آفتاب
مسکو تایمز:

همکاری با ایران، برگ برنده پوتین برای تلافی تحریم‌های غرب است

همکاری با ایران، برگ برنده پوتین برای تلافی تحریم‌های غرب است

یک روزنامه روس در گزارشی با پرداختن به چگونگی تاثیر تحریم‌های غرب علیه روسیه بر روابط تهران - مسکو نوشت: در شرایطی که روسیه به دنبال راه‌هایی برای پاسخ دادن بر تحریم‌های غرب است، کرملین گزینه‌های اقتصادی و سیاسی زیادی برای دستیابی به هدفش دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه مسکوتایمز در گزارش خود نوشت: ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در راستای پاسخ به تحریم‌های غرب علیه کشورش علاوه بر این که واردات مواد غذایی تولید آمریکا و اتحادیه اروپا را ممنوع کرده به تازگی واردات خودروهای خارجی را نیز متوقف کرده است. وی هم‌چنین قادر است برای رسیدن به هدفش قطع انتقال گاز به اوکراین را ادامه دهد.

اما بزرگترین ضربه‌ای که پوتین می‌تواند به منافع غرب وارد آورد این است که تلاش‌های گروه 1+5 که هم‌اکنون برای محدودکردن برنامه هسته‌ای ایران در حال مذاکره با این کشور هستند را تضعیف کند.

بزرگ‌ترین اهرم فشار غرب علیه ایران تحریم‌هایی بوده است که سبب شده این کشور از سیستم مالی جهانی جدا شود و سختی‌های زیادی بر اقتصاد این کشور تحمیل کند. این تحریم‌ها تقریبا در جریان مذاکرات ایران و 1+5 در جای خود باقی مانده است.

اما روسیه هیچ‌گاه به طور کامل موافق منزوی کردن ایران نبوده و مسکو به غرب هشدار داده است در این بازی، برگ ایران را به زمین خواهد انداخت.

سرگئی رباکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در ماه مارس در مورد تحریم‌های غرب گفته بود ما نمی‌خواهیم از این مذاکرات به عنوان ابزاری برای تقویت موضع‌مان استفاده کنیم اما اگر غرب ما را مجبور به این کار کند اقدامات تلافی‌جویانه را به کار می‌گیریم. اگرچه پیوستن منطقه کریمه به روسیه مقابل مقایسه با مساله ایران که ما با آن درگیر هستیم نیست.

ایرانی‌ها می‌دانند که بحران اوکراین موضع ایران را در مذاکرات تقویت می‌کند. حسین موسویان، یک عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اخیرا در مقاله‌ای نوشته است: منطقی است که روسیه علیه غرب از برگ ایران استفاده کند. نزدیک‌تر شدن روابط تهران- مسکو می‌تواند دستاوردهای اقتصادی بزرگی داشته باشد. اکنون مسکو اقدامات مناسب برای تحقق این حرف موسویان را به کار گرفته و قراردادی نفتی با ایران امضا کرده است.

کلیف کاپ چن، یک کارشناس روس در یادداشتی در مجله تایم متذکر شد: این قرارداد نفتی به ایران قدرت و اعتماد به نفس برای اتخاذ موضعی سخت‌تر را در مذاکرات می‌دهد. هم‌چنین تندروها استدلالی باورکردنی‌تر دارند که ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات می‌تواند از لحاظ اقتصادی به کار خود ادامه دهد. آمریکا در برابر این قرارداد ساکت ننشسته و روسیه را به تهدیدهای بیش‌تر تهدید کرده است اما این تنها راهی نیست که روسیه می‌تواند از طریق ایران غرب را تحت فشار قرار دهد. تهران و مسکو مذاکراتی را در مورد ساخت راکتورهای هسته‌ای جدید توسط شرکت روس اتم که یک شرکت دولتی است انجام داده‌اند. این اقدام نیز پرونده ایران را در برابر غرب که می‌خواهد به ایران اجازه غنی‌سازی محدود در خاک خودش را بدهد قوی‌تر می‌کند چون این راکتورها تولید حجم سوخت مورد نیاز ایران را افزایش می‌دهد.

مسکوتایمز در ادامه گزارش خود به قرارداد فروش موشک‌های S-300 از روسیه به ایران اشاره کرد و نوشت: تهران و مسکو در سال 2007 قراردادی برای معامله سامانه موشکی S-300 امضا کردند که موشک‌هایی دفاعی با قابلیت‌های فراوان محسوب می‌شوند. اگرچه روسیه 3 سال بعد از آن یعنی در سال 2010 در نتیجه فشارهای آمریکا ارسال این سلاح‌ها را به ایران لغو کرد، پوتین می‌تواند با به جریان انداختن ارسال این موشک‌ها به ایران گامی دیگر علیه غرب بردارد چون این تصمیم می‌تواند توازن قدرت در خاورمیانه را برهم بزند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سال گذشته پیش از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که اسراییل هیچ‌گاه ایران هسته‌ای را نخواهد پذیرفت و در صورت لزوم خود برای مقابله با ایران اقدام می‌کند. اما سامانه S-300 یکی از کارت‌هایی است که روسیه می‌تواند از آن استفاده کند. این موشک‌ها بازی را تغییر می‌دهند و توانایی اسراییل برای حمله به ایران را کاهش می‌دهد.

این روزنامه در پایان آورده است: اگرچه سامانه موشکی S-300 در مجموع برگ برنده پوتین برای تلافی کردن تحریم‌های غرب محسوب می‌شود، آیا وی به معنای واقعی حاضر است دست به کاری بزند که خود می‌تواند مشکلاتی جدی در خاورمیانه به وجود آورد؟

با این حال رییس جمهور روسیه ثابت کرده است غیرقابل پیش‌بینی است و در صورتی‌که غرب به اعمال فشارهای خود علیه روسیه ادامه دهد خواهد دید که پوتین برگ مناسب برای مغلوب کردن طرف مقابل را دارد.

انتهای پیام

کد N456329

وبگردی