آفتاب

بمب‌گذاری ساختمان‌ها به دست داعش و ناکامی ارتش عراق در بازپس‌گیری تکریت

بمب‌گذاری ساختمان‌ها به دست داعش و ناکامی ارتش عراق در بازپس‌گیری تکریت

منابع اعلام کردند که گروه‌ مسلح داعش با حمله گسترده نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری شهر تکریت مرکز استان صلاح‌الدین مقابله کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منابع در مصاحبه با شبکه الجزیره اعلام کردند که اعضای داعش دست به یک ضد حمله علیه نیروهای عراقی زده و تلفاتی را در میان نیروهای عراقی برجای گذاشتند.

نیروهای عراقی نیز به دو منطقه "العوجه" و "العوینات" که در جنوب تکریت قرار دارند، عقب‌نشینی کردند. این منابع افزودند:‌ نیروهای عراقی با کمک افراد مسلح طرفدار دولت و هلی‌کوپترهای ارتش توانستند بر ساختمان بیمارستان تکریت واقع در شرق این شهر تسلط یابند.

وی افزود: عملیات برای بازپس گیری کامل تکریت ادامه خواهد داشت و نیروهای عراقی دو بار در پی پیشروی از چند محور در پس گرفتن این شهر شکست خوردند اما بعد از بمب‌گذاری ساختمان‌ها و خیابان‌های منتهی به مرکز شهر به دست داعش مجبور به عقب‌نشینی شدند.

این درگیری‌ها پس از کنترل نیروهای پیشمرگ کرد بر سد موصل و اطراف آن صورت گرفته است.

آمادگی چهار هنگ برای ورود به شهر تکریت

در همین حال "احمد عبدالله جبوری" استاندار صلاح‌الدین فاش کرد: نیروهایی که وارد شهر تکریت شدند، از ساکنان این شهر هستند.

وی در مصاحبه با الشرق الوسط گفت: چهار هنگ از ساکنان شهر تکریت تشکیل شد که اکثر آن‌ها از نیروهای پلیس محلی هستند که با ورود داعش به تکریت، از این شهر خارج شده‌اند.

جبوری گفت: بخشی از این داوطلبان را از اربیل آورده‌ایم که این افراد در پی حملات داعش به اربیل مهاجرت کرده بودند که تعداد آن‌ها به 400 داوطلب می‌رسد که علاوه بر آن‌ها داوطلبان دیگری نیز هستند.

وی افزود: به محض اینکه ما برای جذب افراد داوطلب اعلام نیاز کردیم حدود 4000 فرد داوطلبی خود را برای مبارزه علیه داعش اعلام کردند.

در استان کرکوک نیز شاهدان عینی اعلام کرده‌اند که جنگنده‌های عراقی بیش از 30 موشک به سمت پایگاه‌های داعش شلیک کرده‌اند که در این حمله چندین تروریست به هلاکت رسیدند.

درگیری‌ها در اطراف سد موصل

در همین حال نیروهای پیشمرگ کرد و همچنین ارتش عراق به عملیات خود که با حمایت جنگنده‌های آمریکایی صورت می‌گیرد برای بازپس‌گیری مناطق اطراف سد موصل واقع در شمال عراق ادامه می‌دهند.

یک افسر برجسته در نیروهای پیشمرگ در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه با بیان اینکه عملیات نظامی برای بازپس‌گیری مناطق اطراف سد موصل ادامه دارد تأکید کرد که جنگنده‌های عراقی در حمله به مواضع داعش در مناطق شمال سد موصل شرکت داشتند.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که ارتش آمریکا ظرف چند روز اخیر دست به 35 حمله هوایی علیه اعضای داعش زده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز تأکید کرده است که حملات جنگنده‌ی آمریکایی به نیروی‌های عراقی و کرد اجازه داد تا گام بزرگی را برای بازپس‌گیری سد موصل بردارند اما وی هشدار داد که خطر در کمین است و عراقی‌ها باید هرچه سریع‌تر برای تشکیل دولت توافقی عمل کنند.

طرح گسترده سازمان ملل برای کمک به آوارگان عراقی

از سوی دیگر، سازمان ملل عملیات امدادرسانی فوق‌العاده‌ای را امروز برای کمک به 500 هزار عراقی آغاز خواهد کرد که مجبور شدند در مقابل پیشروی‌های داعش خانه و کاشانه‌ی خود را رها کنند.

"آدریان ادواردز" سخنگوی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل در مصاحبه با خبرنگاران در ژنو عنوان داشت: در مقابله با اوضای نابسامان در شمال عراق، کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل هفته جاری یکی از بزرگترین طرح‌های امدادرسانی را آغاز خواهد کرد که هدف آن کمک‌رسانی به حدود نیم میلیون تن است که مجبور شده‌اند خانه‌های خود را رها کنند.

ادواردز گفت: برآوردهای سازمان ملل تاکنون نشان‌ داده است 1.2 میلیون عراقی مجبور شده‌اند به دلیل درگیری‌ها خانه و کاشانه‌ی خود را رها کنند.

وی در خصوص جزئیات این طرح امدادرسانی عنوان داشت: این عملیات با یک کریدور هوایی چهار روزه آغاز خواهد شد که در آن از جنگنده‌های بوئینگ 747 استفاده خواهد شد. از کمک‌هایی که در اختیار آوارگان عراقی قرار خواهد گرفت 300 چادر، 18500 وسیله آشپزخانه و دیگر وسایل است.

ادواردز عنوان داشت: تعدادی از کشورها از جمله عربستان، آمریکا، انگلیس و نروژ و همچنین شرکت سوئدی ایکیا در فراهم کردن این کمک‌رسانی‌ها مشارکت خواهند داشت.

انتهای پیام

کد N455516

وبگردی