آفتاب
حائری مطرح کرد؛

سرمایه ای برابر با درآمد نفتی کشور در نیروگاه ها می سوزد

سرمایه ای برابر با درآمد نفتی کشور در نیروگاه ها می سوزد

اردبیل – خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه سال گذشته 62 میلیارد لیتر سوخت معادل 62 میلیارد دلار در نیروگاه‌ها مصرف شده گفت: این میزان سرمایه ای برابر با درآمد نفتی کشور است که در نیروگاه ها می سوزد.

به‌گزارش خبرنگار مهر، همایون حائری صبح پنجشنبه در آغاز عمليات اجرايي بخش بخار نيروگاه چرخه تركيبي سبلان اردبيل اضافه کرد: امسال میزان سوخت مصرفی افزایش خواهد یافت و به 65 میلیارد لیتر می رسد.

وي با بیان اینکه اين رقم با احتساب قيمت بين المللي گازوئيل، معادل 66 ميليارد دلار مي شود، ادامه داد: در صورت تبديل نيروگاهها به چرخه سيكل تركيبي، حدود 22 ميليارد ليتر در مصرف سوخت صرفه جويي خواهيم داشت و راندومان نيروگاهها نيز از 37 درصد به 42 درصد افزايش مي يابد.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اهميت احداث و تبديل نيروگاهاي مقياس بزرگ به سيكل تركيبي در کاهش سوخت نیروگاه ها متذکر شد: هم اكنون قرارداد 66 هزار مگاوات از نيروگاههاي كشور جهت تبديل به نوع سيكل تركيبي بسته شده است.

وی تاکید کرد که علاوه بر اقدام‌ برای تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی، امسال قرارداد احداث 900 مگاوات تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز با بخش خصوصی منعقد شده است.

حائری با اشاره به عمليات اجرايي بخش بخار نيروگاه چرخه تركيبي سبلان اردبيل یادآور شد: با احداث سه واحد بخش بخار نيروگاه سبلان اردبيل ظرفيت اين نيروگاه بزرگ از 960 مگاوات فعلي به هزا و 500 مگاوات افزايش مي يابد.

وی با بیان اینکه این نیروگاه با تکمیل خط 400 کیلوولت سبلان به آیدوغموش میانه، محوریت انتقال برق منطقه شمال‌غرب و کشورهای همسایه را برعهده خواهد داشت، عنوان کرد: تنها نیروگاه زمین‌گرمایی مشکین‌شهر به ظرفیت 55 مگاوات نیز بزودی در امر انرژی پاک به بهره‌برداری می رسد.

کد N457291

وبگردی