آفتاب
روزنامه روسی:

ایران؛ برنده رویارویی غرب و روسیه

ایران؛ برنده رویارویی غرب و روسیه

تهران- ایرنا- روزنامه مسکو تایمز در گزارشی نوشت: در حالیکه بحران اوکراین، روسیه را در برابر آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داده و به اقدامات تنبیهی دو طرف علیه یکدیگر منجر شده است، نزدیکی تهران - مسکو می تواند به تقویت موضع ایران در مذاکرات هسته ای منجر شود.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی مسکو تایمز، در حالی که مسکو راه های جدیدی را برای پاسخ به تحریم های غرب بررسی می کند، کرملین گزینه های سیاسی و اقتصادی گسترده ای برای این امر در دست دارد.

روسیه غیر از ممنوعیت واردات میوه و محصولات غذایی از آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال بررسی ممنوعیت واردات خودروهای خارجی نیز هست.

ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه همچنین می تواند با تمدید قطع گاز اوکراین و تلاش برای تنش زایی در کشورهایی که جمعیت روس زبان دارند مانند استونی و لتونی به این وضعیت پاسخ دهد.

اما شاید بلندترین گامی که پوتین می تواند علیه منافع غرب بردارد تغییر روند مذاکرات گروه 1+5 با ایران باشد.

از مهم ترین اهرمهای غرب در برابر تهران از تحریم ها یاد می شود اما روسیه هرگز به طور کامل با غرب در زمینه تحریم های ایران همراه نبوده است و هشدار داده که می تواند در این زمینه مسیر متفاوتی را طی کند.

ˈسرگئی ریابکوفˈ معاون وزیر امور خارجه روسیه در ماه مارس (اسفند/فروردین) در این مورد بعد از نشست ایران و 1+5 در ژنو گفت: نمی خواهیم از این مذاکرات به عنوان اهرم قدرت استفاده کنیم...اما اگر ما را وادار سازند در اینجا نیز اقدامات تلافی جویانه را به کار می بندیم.

ایرانی ها نیز به خوبی از وضعیت بحران اوکراین مطلع اند و می دانند این امر می تواند موقعیت ایران را تقویت کند. حسین موسویان، از اعضای پیشین گروه مذاکره کننده ایرانی می گوید:ˈ منطق این است که روسیه از کارت هسته ای ایران علیه غرب استفاده کند، روابط بهتر ایران و روسیه می تواند به نتایج اقتصادی مهمی منجر شود.ˈ

مسکو یادداشت تفاهمی به ارزش 20 میلیارد دلار برای مبادله نفت در برابر کالا با ایران امضا کرده است.

با آنکه جزئیات این یادداشت تفاهم هنوز مبهم است، گزارش های پیشین نشان می دهد که ایران بر اساس این یادداشت باید روزانه 500 هزار بشکه نفت در اختیار روسیه قرار دهد و در عوض تجهیزات کشف و حفاری، تولیدات فولادی مانند لوله، ماشین آلات، محصولات صنایع پارچه و چرم، چوب، گندم، حبوبات، دانه های روغنی، گوشت و غیره از روسیه وارد کند.

ˈکلیف کوپچانˈ کارشناس مسائل روسیه در موسسه اوراسیا معتقد است این یادداشت تفاهم به ایران اجازه می دهد مواضع سخت گیرانه تری در مذاکرات بگیرد.

آمریکا از مدت ها قبل نسبت به این یادداشت تفاهم هشدار داده بود، ˈدیوید کوهنˈ معاون وزارت دارایی آمریکا ، روسیه را به اعمال تحریم های بیشتر در صورت نهایی شدن این یادداشت تهدید کرده بود.

البته این تنها راهی نیست که روسیه به وسیله آن منافع غرب در ایران را می تواند تضعیف کند. روسیه و ایران در حال رایزنی هایی برای ساخت رآکتورهای بیشتر توسط شرکت روس اتم هستند. در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات بار دیگر موقعیت ایران در برابر غرب با افزایش غنی سازی تقویت می شود.

روسیه همچنین می تواند به قرارداد تهران و مسکو در سال 2007 برای خرید موشک های اس 300 برگردد.

با آنکه روسیه تحویل موشک های اس 300 را در سال 2010 به ایران متوقف کرد، پوتین می تواند با اجازه به فروش این موشک ها به ایران اقدامات غرب را تلافی کند.

پوتین ثابت کرده که کاملا پیش بینی ناپذیر است و اگر فشار غرب به روسیه افزایش یابد، احتمالا خواهد دید که پوتین هم کارت های خود را برای تلافی دارد.

اروپام**9157 **1561** 1337
کد N455640

وبگردی