آفتاب

یونسی: خروج از اعتدال، آسیب های زیادی به کشور وارد کرد

یونسی: خروج از اعتدال، آسیب های زیادی به کشور وارد کرد

گرگان - ایرنا - دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: برخی اقدامات افراطی طی چند سال اخیر و خروج از اعتدال، آسیب های زیادی به کشور وارد کرد که به زودی قابل جبران نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی حجت الاسلام والمسلمین ˈعلی یونسیˈ روز چهارشنبه در گردهمایی علما و معتمدان اهل سنت استان گلستان در سرسرای استانداری، افزود: خروج از اعتدال و افراط در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ، اقتصاد و سیاست شکافی در بین ملت به وجود آورد که به نوعی باعث انزوای عده ای شد.

وی ابراز داشت: نتیجه چنین رویکردی باعث به حاشیه رفتن نخبگان، بزرگان و فرهیختگان و انزوای متخصصان و صاحب نظران شد، همچنین ثروت ملی به جای این که برای عموم و آینده کشور مصرف شود بگونه ای اسراف گونه تبذیر شد.

مشاور رییس جمهوری با بیان این که بدترین ظلم اقتصادی همان تبذیر است، ادامه داد: در مسائل بیت‎ المال که امانت ملی است هیات ‎امنا و کارگزاران باید بیش از پیش تلاش کنند که اموال ملت درست و به جا مصرف شود، این که ما پول نفت را به ریال تبدیل و آن را بین مردم توزیع کنیم یک خوشحالی کوتاه‎ مدت به وجود می‎ آورد اما اشتغالزایی نمی ‎شود.

یونسی یادآور شد: شغل این است که ما بیت ‎المال را هزینه هزاران هکتار زمین کشاورزی کنیم یا برای راه، سد، بندر، نیروگاه، کارخانه و تحصیلات هزینه شود و سطح علمی ملت را بالا ببریم، نخبگان جامعه را شناسایی کنیم و توسعه مدارس و دانشگاه ‎ها را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت قدرت و توانایی حذف حقی که ایجاد شده را ندارد هیچ خانواده ‎ای با ماهانه 450 هزار ریال یارانه دولت نه می ‎میرد و نه زنده می ‎شود، اما وقتی وابسته شود دیگر نمی ‎توان کاری کرد اما اگر این پول ‎ها جمع شود با این ثروت عظیم دولت می‎ تواند معجزه کند.

به گفته دستیار ویژه رییس جمهوری، متورم کردن دولت یکی از مشکلات ایجاد شده است، همه دولت‎ ها سیاست‎ شان این بود که دولت را کوچک کنند تا خدمات بهتر انجام شود، وقتی دولت بزرگ شد فلج می‎ شود و دیگر به مردم نمی‎ رسد.

یونسی به کارگیری افراد غیرمتخصص را یک ضعف عنوان کرد و یادآور شد: بعضا بیت المال جاهایی هزینه شده که مانع توسعه اقتصادی است و تنها راه گریز برگشت به اعتدال، عقلانیت و تدبیر است.

وزیر اسبق اطلاعات تصریح کرد: دولت یازدهم اسم خود را دولت تدبیر و اعتدال گذاشته یعنی این که شعارزده و عوام‎ زده نشویم و برای این که در انتخابات رای بگیریم به شعارهای کوتاه ‎مدت روی آوریم تا فقط مشکل خود را حل کنیم.

وی خطاب به حضار اهل سنت اظهار کرد: شما ملت اسلامی باید سرمشق دیگران باشید نه این که سرمشق خود را از جاهای دیگر بگیریم، مدت هاست که این رویه ایجاد شده و مستکبرین و کفار برای مسلمین سرمشق شده اند.

یونسی خاطرنشان کرد: علم، فرهنگ و تمدن و توسعه بعضا از خارج وارد می شود و ما مصرف کننده آن هستیم در صورتی که ما باید همان طور که قرآن فرموده، نماد، نمونه، الگو و سرمشق جهان باشیم.

وی با یادآوری اینکه ایرانی ها در گذشته سرمشق همه جهان در زمینه ریاضی، فیزیک، شیمی، علم دین و غیره بودند، اظهار کرد: بیشتر کتب شیعه و سنی را ایرانی ها نوشته اند.

دستیار ویژه رییس جمهوری گفت: عمده مفاخر تمدن بزرگ اسلام ایرانی هستند و در حوزه پزشکی بیش از 300 سال کتاب قانون بوعلی سینا کتاب درسی اروپا بود و با گذشت بیش از هزار سال هنوز بسیاری از مطالب آن تغییری نکرده و هم چنان اجرا می شود.

وی با بیان اینکه ایران مهد نبوغ و دانش است، گفت: امروز در سایه انقلاب اسلامی این اتفاق افتاده و ایران هراسی موجود نیز ناشی از این نگرانی هاست.

یونسی با بیان اینکه ایران هراسی سیاست آمریکا و صهیونیسم علیه جمهوری اسلامی است تا از ما یک غول خطرناک درست کنند، تصریح کرد: ایران پناهگاه کشورهای اسلامی و حامی اصلی همه مسلمانان است.

