آفتاب

انتقاد نهاد روحانیت سنی عراق از استاندارد دوگانه آمریکادر قبال قربانیان داعش

انتقاد نهاد روحانیت سنی عراق از استاندارد دوگانه آمریکادر قبال قربانیان داعش

بغداد-ایرنا- نگاه دو گانه و تبعیض آمیز آمریکایی ها در قبال اقلیت های قربانی تجاوزات داعش در عراق، واکنش های منفی در این کشور به دنبال داشته است، بطوری که هیات علمای عراق، مهمترین مرجع روحانی اهل سنت این کشور به این معیارهای دوگانه در قبال اقلیت های عراقی حمله کرد.

خالد الملا رییس جماعت علمای عراق، امروز چهارشنبه در بیانیه ای، برخورد دوگانه آمریکایی ها را که از یک سو در قبال مسیحیان و ایزدیان واکنش نشان داده، اما در برابر کشتار و نقض حقوق سایر اقلیت های شمال عراق، بویژه شیعیان آمرلی سکوت کرده است، واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

وی گفته است که در شرایطی که جهان نسبت به وضع اسفناک برخی گروهها در شمال عراق واکنش نشان داده، کشتار و محاصره مردم شیعه آمرلی از چشم آنان پنهان مانده و فراموش شده اند.

وی جامعه جهانی را به کمک فوری به محاصره شدگان آمرلی دعوت کرد و از همه کشورهای دوست عراق درخواست کرد که بدون به کار گرفتن معیارهای دوگانه ، برای نجات جان مردم این منطقه اقدام کنند.

در این بیانیه هشدار داده شده که هر لحظه امکان دارد، داعش وارد این شهر شده و فاجعه ای بزرگ بیافریند.

مقامات محلی آمرلی در شهرستان طوزخورماتو در استان صلاح الدین، از سه روز پیش در خواست کمک های فوری امدادی و انساندوستانه و نیز شکستن محاصره این شهرستان برای انتقال بیماران و زنان و کودکان شده اند.

آنها اعلام کرده اند که بیش از 70 روز این شهرستان در محاصره داعش است و مردم این شهر با کمترین امکانات از خانه های خود دفاع کرده اند، اما توان آنان برای ادامه مقاومت ، با توجه به کمبود شدید آب و آذوقه تحلیل رفته است.

داعش بطور مستمر و روزانه این شهر را مورد حملات خود قرار می دهد و تاکنون چندین حمله بزرگ را برای تصرف آن انجام داده است.

نمایندگان پارلمان عراق نیز از دو سه روز پیش به تکاپو افتاده و سرانجام در جلسه روز گذشته موفق شدند با اصرار فراوان موضوع محاصره آمرلی را در دستور کار مجلس قرار دهند.

اوضاع این منطقه با حدود 20 هزار نفر جمعیت بگونه ای است که فرماندهان مدافع شهر و مقامات محلی خواستار اقدام نظامی فوری برای عقب راندن داعش از منطقه و ارسال کمک های هوایی انساندوستانه به مردم شهر شده اند.

مقامات محلی هشدار داده اند که در صورت تاخیر، فاجعه دهه 90 میلادی در سربرنیستا، در آمرلی عراق تکرار خواهد شد.

آمریکایی ها و نیز سازمان ملل و شورای امنیت در آخرین موضع گیری ها خود نیز هیچ اشاره ای به محاصره شدگان این منطقه نکردند. این امر واکنش های تند و منفی در میان مردم و رسانه های عراقی داشته است.

خاورم*1*1770**1566
کد N456519

وبگردی