آفتاب

وزیرخارجه ایتالیا: داعش خطری برای تمام جهان است

وزیرخارجه ایتالیا: داعش خطری برای تمام جهان است

رم-ایرنا- وزیرخارجه ایتالیا با ضروری خواندن ارسال کمک های تسلیحاتی به عراق، گروه تروریستی داعش را خطری برای جهان دانست.

ˈفدریکا موگرینیˈ وزیر امور خارجه ایتالیا روز چهارشنبه در کمیسیون امور خارجی و دفاع پارلمان این کشور درخصوص ارسال سلاح و کمک نظامی برای پیشمرگان کرد عراق جهت مقابله با داعش گفت: داعش نه تنها یک تهدید برای عراق بلکه برای کل منطقه، اروپا و تمام جهان است و ارسال کمک های نظامی به کردهای عراق لازم و ضروری است اما همانند سایر بحران ها ، یک راه حل دراز مدت نیست.

وی افزود: جان غیر نظامیان ، مسیحیان، ایزدی ها و مسلمانان در عراق در خطر است و پاسخ به این اوضاع ناگوار انسانی یک وظیفه اخلاقی است.

وی گفت: آنچه درعراق درحال وقوع است از نظر وخامت و تاثیر بر روی غیر نظامیان فوق العاده است و ما برای پاسخ به درخواست کردستان عراق، متعهد به ایجاد یک چارچوب بین المللی به همراه بازیگران اصلی در منطقه و در اروپا شدیم و حتی تماس های مکرر با واتکیان داشتیم .

وی گفت: البته در بررسی روش پاسخ به درخواست حمایت نظامی عراق نیاز به یک چارچوب مرجع بین المللی است و این گام باید به همراه کمیسیون های پارلمانی برداشته شود.

ˈروبرتا پینوتیˈ وزیر دفاع ایتالیا نیز در مقابل این کمیسیون ها گفت: ایتالیا آماده ارسال اسلحه به پیشمرگان کرد عراق است. ما می توانیم سلاح های خودکار و سبک به همراه مهمات برای انها ارسال کنیم.

این درحالی که ˈمتئو رنتزیˈ نخست وزیر ایتالیا و رییس دوره ای اتحادیه اروپا که صبح امروز برای دیدار با مقام های عراقی راهی این کشور شد ،دردیدار با نوری المالکی گفت: یکپارچگی منطقه و عراق برای ثبات منطقه اساسی است و اروپا در این مقطع زمانی باید در عراق حضور داشته باشد.

وی ضمن تاکید بر دوستی میان ایتالیا و اروپا با عراق گفت که امروز ششمین هواپیمای حامل کمک های بشردوستانه ایتالیا به عراق اعزام شد.

رنتزی افزود: اگر کسی فکر کند که اروپا در قبال قتل عام در عراق، شانه خالی می کند اشتباه کرده است.

رنتزی که امروز با حیدر العبادی نیز دیدار کرد قرار است پس از دیدار با مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان در اربیل، به کشورش بازگردد.

دولت ایتالیا به عنوان رییس دوره ای اتحادیه اروپا حمایت از عراق در جنگ علیه داعش را تسریع کرده و رنتزی در این ماموریت یک روزه برنامه کشورش را به مقام های عراق اعلام می کند و همزمان نیز وزرای خارجه و دفاع ایتالیا از کمیسیون دفاع و خارجی پارلمان خواستار ارسال کمک های نظامی به کردها شدند.

ایتالیا در صدد ارسال 30 هزار کلاشینکف به همراه مهمات آن به عراق است.این سلاح ها در دهه 90 میلادی در زمان جنگ بالکان از قاچاقچیان اسلحه توقیف شده بود.

اروپام*1*461 **1561**5981
کد N456782

وبگردی