آفتاب

مشاور وزیر کشور: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از اولویتهای مهم است

مشاور وزیر کشور: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از اولویتهای مهم است

اراک - ایرنا - مشاور امور زنان و خانواده وزیر کشور گفت: توانمند سازی زنان سرپرست خانوار کشور در قالب ستادی راهبردی به عنوان اولویت کاری حوزه زنان و خانواده در دست اقدام است.

ˈفهیمه فرهمندپورˈ روز پنجشنبه در نشست کارگروه زنان و خانواده استان مرکزی افزود: زنان سرپرست خانوار با مشکلات عدیده ای در اشتغال و درآمد، ساماندهی و مدیریت امور خانواده و مهار آسیب های اجتماعی مواجه اند و بسته های قوی عملیاتی در حمایت و پشتیبانی قوی از این قشر طراحی شده است.

وی توضیح داد: طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار کشور به صورت نمونه در شهرری کلید خورده و به زودی این طرح در تمامی استانهای کشور اجرایی می شود.

مشاور امور زنان و خانواده وزیر کشور بیان کرد: ساماندهی آسیب های اجتماعی، فرایندی جمعی و نیازمند مطالعات علمی است و دستگاهها باید بهره گیری از امکانات خود در این بخش فعالیت کنند.

فرهمند پور اظهار کرد: دستگاههای اجرایی باید آموزش تقویت و احترام به قداست و جایگاه نهاد خانواده را در سرلوحه برنامه ها قرار دهند و مسایل زنان و خانواده را در فرایند تصمیم سازی ها با حساسیت دنبال کنند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: کم تحرکی و رفتارهای ناصحیح زیستی یکی از معضلات اساسی در سلامت زنان این استان است که نیاز است با همکاری دستگاههای ذیربط رفع شود.

ˈشکرالله حسن بیگیˈ افزود: استان مرکزی یکی از استانهای پیشرو در به کارگیری توانمندی های تشکل های مردمی و مردم نهاد درحوزه زنان است.

وی اظهار کرد: یکی از نیازهای زیربنایی در مدیریت و ساماندهی امور زنان و خانواده تدوین سند ملی امنیت زنان و کودکان است که تحقق این مهم از تکالیف برنامه پنجم توسعه است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: یکی از مشکلات مهم این حوزه جدی گرفته نشدن مسایل از سوی مدیران دستگاه های اجرایی است.

ˈزهرا فرجیˈ افزود: براساس آمارهای موجود سال گذشته تنها 11 درصد از مدیران عضو؛ در کارگروه زنان و خانواده شرکت داشته اند که امسال این مشارکت به 50 درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: مطالبات حوزه زنان و خانواده نیازمند پیگیری قوی اجرایی است و این مهم با حضور هدفمند و موثر مدیران کل در کنار کارشناسان دستگاههای اجرایی محقق می شود.



*** تنگناهای فرهنگی حاکم بر حوزه زنان با بسیج اطلاع رسانی اصلاح پذیر است

مشاور امور زنان و خانواده وزیر کشور در نشست کمیته های تخصصی زنان و خانواده استان مرکزی نیز گفت: تنگناهای فرهنگی حاکم بر حوزه زنان و خانواده با بسیج اطلاع رسانی و آموزش ترمیم پذیر و قابل اصلاح است.

فرهمندپور با بیان اینکه حوزه زنان و خانواده از نظر قوانین مطلوب است اما این قانونها در حوزه اجرا ضعف دارند، گفت: کمیته های تخصصی زنان و خانواده استان مرکزی باید با بهره گیری از نظرات کارشناسان و نخبگان دانشگاهی و حوزه دولتی و غیردولتی ضمن آسیب شناسی و ساماندهی معضلات، الگوسازی و تولید فکر و ایده های خلاق را نیز دنبال کنند.

فرهمند پور اظهار کرد: کمیته های هشتگانه اجرایی زنان و خانواده استان مرکزی از موفق ترین نمونه های کشور است و نظارت بر عملکرد و ارزیابی این کمیته ها می تواند در افزایش اثرگذاری برنامه ها موثر باشد.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: با توجه به رویکرد اعتدالگرای دولت، استان مرکزی با تشکیل کمیته های تخصصی تلاش کرده مسایل زنان را به صورت علمی پیگیری کند و از افراط و تفریط در مدیریت و ساماندهی امور این قشر بپرهیزد.

ˈزهرا فرجیˈ افزود: کمیته های حقوقی، آسیب های اجتماعی، ورزش و نشاط، زنان روستایی، اشتغال و کارآفرینی، اطلاع رسانی، سلامت و امور دینی و مذهبی با تشکیل بانک اطلاعاتی ، برنامه های هدفمند آموزشی ، مساله شناسی تخصصی و راهبردهای عملیاتی تشکیل شده است.

در ادامه این نشست مسوولان کمیته های تخصصی گزارشی از عملکرد فعالیتها و برنامه های خود ارائه دادند.

مشاور وزیر کشور در سفر سه روزه خود به ستان مرکزی با نماینده ولی فقیه در این استان دیدار و در شورای اداری نیز شرکت کرد.

شرکت در چند همایش و آشنایی با مسائل و مشکلات حوزه زنان وخانواده از دیگر برنامه های سفر مشاور وزیر کشور به استان مرکزی بود.ک/2

560/559
کد N457486

وبگردی