آفتاب

قربانیان یک حمله پهپادی آمریکا در یمن یک میلیون دلار غرامت گرفتند

قربانیان یک حمله پهپادی آمریکا در یمن یک میلیون دلار غرامت گرفتند

دولت یمن به کسانی که در جریان یک حمله پهپاد‌های آمریکایی در سال گذشته زخمی یا کشته شدند، بیش از یک میلیون دلار غرامت پرداخت کرد. براساس مدارکی که این پرداخت پنهانی را افشا می‌کند شواهدی وجود دارد که غیرنظامیانی که هیچ رابطه‌ای با القاعده نداشتند در بین قربانیان این حادثه دیده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته واشنگتن پست، در این مدارکی که توسط مقامات دادگاه یمن و اقوام قربانیان به امضا رسیده، این غرامت به منظور تسکین عصبانیت خانواده قربانیان حمله پهپاد آمریکایی به وسایل نقلیه در یک عروسی پرداخت می‌شود.

این حمله باعث تعلیق انجام عملیات پهپادهای آمریکایی به نیروهای وابسته به القاعده شد.

این مدارک افشا می‌کند که غرامت‌ها از وعده مقامات یمنی بسیار بیشتر است. این مبلغ حتی از غرامت‌هایی که دولت آمریکا طی یک سال گذشته به دلیل حملاتش به مردم افغانستان پرداخت کرده، بیشتر است.

این مدارک هم‌چنین شامل جزئیات دیگری از جمله هویت کسانی که در عملیات 12 دسامبر "فرماندهی مشترک عملیات ویژه" ارتش آمریکا کشته و زخمی شدند، بوده است.

این مستندات توسط یک سازمان حقوق بشر مستقر در لندن که درباره مدارک قربانیان غیرنظامی در این حمله پهپادی تحقیق می‌کند، ارائه شده است.

کت کرایگ، دبیر اجرایی این گروه گفت: این مدارک ادعای آمریکا مبنی بر شبه‌نظامی بودن قربانیان این حادثه را زیر سوال می‌برد. وی هم‌چنین اعلام کرد مبلغی که دولت یمن قصد پرداخت آن را دارد توسط دولت آمریکا بازپرداخت می‌شود.

براساس این مستندات به خانواده کشته شدگان 60 هزار دلار و مبلغ کمتری به مجروحان و خسارت دیدگان این حادثه پرداخت می‌شود.

مقامات آمریکایی از ابراز نظر درباره حمله 12 دسامبر یا هرگونه نقش آمریکا دراین پرداخت خودداری کردند اما پیشنهاد پرداخت غرامت به قربانیان و خانواده‌های غیرنظامیان را تصدیق کردند.

کایتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفت: با وجود اینکه ما درباره این مورد مشخص اظهارنظری نمی‌کنیم، پرداخت غرامت برای تسکین خاطر اقوام این قربانیان را ممکن می‌دانیم.

وی افزود: دولت آمریکا گزارش‌های معتبر مربوط به زخمی و کشته شدگان غیرنظامی را جدی می‌گیرد و در تلاش است تا اطمینان دهد گام‌های موثری برای کاهش تهدید غیرنظامیان بر می‌دارد.

سایر مقامات رسمی به این شرط که نامی از آن‌ها برده نشود، هرگونه دخالت آمریکا در این پرداخت را رد کردند.

از سوی دیگر، مقامات دولت یمن نیز از گفتگو درباره حادثه 12 دسامبر یا پرداخت غرامت خودداری کردند اما یک مقام دولتی یمنی بعد از دیدن مستندات، آن‌ها را معتبر دانست.

با تمام این شواهد، مقامات نظامی آمریکا با اعلام اینکه این حمله، یک عملیات ضد تروریستی بوده از آن دفاع می‌کنند؛ اما دولت اوباما اظهارات آژانس اطلاعات آمریکا و مرکز ضد تروریستی ملی این کشور را مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان در این حمله، تایید می‌کند.

ارتش آمریکا پس از این حمله طی یک تعلیق توسط دولت یمن از انجام حملات در این کشور منع شد و اکنون فقط آژانس اطلاعاتی آمریکا اختیارات قانونی برای انجام عملیات‌های خطرناک را در یمن دارد.

انتهای پیام

کد N456355

وبگردی