آفتاب

بررسی راههای دستیابی توسعه پایدار در ایران با حضور پژوهشگران ایران و آلمان

بررسی راههای دستیابی توسعه پایدار در ایران با حضور پژوهشگران ایران و آلمان

برلین - ایرنا - جمعی از محققان ،پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه هاو موسسات علمی - پژوهشی ایران و آلمان با برگزاری همایش علمی در دانشگاه آزاد برلین، راه های دستیابی به توسعه پایدار در ایران را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایرنا، در این همایش دو روزه که با عنوان ˈبررسی توسعه پایدار در ایرانˈ از روز پنج شنبه آغاز شده و فردا نیز ادامه خواهد داشت،شرکت کنندگان با ارائه مقالات و مطالب خود جایگاه و نقش فن اوری نوین به عنوان یکی از ملزومات اساسی هر کشور در مسیر توسعه در جهان امروز و همچنین اهمیت آموزش و مدیریت بهره گیری از این تکنولوژی ها و تاثیر متقابل آن بر فرهنگ جامعه را مورد نقد و بررسی قرار می دهند.

ˈعلی یار جوادیˈ دبیر این همایش همایش علمی در مراسم افتتاحیه با تاکید بر اهمیت همکاری های علمی و تحقیقاتی ایران و آلمان،خواستار تلاش همه جانبه برای توسعه این همکاری ها شد و ابراز امیدواری کرد که با برگزاری نشست های علمی از این دست تماس های محققان و دانشمندان ایرانی با همتایان بین المللی بیش از پیش تقویت شود.

جوادی هدف از برگزاری این همایش را دستیابی به یک پیش بینی بهتر از آینده همکاری های دو کشور عنوان کرد و افزود:دانشمندان و کارشناسان متعددی در حیطه های مختلف در این همایش دو روزه حضور یافته اند تا نظرات و پیشنهادات خود را برای کمک به دستیابی به یک توسعه پایدار ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم ایران نیازمند دستیابی به فناوری و علوم پیشرفته هستند تا بتوانند با تلاش خود به سطح توسعه مورد دلخواه در کشور دست یابند و برگزاری اینگونه نشست ها می تواند ما را در تحقق این هدف یاری کند.

ˈعلیرضا شیخ عطارˈ سفیر ایران در آلمان به عنوان نخستین سخنران مراسم افتتاحیه این همایش از انجمن دانشگاهیان و متخصصان ایرانی در آلمان ( ایراسا) به عنوان اولین نهاد غیر دولتی فعال در حوزه همکاری های علمی و دانشگاهی نام برد که از دانشمندان،مهندسان و دانشجویان فعال ایرانی مقیم آلمان تشکیل شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت این همایش علمی در دستیابی به هدف اصلی خود، کمک به توسعه پایدار در کشور، تاکید کرد:تماس ها و همکاری های دو جانبه جامعه علمی و دانشگاهی بهتر از تماس های رسمی مقام های دو کشور می تواند به نزدیک تر شدن کشورها منجر شود.

شیخ عطار با پیش بینی این که با توجه به حاکم شدن فضای سیاسی جدید در کشور، همکاری های علمی و دانشگاهی بین ایران و آلمان آینده درخشانی خواهد داشت، در ادامه سخنان خود به سوابق همکاری های دو کشور اشاره کرد و گفت که تهران - برلین از روابط دوستانه تاریخی برخوردار بوده اند که البته در سالهای اخیر این روابط دچار نوساناتی بوده است.

سفیر ایران در آلمان نقش این کشور مهم صنعتی در توسعه فنی و زیر ساخت صنعتی ایران در سال های گذشته و همچنین کمک به توسعه نظام بانکداری درایران را ازجمله زمینه های همکاری دو کشور عنوان کرد و بر تلاش برای توسعه و تعمیق این همکاری ها در آینده تاکید کرد.

شیخ عطار افزایش قابل توجه شمار دانشجویان ایرانی در آلمان طی سال های اخیر را یکی از نکات قابل توجه دانست و افزود:حضور دانشجویان ایرانی در آلمان می تواند زمینه مناسبی برای توسعه همکاری های علمی دو کشور باشد.

