آفتاب
تحولات پاکستان/

ارتش خواستار خویشتن داری گروه های سیاسی شد/ لغو سفر رئیس جمهوری سریلانکا به اسلام آباد

ارتش خواستار خویشتن داری گروه های سیاسی شد/ لغو سفر رئیس جمهوری سریلانکا به اسلام آباد

افزایش تنش و گسترده شدن اعتراضات علیه نخست وزیر پاکستان علاوه بر شکستن سکوت ارتش این کشور، لغو سفر رئیس جمهوری سریلانکا به اسلام آباد را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه داون پاکستان، "عمران خان" رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان به "نواز شریف" برای کناره گیری از نخست وزیری این کشور اولتیماتوم داد. وی در جمع شمار زیادی از هواداران خود در اسلام آباد با اعلام این مطلب تهدید کرد در صورتی که نواز شریف به این خواسته تن ندهد، خانه وی را مورد حمله قرار خواهد داد.

در همین حال "طاهر القادری" رئیس حزب تحریک عوامی به هواداران حزب خود وعده داد مقامات "فاسد" پاکستان به زودی سزای اقداماتشان را خواهند دید. در همین حال با گسترش تنش و خشونت در اسلام آباد ارتش پاکستان به سکوت چند روزه خود در مورد تحولات اخیر این کشور پایان داد.

بر این اساس ارتش با ا نتشار بیانیه از گروه های سیاسی و نیز دولت خواست ضمن حفظ خویشتن داری، اختلافات خود را از طریق گفتگو و با یافتن راهی مسالمت آمیز حل و فصل کنند. خبر دیگر این که با ادامه تنش ها در پاکستان سفر "ماهیندا راجاپاکسا" رئیس جمهوری سریلانکا به اسلام آباد لغو شد.

وزارت خارجه سریلانکا اعلام کرد وضعیت سیاسی متشنج در اسلام آباد موجب لغو این سفر شده است. در این سفر که قرار بود روز بیست و دوم آگوست (سی و یکم مرداد) انجام گیرد راجاپاکسا قصد داشت با مقامات پاکستان از جمله "نواز شریف" نخست وزیر، "ممنون حسین" رئیس جمهور و "ژنرال راحیل شریف" رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان دیدار و گفتگو کند.

همچنین قرار بود در این سفر یک هیئت بلند پایه دولتی شامل 22 نفر از اعضای کابینه و نیز هیئتی 30 نفره از بخش های خصوصی رئیس جمهوری سریلانکا را همراهی کنند. امروز همچنین دولت چین از گروه ها و احزاب سیاسی پاکستان خواست تا به طریقی مسالمت آمیز اختلافات خود را حل کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین در عین حال تاکید کرد کشورش تحولات پاکستان را به دقت زیر نظر دارد.

گفتنی است هزاران نفر از مخالفان دولت محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان که خواستار استعفای او هستند در اطراف پارلمان این کشور تجمع کرده اند و این در حالی است که ارتش پاکستان خواستار پایان یافتن این کشمکش سیاسی شده است.

کد N456906

وبگردی