آفتاب
هروی در مخالفت با استیضاح وزیر:

زمانی که همه وزارتخانه ها شعار می دادند وزارت علوم گام عملی برداشت

زمانی که همه وزارتخانه ها شعار می دادند وزارت علوم گام عملی برداشت

نماینده مردم قائنات گفت: وزارت علوم در چند ماه گذشته به طور شفاف هنگامی که همه وزارتخانه ها شعار می دادند گام عملی برداشت و مهمترین اقدام آن ارتباط آموزش عالی با محیط های صنعتی بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی استیضاح وزیر علوم در صحن علنی، جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس به عنوان اولین مخالف استیضاح فرجی دانا با بیان اینکه از 9 ماه پیش نمایندگان را به پرهیز از سراسیمگی در انتخاب وزیر علوم فرا خواندم تا کام دانشجویان به تلخ کامان دریادلان بی تجربه گرفتار نشود، گفت: در تمام ایام حضورم در مجلس از نزدیک با موضوعات آموزش عالی در تماس بودم و از نزدیک با وزیر و معاونان این وزارتخانه جلساتی مکرر هم اندیشی داشتم.

وی افزود: برخلاف ادعای بسیاری از عزیزان و رسانه ها که می گویند وزارت علوم تعامل ضعیفی با مجلس داشته باید بگویم مطلوب ترین روابط را در این مدت تجربه کرده ایم.

هروی با بیان اینکه اگر می خواهیم عدالت را ببینیم باید در عملکرد دولت آن را بررسی کنیم، گفت: در بحث سرانه دانشجویی کارهای خوبی انجام شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به توزیع ناعادلانه بودجه دانشگاهها درسالهای گذشته گفت: بر اساس یک رشد مثبت و منفی گاه بیش از صددرصد این توزیع سرانه صورت گرفته است، برخی دانشگاهها سرانه بسیار بالا و بدون شاخصه دریافت کردند. اینها دلایلی است که برای کارشناسان قابل اعتناست.

هروی افزود: وزارت علوم در همین مدت کوتاه با رشد مثبت و منفی افسار گسیخته سرانه دانشگاهها به طور قانونمند برخورد کرده است.

وی گفت: در کمیسیون تلفیق تلاش کردیم تا برای اولین بار وضعیت اعتبار دانشگاهها را ساماندهی کنیم، این کار برای اولین بار در وزارت علوم عملیاتی شد.

وی افزود: در این چند ماه وزارت علوم اعتبارات را به طور جدی پیگیری کرد و ان‌شاء‌الله در سال 94 این قضیه به طور کامل عملیاتی می شود.

هروی با اشاره به توسعه کمی آموزش عالی در کشور، افزود: متاسفانه به صورت اصولی توسعه کمی آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران انجام نشده، ما از وزارت علوم دعوت کردیم که جلساتی با محوریت ساماندهی آموزش عالی کشور داشته باشیم که این مسئله با استقبال وزیر علوم مواجه شد، اینها کارهای عملی است.

وی افزود: جدیت وزارت علوم در تداوم این جلسات قابل تقدیر است و معاونان وزیر علوم حتی یک بار هم در این جلسات غیبت نکرده اند.

هروی با بیان اینکه ماموریت آموزش عالی توسعه حوزه های علمی به جای حوزه های نفتی است، خاطرنشان کرد: قرار ما صدور انقلاب به جهان بود و امروز خط مقدم انقلاب ما آموزش عالی است. باید آستین‌ها را بالا زد، قابل تقدیر است که این وزارتخانه آستین ها را بالا زده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: برنامه ریزی در راستای کاهش فرار مغزها، افزایش استانداردهای آموزشی و افزایش کیفیت آموزش از کارهایی است که در این وزارتخانه به خوبی پیگیری شده است.

وی گفت: وزارت علوم در چند ماه گذشته به طور شفاف هنگامی که بسیاری از وزارتخانه ها به شعار می پرداختند گام عملی برداشت و آن ورود آموزش عالی به محیط های صنعتی و ارتباط آن با هم بود، در 9 ماه گذشته تفاهم نامه همکاری میان وزارت علوم با وزارتخانه های دفاع و پشتیبانی، صنعت و معدن، نفت، بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پدافند غیرعامل منعقد شد که اینها در جهت توافقنامه های عملی با سایر وزارتخانه ها و دستگاهها بود، چرا استیضاح کنندگان این اقدامات را نمی بینند.

این نماینده گفت: در تمام مدت سالهای گذشته آنچه به عنوان بورسیه انجام می شد عملا از نگاه وزیر بیرون بود و خود وزرا خبر نداشتند، حال جای سئوال است که چگونه وزیران از اینکه چند هزار نفر بورسیه می شوند، خبر ندارند.

هروی گفت: هر کس نورچشمی بود از بورسیه استفاده کرد و نکته بدتر اینکه کسانی که بورسیه می گرفتند، بلافاصله استخدام می شدند، این یک آغاز و رانت ناعادلانه بود.

نماینده مردم قائنات ادامه داد: از میان دو وزیر وقت دولت های گذشته فقط دو امضا  و حاشیه نوشته وزیر در پای بورسیه ها وجود دارد، افرادی وجود دارند که مدرک کارشناسی آنها با معدل زیر 12 بوده اما بورسیه شده اند . این پا روی قانون گذاشتن است. در استخدام ها بدون ضابطه در مقطع دکترا عمل می شد که باید بگوییم در این زمینه بی قانونی صورت گرفته است.

این نماینده مجلس ادامه داد: در مسئله بورسیه ها کسانی را داشتیم که مدارک معادل داشتند و دکترا گرفتند، اما در این مسئله دو تخلف آنهم آزمون ندادن و استخدام شدن بی ضابطه وجود دارد.

وی گفت: برخی تندروها که ادعا می کنند در این 9 ماه حرکت عملی انجام نشده باید بدانند که در حمایت از شبکه های آزمایشی اعتبار افزایش یافته و اعتبار حمایت از پارک های فناوری از 3.5 میلیون به 17 میلیون تغییر کرده است.

نماینده مردم قائنات گفت: آنچه در ماه‌های گذشته صورت گرفته چیزی جز رشد علمی نبوده اما اینکه به استناد چند رسانه بی خبر عمل کنیم ناصواب است،برخی گروه های افراطی از این قضیه بهره می برند اما درست این است که با حرکت آرام و طمانینه به گونه ای عمل کنیم که رهبر و ملت عزیز عملکرد مجلس را بپذیرند.

 

 

 

کد N455574

وبگردی