام کردند و جاکارتا شب پر التهابی را پشت سرگذاشت.

معترضان و حامیان نامزد شکست خورده انتخابات که از مدت ها قبل به صورت نوبتی مقابل این دادگاه تجمع می کردند روز گذشته با حمله به پلیس باعث شدند نیروهای امنیتی این کشور برای متفرق کردن آن ها از گاز اشک آور و باتون استفاده کند.

در این درگیری یک نفر مصدوم و برای درمان به مراکز درمانی منتقل شد.

هزاران پلیس و نظامی دیگر از دو روز گذشته در اطراف دادگاه قانون اساسی در جاکارتا و حاشیه پایتخت برای مقابله با چالش های احتمالی پس از اعلام رای دادگاه در حالت آماده باش بسر می برند.

ˈجوکو ویدودوˈ نامزد حزب تلاش دموکراتیک اندونزی پس از شمارش دو هفته ای صندوق های رای با کسب 53.15 درصد آراء و بیش از 70 میلیون و 997 هزار رای توانست سوبیانتو را که 46.85 درصد آراء را کسب کرده بود پشت سربگذارد و برای یک دوره پنج ساله سکان هدایت اندونزی را در اختیار بگیرد.

نتیجه انتخابات سال های 2004 و 2009 ریاست جمهوری اندونزی نیز با چالش های قانونی مواجه شده بود، اما در نهایت مدعیان تقلب در انتخابات راه به جایی نبردند و دادگاه قانون اساسی رای به تایید انتخابات داد.

ˈجوکو ویدودوˈ معروف به جوکووی رییس جمهور 53 ساله منتحب اندونزی 28 مهر ماه فعالیت خود را آغاز می کند و پس از 14 روز کابینه تشکیل می دهد. جوکووی که تاجر مبلمان بوده و به عنوان شهردار ˈسولوˈ و فرماندار جاکارتا خدمت کرده است نمادی از عصر جدید اندونزی لقب گرفته است.

وی که سابقه سیاسی در کارنامه خود ندارد، ˈکاهش بوروکراسی پیچیده و طولانی در اندونزی و تقویت زیرساخت های شرق این کشورˈ را از اولویت های دوره نخست پنجساله ریاست جمهوری خود اعلام شده است.

حضور فعال در اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) و جامعه اقتصادی آن که سال آینده شکل می گیرد در اولویت برنامه های جوکووی قرار دارد.

جوکووی هم اکنون در حال رایزنی با احزاب و گروه های مختلف به منظور تشکیل کابینه است. احزاب دموکراتیک اندونزی، هوشیار مردم، دموکراتیک ملی، اتحاد و عدالت اندونزی و بیداری ملی از جوکووی در انتخابات حمایت کردند و به نظر می رسد این احزاب در کابینه نقش داشته باشند.

ˈیوسف کالاˈ نیز به عنوان معاون جوکووی در کابینه فعالیت خواهد کرد. معاون رییس جمهور اندونزی با رای مستقیم مردم انتخاب می شود.

آساق**241 **1611
کد N458117

وبگردی