آفتاب

یک مقام پیشین اطلاعاتی انگلیس : جلاد انگلیسی شناسایی و دستگیر خواهد شد

یک مقام پیشین اطلاعاتی انگلیس : جلاد انگلیسی شناسایی و دستگیر خواهد شد

لندن – ایرنا- مدیر پیشین بخش ضد تروریسم دستگاه ضد جاسوسی انگلیس روز پنجشنبه گفت ˈدیر یا زودˈ قاتل روزنامه نگار آمریکایی معروف به ˈجلاد انگلیسیˈ دستگیر و تحویل دستگاه قضایی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ˈریچارد باراتˈ که در زمان وقوع حملات یازدهم سپتامبر مسوولیت بخش ضد تروریسم ˈام ای 6ˈ را برعهده داشته است، در گفت وگو با روزنامه دیلی تلگراف گفت: این قاتل حتی اگر درحال حاضر دستگیر نشود، تا پایان عمرش تحت تعقیب خواهد بود بخاطر اینکه هیچ کس آمادگی فراموش کردن چنین اقدام وحشتناکی از سوی وی ندارد.

این مقام پیشین اطلاعاتی انگلیس افزود: آنها ( دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ) قادر به شناسایی کردن این فرد هستند اگرچه درحدود چهارصد تا پانصد انگلیسی به سوریه و عراق رفته اند.

وی اضافه کرد: بسیاری از بریتانیایی ها که به این دو کشور رفته اند، شناسایی شده اند و فکر می کنم دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و حتی جامعه ای که آن فرد به آن تعلق دارد، قادر به شناسایی هویت فرد قاتل هستند.

بارات گفت: این فرد دارای آشنایان و نیز دوستانی در بریتانیا است که اینها دوست دارند که وی را به دست عدالت بسپارند.

وی همچنین به اعزام احتمالی نیروهای ویژه به سوریه برای دستگیری قاتل و دیگر افرادی که مبادرت به سربریدن و آدم ربایی کرده اند، اشاره کرد و گفت: مشکل تنها دستگیری این فرد نیست بلکه در آنجا جامعه بین الملل با یک مشکل بزرگ مواجه است.

تارنمای روزنامه گاردین نیز روز پنجشنبه به نقل از سخنگوی نخست وزیر انگلیس نوشت: دیوید کامرون همچنان در تماس نزدیک با رهبران کشورهای جهان و نیز مقامات اطلاعاتی بریتانیا به منظور شناسایی هویت قاتل روزنامه نگار آمریکایی است.

این روزنامه افزود: برخی منابع به گاردین گفته اند که قاتل روزنامه نگار آمریکایی احتمالا سردسته انگلیسی هایی است که برای داعش می جنگند و وظیفه آنان نگهداری از افراد ربوده شده در شهر رقه در سوریه، است.

گاردین همچنین به نقل از منابع دولتی افشا کرد که بیش از 250 تن از اتباع بریتانیا که در کنار گروه های تکفیری و تروریستی در سوریه و عراق می جنگیده اند به کشورشان بازگشته اند.

این روزنامه با اشاره به لزوم توجه قوی دولت انگلیس به این افراد ، نوشت درحال حاضر تخمین زده می شود که بین 400 تا 500 انگلیسی همچنان در سوریه وعراق حضور داشته باشند.

گاردین همچنین به چالش های امنیتی بریتانیا بدنبال بازگشت این افراد به کشورشان اشاره کرد و به نقل از ˈ نیویل جونز ˈ یک مقام امنیتی پیشین انگلیس نوشت: لازم است از ابزارهای ارتباطی همچون شبکه های اجتماعی برای ارتباط گیری با این افراد و مقابله با پیام های گروه های تروریستی و افراطی استفاده کنیم.

این مقام امنیتی تصریح کرد، بریتانیا لازم است که با ترکیه به منظور مقابله با مسافرت اتباع انگلیس به سوریه از طریق خاک این کشور ، همکاری کند.

اروپام ** 1** 1552 **1917
کد N458047

وبگردی