سفیر ایران در آلمان با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان ایرانی در آلمان از 1200 به 6 هزار دانشجو از سال 2008 تاکنون،گفت:دو سوم از دانشجویان ایرانی در آلمان در مقاطع دکترا و فوق دکترا تحصیل می کنند و این می تواند فرصت خوبی برای توسعه همکاری های علمی و تخصصی دو کشور باشد.

شیخ عطار افزود: برغم اینکه بیشترین دانشجویان ایرانی در آمریکا و کانادا تحصیل می کنند اما نرخ رشد شمار دانشجویان ایرانی در آلمان بسیار بیشتر از دیگر کشورها بوده است و ما امروز شاهد هستیم که بسیاری از دانشجویان ایرانی در مراکز تحقیقاتی مهم و بزرک آلمان فعال هستند.

وی به امضا تفاهم نامه همکاری های علمی و تبادل دانشجو بین وزارت علوم ایران و مرکز تبادل دانشجو در دانشگاه های آلمان اشاره کرد و گفت:با وجود این تفاهم نامه زمینه همکاری های علمی ودانشگاهی دو کشور در راه توسعه علمی هموار است.

شیخ عطار با تاکید بر این که گسترش همکاری های علمی دو کشور نیازمند سازماندهی و برنامه ریزی بیشتر و دقیق تر است، بحث تامین و حفظ ونگهداری منابع آب و همچنین راه های صرفه جویی در انرژی را از جمله موضوعاتی عنوان کرد که دانشجویان و محققان دو کشور می توانند در زمینه آن همکاری خوبی داشته باشند.

سفیر ایران در آلمان در پایان با بیان اینکه دولت ایران تسهیلات خوبی برای اجرای پروژه های مشترک علمی و دانشگاهی در زمینه های بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی اختصاص داده است، از محققان و دانشمندان آلمانی دعوت کرد که برای همکاری های علمی به همتایان ایرانی خود در پروژه های یاد شده، پیشگام شوند.

پروفسور ˈراینهارد میلرˈ،محقق موسسه تحقیقاتی ماکس پلانک آلمان نیز به عنوان یکی از سخنرانان این همایش علمی،گفت: برغم این که دو کشور سابقه طولانی در همکاری های مشترک علمی ندارند اما از سال 2006 تاکنون که همکاری های شاهد تحول بوده،سطح همکاری های علمی و دانشگاهی بسیار افزایش یافته و در طول 8 سال به طور مشترک 46 مورد تحقیقات و پروژه های علمی داشته ایم.

وی ابراز امیدواری کرد که این همکاری ها توسعه یافته و منجر به انجام همکاری های دو جانبه مفیدی در حوزه های علمی و تحقیقاتی شود.

ˈرضا اردکانیانˈ محقق و مدیر برنامه دهه بین المللی آب سازمان ملل متحد دیگر سخنران مراسم افتتاحیه این همایش بود که مطالب خود را به مسئله بحران آب درجهان، اختصاص داد و از برنامه های سازمان ملل متحد برای مقابله با مشکل کم آبی و بی آب در جهان سخن گفت.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در بسیاری از کشورهای جهان امروز به خاطر اتلاف منابع آب با مشکل تامین آب مورد نیاز مواجه هستیم و بحران آب در آینده به یکی از مشکلات اصلی مردم جهان تبدیل خواهد شد به طوری که در تهران به طور مشخص 32 درصد از آب آشامیدنی هدر می رود و در برخی از دیگر پایتخت ها مانند صوفیه بلغارستان این اتلاف آب آشامیدنی،تا 50 درصد است.

وی افزود: به همین خاطر اهمیت تشکیل یک شبکه بین المللی مدیریت منابع آب احساس شد و در 2007 این شبکه بین المللی برای حفظ و مدیریت منابع آب با حضور کارشناسانی از همه کشورهای دنیا از جمله آمریکای لاتین،آفریقا آسیا و اروپا تشکیل شد که درمجموع 430 کارشناس از نزدیک به 60 کشور جهان را در بر می گیرد.

