آفتاب
مصباح یزدی:

عقل و وحی دو نعمت الهی برای هدایت انسان است

عقل و وحی دو نعمت الهی برای هدایت انسان است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، میراث جاودان پیامبر اسلام را قرآن و اهل بیت(ع) دانست و گفت: خداوند عقل و وحی را دو نعمت برای بشر قرار داد تا انسان بتواند در پرتو آن به سعادت برسد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، میراث جاودان پیامبر اسلام را قرآن و اهل بیت(ع) دانست و گفت: خداوند عقل و وحی را دو نعمت برای بشر قرار داد تا انسان بتواند در پرتو آن به سعادت برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‎الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار با گروهی از دانشجویان شیعه پاکستانی و هندوستانی گفت: دو نگاه به آفرینش انسان وجود دارد که یکی، نظام آفرینش را بدون منطق و بر حسب اتفاق می‎داند و نگاه دیگری مثل نگاه الهی و پیامبران است که بر این اساس زندگانی و آفرینش بر اساس دلیل و حکمت بوده است.

وی افزود: در تمام نظام آفرینش جای موجودی که خلیفه خدا روی زمین باشد و موجودی که خودش با عملش سرنوشت خود را مشخص کند خالی بود بر همین اساس با پیدایش او نظام تربیتی برای هدایت این موجود نیز ترتیب داده شد.

این استاد حوزه اظهار کرد: خداوند اراده کرد که بر اساس نظام توحیدی و مرتبه هدایت خود، انسان را از پایین‎ترین مراتب به بالاترین مراتب برساند و رسیدن انسان به مراتب کمال، بی‌‏نهایت باشد.

وی گفت: انسان در این مسیر هم ظرفیت رسیدن به مراتب عالی را دارد و هم می‎تواند در این مسیر تنزل داشته و از مقام انسانیت نیز پایین‎تر بیاید از این رو عقل به عنوان نعمت الهی به انسان اعطا شد.

مصباح یزدی یادآور شد: عقل انسان که همان حجت باطنی است اولین نعمت الهی برای شناخت مسیر و ترقی در این مسیر است و دومین نعمت، وحی است که از طریق پیامبران به ما رسیده است.

وی گفت: فقط با شناخت راه خوب مشکل حل نمی‎شود و انسان باید در این مسیر تحت هدایت‎های انبیای الهی قرار گیرد؛ آثار تربیتی پیامبران الهی باعث می‎شود تا انسان مغلوب هوای نفس خود نشود.

رئیس موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: فسادهایی که انسان در روی زمین انجام می‎دهد از همین روی است زیرا انسان اگر همیشه در مسیر هدایت نباشد و از مسیر هدایت انبیا خارج شود، فسادگر خواهد شد.

وی گفت: نقش مهم انبیا در نظام خلقت، آموزش یعنی تعلیم و تربیت بوده است؛ در این زمان باید از خود بپرسیم که چگونه می‎توانیم از برکات و آموزش‎های پیامبران در این عصر بهره ببریم زیرا هر پیامبری برای خود یک میراث باقی گذاشت که میراث پیامبر ما ثقلین یعنی قرآن و عترت است.

مصباح یزدی اظهار کرد: نقش پیامبران، نقش تربیتی بوده است؛ مدیریت جامعه باید همواره از سوی پیامبران اعمال شود تا جامعه تربیت شود؛ اگر در دوره‎ای پیامبر نباشد ما باید به جانشینان پیامبر رجوع کنیم و اگر جانشینان ایشان نیز نباشند باید به علمایی که بیشترین نزدیکی را با معارف نبوی و وحیانی دارند رجوع کنیم.

وی گفت: جانشینان پیامبر همان ائمه معصومین هستند و علمایی نیز که در زمان غیبت ائمه باید به آنها رجوع کنیم عالمانی هستند که بیشترین نزدیکی را با معارف اهل بیت دارند و ایشان ملاک‎های آنها را مشخص کرده‏‌اند.

این استاد حوزه بیان کرد: ما باید احکام دین را از علمایی بگیریم که بیشترین نزدیکی را با تفکرات و احکام اهل بیت دارند؛ قوانین ما بر این اساس باید چیده شود تا ما و جامعه را به سعادت برساند.

انتهای پیام

کد N456154

وبگردی