آفتاب

کامرون: قاتل روزنامه نگار آمریکایی به احتمال زیاد تبعه انگلیس است

کامرون: قاتل روزنامه نگار آمریکایی به احتمال زیاد تبعه انگلیس است

لندن – ایرنا - دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس عصر چهارشنبه ضمن ˈ وحشیانه ˈ و تکان دهنده توصیف کردن قتل روزنامه نگار آمریکایی توسط گروه داعش گفت : احتمال زیادی وجود دارد که قاتل ˈجیمز فولیˈ تبعه انگلیس باشد.

به گزارش ایرنا، وی این اظهارات را پس از نشست اضطراری دولت انگلیس یا ˈنشست کبری ˈ که با حضور مقامات ارشد بریتانیایی از جمله وزیر خارجه و مقامات اطلاعاتی و امنیتی این کشور در ارتباط با قتل روزنامه نگار آمریکایی برگزار شد، بیان کرد.

کامرون گفت: بگذارید به وضوح اعلام کنم که این قتل به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وی افزود: هنوز هویت فردی که این عمل را انجام داده برای ما روشن نشده است اما به احتمال قوی، فرد قاتل یک شهروند بریتانیایی است.

نخست وزیر انگلیس اضافه کرد: این مساله عمیقا تکان دهنده است اما ما می دانیم که شمار زیادی از شهروندان بریتانیایی برای مشارکت در حرکت های افراطی و خشونت بار ، به کشورهای عراق و سوریه رفته اند و ما بایستی تلاش مضاعفی را به خرج دهیم که مانع از رفتن این افراد شویم.

وی با بیان اینکه بریتانیا وارد درگیری های فزاینده نظامی در منطقه خاورمیانه نخواهد شد، گفت: مواضع سیاست خارجی ما کاملا روشن است. ما به دنبال همکاری با دولت جدید عراق و ارایه کمک تسلیحاتی به کردها برای جنگ علیه گروه تروریستی داعش هستیم.

کامرون تصریح کرد: من قبلا به عنوان نخست وزیر در چهار سال گذشته روشن ساخته ام که نزاع ما علیه افراط گرایی که تفکری مسموم ، افراطی و خشونت طلب است، علیه مذهب اسلام نیست و یک مبارزه بین نسلی شمرده می شود.

نخست وزیر انگلیس افزود: این یک مبارزه است. ما برای کشورمان می جنگیم . ما در این جنگ به همراه متحدین مان، از تمامی ابزارها از جمله دیپلماسی و البته گاهی اوقات توان نظامی، استفاده می کنیم.

وی با اشاره به دخالت های انگلیس و سایر دولت های غربی در بحران های سومالی، مالی، افغانستان، عراق و سوریه گفت که هدف این دولت ها در نهایت حفظ کشورهایشان از وقایعی است که در فراسوی مرزهای آنها به وقوع می پیوندد.

نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه پس از انتشار خبر کشته شدن جیمز فولی خبرنگار آمریکایی به دست گروه تروریستی داعش، تعطیلات خود را در ˈکورن والˈ، برای شرکت در نشست اضطراری دولت در مورد بحران عراق، نیمه تمام گذاشت و به لندن بازگشت.

کامرون در صفحه توییتر خود نوشت: در صورتی که درستی فیلم منتشر شده درباره اعدام این خبرنگار آمریکایی در سوریه ثابت شود، این قتل بهت آور و تبهکارانه است.

این فیلم ویدئویی که دولت آمریکا صحت آن را نیز تایید کرده است، فرد نقابدار و سیاه پوشی را نشان می دهد که به نظر می رسد سر جیمز فولی را می برد.

افراد مسلح ناشناس ˈجیمز فولیˈ خبرنگار 40 ساله آمریکایی را در نوامبر 2012 میلادی در سوریه ربوده بودند.

مردی نقابدار که در این فیلم به زبان انگلیسی و با لهجه لندنی سخن می گوید، پیش از سربریدن جیمز فولی ، حمله هوایی آمریکا علیه مواضع داعش در عراق را عامل مرگ فولی می داند.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه در واکنش به قتل خبرنگار آمریکایی، با اشاره به تهدیدات امنیتی گروه های افراطی و تروریستی همچون داعش برای بریتانیا و سایر کشورهای جهان گفت: گروه داعش یک گروه شیطانی همراه با یک ایدئولوژی شیطانی است.

وی با بیان اینکه فردی که در تصاویر ویدئویی، جیمز فولی را به قتل می رساند ظاهرا تبعه انگلیس بوده و تحقیق درخصوص شناسایی وی آغاز شده است، اضافه کرد: ویدیوی منتشر شده حاکی از ˈسبعیت ˈ گروه تروریستی داعش است.

به گزارش منابع انگلیسی، پلیس متروپلیتن لندن (اسکاتلند یارد) که اقدامات ضد تروریستی را در بریتانیا هدایت می کند، تایید کرده که در حال تحقیق درباره این نوار ویدیویی و شناسایی هویت فرد قاتل است.

اروپام ** 1** 1552 ** 1551
کد N456967

وبگردی