اردکانیان با اشاره به برگزاری آخرین اجلاس در این زمینه که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجربیات ارزشمند خود را درمورد حفظ و نگهداری منابع آب در این اجلاس بین المللی ارائه کرد.

مدیر برنامه دهه بین المللی آب سازمان ملل متحد با اشاره به برخی سیاستگذاری ها غلط در زمینه استفاده از منابع آب که موجب به هدر رفتن این مایع حیاتی بشر می شود،خاطر نشان کرد: سازمان ملل متحد برنامه های مدونی برای مقابله با اتلاف منابع آب و همچنین خشکسالی در کشورها تهیه و تدوین کرده است که برای اجرا به کشورها توصیه می شود.

اردکانیان ابراز امیدواری کرد که همکاری پژوهشگران و دانشمندان ایران و آلمان در زمینه تامین و حفظ و نگهداری منابع آب بتوان در جلوگیری از اتلاف این مایع ارزشمند زندگی موفقیت هایی کسب کرد.

همایش علمیˈ بررسی راه های توسعه پایدار در ایرانˈ به همت انجمن دانشگاهیان و متخصصان ایرانی در آلمان ( ایراسا) برگزار شده است و از آن می توان به عنوان اولین نشست بین المللی علمی –پژوهشی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در دهه های اخیر نام برد.

جمعی از اساتید،دانشمندان، متخصصان، محققان و دانشجویان ایرانی و آلمانی از مهمترین سازمان ها و مراکز علمی،تحقیقاتی و صنعتی دو کشور راههای تحقق توسعه پایدار در ایران را مورد نقد و بررسی قرار می دهند.

نمایندگان سازمان تبادل دانشگاهی آلمان معروف به DAAD،بنیاد تحقیقات آلمان(DFG)، موسسات علمی ماکس پلانک و فرانهوفر،دانشگاه صنعتی برلین، دانشگاه آزاد برلین،دانشگاه هومبولت، دانشگاه کاسل، مدیریت برنامه ده ساله آب سازمان ملل،دانشگاه تهران،دانشگاه صنعتی شریف،دانشگاه صنعتی امیرکبیر،دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شیراز، مرکز تحقیقات پلیمر و پتروشیمی ایران، مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران از جمله شرکت کنندگان در این نشست علمی بین المللی هستند.

وزارت علوم – تحقیقات و فناوری،معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، انجمن دانشجویان ایرانی در آخن،بخش فرهنگی و دانشجویی سفارت خانه های ایران و آلمان، شورای انجمن های علمی ایران، و برخی شرکت های صنعتی فعال هر دو کشور از دیگر نهادهایی هستند که نمایندگانی از آنها در این نشست بین المللی دیدگاه ها و نظرات خود را درخصوص راه های دستیابی به توسعه پایدار در ایران ارائه خواهند کرد.

اهمیت گسترش ارتباطات علمی، پژوهشی و فرهنگی بین المللی بصورت ساختار یافته،موثر و مداوم،در قالب انجمن های علمی تخصصی با برنامه های عملی مشترک و بهره گیری عملی از ظرفیت های متخصصان و نخبگان ایرانی خارج از کشور از دیگر موضوعات مهم است که از سوی شرکت کنندکان در این همایش علمی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

شرکت کنندگان در این همایش همچنین در ارائه مباحث کارشناسی خود، بررسی سیستم های علمی پژوهشی آلمان و نحوه ارتباط آن با بخش های صنعتی و خصوصی و همچنین مقایسه آن با ساختار سیستم های علمی پژوهشی ایران را به بحث خواهند گذاشت.

مدیریت منابع طبیعی ( با تاکید بر منابع آب، نفت و گاز)، سیستم های انرژی (مدیریت تولید، توزیع و مصرف، انرژی های نو، پیل های سوختی) و تکنولوژی های نوین (نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، کلوئید و سطح ، بیو پلیمرها و فیزیولوژی گیاهان) سه محور علمی – پژوهشی اصلی مورد بحث در این همایش عنوان شده است که توسط اساتید برجسته و صاحبنظران بین المللی در قالب مقالات ارائه شده و به بحث گذاشته خواهد شد.

اروپام*1*456*1701 ** 1917
کد N458000

وبگردی