وی ادامه داد: با گذشت بیش از 30 سال از پیروزی جمهوری اسلامی، ایران یک لحظه در دفاع از مردم فلسطین کوتاه نیامد و هر دولتی که در ایران سر کار بیاید در این سیاست تغییری ایجاد نمی شود.

وی با تصریح بر اینکه بیشتر مردم فلسطین سنی هستند اما بیش ترین حمایت را شیعیان از آنان کردند، افزود: هر کشور مسلمانی در معرض خطر قرار گیرد جمهوری اسلامی در دفاع از آن ها تردید به خود راه نداده و حمایت می کند.

دستیار ویژه رییس جمهوری گفت: برخی می خواهند از جمهوری اسلامی یک کشور خطرناک بسازند اما باید بدانند ایران برای صهیونیسم و سلطه آمریکا خطرناک است نه برای جنگ طلبی، جمهوری اسلامی با هیچ کشوری آغازکننده جنگ نبوده و نیست.

یونسی یادآور شد: در زمانی که تهدید صورت گیرد جمهوری اسلامی ایران به گونه ای عمل می کند که همه پشیمان شوند.

مشاور رییس جمهوری در ادامه با اشاره به این که امروز اعتقادات همه نشات گرفته از درک ما از اسلام است، ادامه داد: وحدت نه از باب اصرار به عنوان تاکتیک که چون دشمن هست باید متحد باشیم، بلکه وحدت بالاتر از راهبرد و حتی یک هدف است.

یونسی گفت: اگر دشمن نبود برای حفظ خود، هم باید با هم برادر و متحد باشیم و از سوی دیگر در وحدت، پروردگار یکتا بهتر پرستیده می شود و مسلمین بهتر می توانند او را عبادت کنند و هم چنین توسعه، عزت و آقایی مسلمین در وحدت است.

دستیار ویژه رییس جمهوری افزود: حق تعالی خواسته که امت اسلام یک امت الگو و نمونه باشد این اراده پروردگار است که هم به صورت تکوینی و هم به صورت تشریعی قانون است و در زمره حکم و تکلیف الهی قرار می گیرد که پروردگار خواسته که مسلمین امت وسط و نمونه باشند و این معنای اعتدال است.

وی یادآور شد: هر گاه که مسلمانان از خط و جاده اعتدال خارج شدند آسیب دیدند و تاریخ امت اسلام افراط و تفریط های زیادی به خود دیده که بلای جان مسلمین شده و هم چنان در گوشه و کنار دنیا ادامه دارد.

یونسی در ادامه گفت: ایران به دلیل حمایت مردم و ایجاد وحدت منطقه و بروز استعدادهای درخشان و نبوغ در سراسر کشور به یک ارتش و سپاه بزرگ در جهت توسعه حوزه های مختلف تبدیل می شود.

وی با تاکید بر این که ایران هم از لحاظ سرزمینی و هم تاریخی بزرگ است و در تاریخ ایران هیچ نمونه از نسل کشی و قوم کشی نیست، با تمثیلی گفت: ترکیب ایران یک فرش زیبای ترکمن به اشکال و رنگ های مختلف است.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی با اشاره به وحدت اقوام استان گلستان، خاطرنشان کرد: مردم این استان مکمل یکدیگرند و اگر نیاز باشد حاضرند هویت محلی خود را قربانی هویت ملی کنند.

یونسی افزود: لازمه خلقت و آفرینش تعدد است و ما نباید از اختلافات ظاهری و تفاوت ها بهراسیم بلکه این تفاوت های ظاهری، جسمی و شکلی زیباست و اگر نباشد خلقت بی معنی است.

وزیراسبق اطلاعات با بیان اینکه تفاوت ها فرصت است و تهدید نیست، گفت: ما همه اقوام و اقلیت ها و مذاهب را که تشکیل دهنده هویت ملی ماست فرصتی برای جمهوری اسلامی می دانیم.

وی با یادآوری اینکه در طول تاریخ جنگ و ناامنی بوده و از این پس هم خواهد بود، افزود: امروز ایران آرام ترین کشور منطقه است و این امنیت محصول وحدت همه اقوام است و اگر هر گروه و شخص و منطقی بخواهد یک وحدت را مخدوش کند، دشمن و خائن است.

یونسی با تصریح بر اینکه هیچ چیزی مهم تر از امنیت نیست و هیچ خیانتی بالاتر از این نیست که افرادی امنیت و وحدت ملی را مخدوش کنند و دانسته و ندانسته شیعه ستیزی و سنی ستیزی راه بیندازند، گفت: در استان گلستان روحانیت به بهترین شکل عمل می کند و آیت ا.. نورمفیدی توانسته یک نماینده واقعی برای امام راحل و مقام معظم رهبری باشد.

وی خطاب به علمای اهل سنت استان گلستان افزود: این وحدت در استان گلستان باید حفظ و تقویت شود تا الگویی برای استان های دیگر باشد.

7467/2729 / 1539
کد N456762

وبگردی