آفتاب
ادامه بحران سیاسی در اسلام آباد/

دادگاه عالی عمران خان و قادری را احضار کرد/نشست ویژه پارلمان پکستان در میان محاصره معترضان

دادگاه عالی عمران خان و قادری را احضار کرد/نشست ویژه پارلمان پکستان در میان محاصره معترضان

ادامه بحران سیاسی ایجاد شده در پاکستان به موجب تظاهرات دو گانه ای که توسط عمران خان و طاهر القادری برای سرنگونی دولت نواز شریف و شکست میانجیگری ها برای پایان دادن به این وضعیت موجب شد تا دادگاه عالی این کشور اقدام به احضار این دو چهره کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دادگاه عالی پاکستان که بعد از ارتش این کشور نقش زیادی در تحولات سیاسی آن دارد اقدام به احضار عمران خان و طاهر القادری کرد.

رویترز در این رابطه می نویسد: دادگاه عالی پاکستان امروز چهارشنبه به دلیل ادامه اعتراضات حامیان عمران خان و طاهر القادری، اقدام به احضار آنها کرد. گویا شکایتی از این دو چهره در دادگاه عالی پاکستان مطرح شده و "نصیر الملک" از مقامات ارشد این دادگاه اعلام کرد که هدف از احضار این دو نفر مشخص شدن موضوع و تلاش برای حل کردن بحران است.

طاهر القادری

احضار قادری و عمران خان در حالی است که محاصره پارلمان از سوی حامیان قادری همچنان ادامه دارد. قادری و خان خواستار کنار رفتن نواز شریف از پست نخست وزیری هستند.

عمران خان رهبر تحریک انصاف و طاهر القادری یکی از رهبران دیگر مخالف حکومت گفته اند که تا استعفای حکومت شریف به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. در این میان شریف برای مذاکرات پیشنهاد داده اما عمران خان و طاهر القادری این گفتگو ها را رد کرده اند.

بر اساس گزارش ها، پلیس نیروهای بیشتری را در شهر اسلام آباد مستقر کرده، اما گفته می شود که دهها هزار نفر از معترضان در جاده های منتهی به این شهر حضور دارند.

"نثار احمد چودری" وزیر کشور پاکستان نیز اعلام کرده که دولت برای گفتگو ها دو کمیته متفاوت را تشکیل داده، اما "شاهد مرصلین" سخنگوی قادری می گوید که آنها با هیچ یک از کمیته ها گفتگو نخواهند کرد و تقاضایشان، مشخصاً برکناری حکومت فعلی است.

جلسه فوق العاده پارلمان پاکستان

خبرگزاری فرانسه در خبری دیگر می نویسد: در حالیکه امروز نواز شریف در مجلس پاکستان حاضر شده، قادری به هواداران خود که ساختمان پارلمان را محاصره کرده اند دستور داده تا اجازه ندهند فردی وارد ساختمان شده و یا از آن خارج شود.

عمران خان

این برای پنجمین روز است که اسلام آباد شاهد حضور گسترده طرفداران قادری و عمران خان در خیایان های خود است. در این میان قرار است امروز پارلمان پاکستان نشستی را برای بررسی اوضاع و همچنین گفتگو درباره درخواست معترضان برگزار کند.

هر چند پلیس ضد شورش و محافظان پارلمان در محل حضور دارند، اما هیچ نوع برخوردی میان آنها و معترضان رخ نداده و قادری از طرفداران خود خواسته تا اعتراضات خود را به صورت صلح آمیز پیگیری کنند.

در همین رابطه تصاویری منتشر شده که حکایت از حضور شبانه روزی معترضان در خیایان های اسلام آباد دارد.

عمران خان و طاهر القادری مدعی هستند که در انتخابات سال گذشته این کشور که منجر به پیروزی نواز شریف شد تقلب رخ داده و از همین رو دولت فعلی باید کنار برود.

اما "آصف علی زرداری" رئیس جمهور سابق و رهبر حزب مردم پاکستان، در مورد این اعتراضات گفت: فشار ها بر حکومت که از سوی عمران خان ادامه دارد، دموکراسی در پاکستان را با هشدار روبرو کرده است. از سوی دیگر مردم شکایت دارند که ادامه تظاهرات در اسلام آباد بر کسب و کار آنها تاثیر منفی گذاشته است. کارشناسان نیز هشدار داده اند که ادامه این وضعیت در اسلام اباد اقتصاد پاکستان را دچار مشکل می کند.

کد N456506

وبگردی