آفتاب

تحکیم حاکمیت نظامیان بر تایلند/ چالش های پیش رو

تحکیم حاکمیت نظامیان بر تایلند/ چالش های پیش رو

کوالالامپور– ایرنا – رهبر کودتاچیان تایلند که هفته جاری با کت و شلوار در ملاء عام ظاهر شد روز پنجشنبه بدون یک رای مخالف در مجلسی که نظامیان تشکیل دادند پست نخست وزیری این کشور جنوب شرق آسیا را در اختیار گرفت.

به گزارش ایرنا، ˈپرایوت چان اوچاˈ 60 ساله که اول خرداد ماه امسال پس از چند ماه تنش در تایلند، ˈیینگلوک شیناواتراˈ نخست وزیر این کشور را در یک کودتای نظامی از کار برکنار کرد، تنها نامزد نخست وزیری در این رای گیری 15 دقیقه ای بود.

گروهی از مخالفان دولت تایلند پیش از کودتا برای شش ماه پیاپی با حضور طولانی مدت در خیابان های بانکوک پایتخت و دیگر شهرها خواستار کناره گیری ˈیینگلوک شیناواتراˈ و برگزاری انتخابات سراسری برای انتقال قدرت به رقیب بودند، اما اکنون با در اختیار گرفتن پست نخست وزیری تایلند توسط یک نظامی، پایه های دموکراسی این کشور به لرزه در آمد.

کارشناسان تایلندی نیز معتقدند چان اوچا که برنامه ای سه مرحله ای برای انتقال قدرت در تایلند درنظر گرفته بود اکنون به نوعی قدرت واحد در این کشور تبدیل شده است.

وی پس از کودتای اول خردادماه سه مرحله آشتی ملی، تشکیل دولت و برگزاری انتخابات را در برنامه داشت و مرحله آشتی ملی با دستگیری تمام رهبران احزاب، مقامات و دانشگاهیان و تسلط بر رسانه ها انجام شد.

مرحله دوم نیز که تشکیل دولت است با تعیین 200 عضو مجلس ملی قانونگذاری این کشور آغاز شد. مجلسی که بیش از 100 چهره نظامی در بین آن ها دیده می شود.

همین مجلس امروز بدون حتی یک رای مخالف رهبر کودتا را به عنوان نخست وزیر برگزید و راه را برای تشکیل کابینه هموار کرد.

پرایوت چان اوچا پیش از انجام مرحله سوم که برگزاری انتخابات در اواخر سال 2015 میلادی است باید به تشکیل کابینه، انجام اصلاحات اعلام شده و بودجه سالیانه بیندیشد.

کارشناسان معتقدند وزیران کابینه نیز نظامی خواهند بود، اما پیش از تعیین کابینه باید آیین تشریفات تایید نخست وزیری وی توسط ˈبهومیبول آدولیادجˈ پادشاه 86 ساله تایلند تا حدود یک هفته آینده انجام شود.

با این تاییدیه تایلند برای یکسال آینده به صورت کامل در اختیار نظامیان خواهد بود.

برخی از کارشناسان تایلند بر این باورند که سیاست این فرد نظامی نشان می دهد وی خواستار قبضه کردن قدرت است و میلی برای بازگرداندن دموکراسی به تایلند ندارد.

بحث بودجه سال آینده، تعیین کابینه، نگرانی مردم از افزایش نظامی گری و محدودیت رسانه ها و آزادی های اجتماعی، واکنش کشورهای مختلف نسبت به تعیین نخست وزیر و کابینه و انجام اصلاحات سیاسی قبل از انتخابات اواخر سال آینده میلادی از جمله مباحثی است که روزهای آینده نخست وزیر جدید تایلند را با چالش مواجه می کند.

شرایط کنونی تایلند که طی هشت دهه حدود 20 کودتا و شبه کودتا را تجربه کرده است، حدود یکسال قبل ˈیینگلوک شیناواتراˈ نخست وزیر سابق با انحلال مجلس نمایندگان با توجه به اختلاف بر سر لایحه عفو عمومی کلید زد.

اختلاف بین نخست وزیر سابق و رهبران احزاب مخالف منجر به اعتراض و برخوردهای خیابانی و کشته شدن ده ها نفر شد و فرمانده ارتش در چند نوبت تهدید به دخالت نظامی کرد و سرانجام ساعت 16 و 30 دقیقه روز پنجشنبه اول خرداد امسال تهدید خود را عملی و قدرت را در یک کودتا در دست گرفت.

کارشناسان در دوره تنش با توجه به برخی حرکت های ارتش معتقد بودند نظامیان با مخالفان ˈیینگلوک شیناواتراˈ نخست وزیر سابق تایلند هماهنگ هستند و پشت پرده این تنش ها ارتش قرار دارد.

هر چند ˈچان اوچاˈ این امر را تکذیب می کرد و تاکید داشت ارتش به وظیفه خود عمل می کند، اما حرکت های نظامی و مدارای نظامیان در حرکت های مخالفان زرد پوش و ممانعت از حضور سرخ جامگان حامی دولت چیزی دیگری را نشان می داد.

اکنون ناظران در انتظار حرکت بعدی رهبر کودتای تایلند هستند و پیش بینی می کنند طی یکسال آینده اصلاحات قول داده شده توسط وی به سمتی خواهد رفت تا حزب حامی خانواده ˈشیناواتراˈ در انتخاباتی که احتمالا اواخر سال آینده میلادی تحت نظارت سنگین نظامیان برگزار می شود پس از 14 سال تسلط بر تایلند پیروز از میدان خارج نشود.

آساق**1611
کد N457835

وبگردی