آفتاب

قاضی آمریکایی: مانموهان سینگ از برخی ادعاها درباره قتل‌عام سیک‌ها مصون است

قاضی آمریکایی: مانموهان سینگ از برخی ادعاها درباره قتل‌عام سیک‌ها مصون است

یک قاضی فدرال آمریکایی حکم کرده که مانموهان سینگ از این اتهام که از قتل‌عام سیک‌ها در دوران فعالیتش به عنوان نخست وزیر هند دفاع کرده، مبری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، با این حال "جیمز بوآسبرگ" قاضی آمریکایی در وانشگتن دی سی گفت: مانمومان سینگ، نخست وزیر هند که در سال جاری میلادی از سمت خود استعفا کرد، درخصوص ادعاهای مطرح شده در دوره تصدی‌اش در وزارت اقتصاد و دارایی مصونیت ندارد.

یک سیک هندو در شکایت نامه خود در سال 2013 مدعی شده که مانموهان سینگ در دوران تصدی سمت وزیر امور اقتصاد و دارایی به سال‌های 1991 تا 1996 برای اعضای ارتش که سیک‌ها را می‌کشتند، جایزه اختصاص داده بود و زمانیکه نخست وزیر شد در شکنجه و کشتار صدها هزار تن از اعضای این اقلیت مذهبی دست داشت.

این قاضی منطقه‌ای آمریکا ادامه داد، قانون ایالات متحده روسا و رهبران سابق کشورها را از مورد شکایت قرار گرفتن به خاطر اقداماتی که در دوران فعالیت‌شان انجام دادند و نه فعالیت‌های شخصی که پیش از تصدی سمتی دولتی انجام دادند، مصون می‌کند. البته در مورد مانموهان سینگ به شکل دیگری است. او در دوران تصدی سمت وزیر امور اقتصاد و دارایی مظنون به ارتکاب این عمل شده و نه در زندگی شخصی، پس مصونیت ندارد.

براساس سرشماری اخیر هندوستان، بیش از 21 میلیون سیک در هند زندگی می‌کنند اما تنها دو درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

این گروه مدت‌هاست که با اکثریت هندو در هندوستان در تنش و تضاد هستند و در سال 1984 و در پی ترور ماهاتما گاندی، نخست وزیر فقید هند به دست بادیگارد سیک خود، هزاران تن از آن‌ها به قتل رسیدند.

این سیک که با کمک گروه حقوق بشری عدالت برای سیک‌ها مستقر در نیویورک علیه مانموهان سینگ شکایت تنظیم کرده مدعی شد، نخست وزیر سابق هند دستور داد تا عملیات مقابله با شورش و آشوب در سراسر هند انجام شود که طی آن صدها هزار سیک ربوده شده، به قتل رسیده و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند. وی همچنین متحدان سیاسی و اعضای ارتش را که دست به قتل‌عام سیک‌ها زده بودند، مورد تشویق قرار داد.

در همین حال، وزارت دادگستری آمریکا در مه سال جاری میلادی به جیمز بوآسبرگ تاکید کرد تا از این شکایت دست بردارد چون این شکایت زمانی تنظیم شده که مانموهان سینگ هنوز نخست وزیر بوده است.

وزارت دادگستری آمریکا در 2004 تصمیم گرفت تا ادعای مطرح شده علیه جیانگ زمین، رئیس جمهور پیشین چین را لغو کند.

انتهای پیام

کد N456348

وبگردی