آفتاب

زاکانی: ما بهره‌ای از بورسیه نبرده‌ایم اما وزرا و رییس جمهور از این موهبت قانونی بهره برده‌اند

زاکانی: ما بهره‌ای از بورسیه نبرده‌ایم اما وزرا و رییس جمهور از این موهبت قانونی بهره برده‌اند

اولین ناطق موافق طرح استیضاح وزیر علوم می گوید وزیر در مقابل رفتارهای قانونی نمایندگان لجبازی کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری دستور کار امروز مجلس است. علیرضا زاکانی از موافقان استیضاح وزیر علوم به عنوان اولین نماینده پشت تریبون قرار گرفت.

وی با ابراز تاسف از طرح استیضاح وزیر علوم در آستانه هفته دولت، گفت: متاسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نداشتیم تا با بیان ایرادات و اساساسی مهم درباره یک بخش حیاتی دولت جلو اسیب پذیری انقلاب، دانشگاه، نظام و مردم را بگیریم.

وی با بیان اینکه امروز فوریت اساسی در کشور عرصه اقتصادی و اولویت آن حوزه فرهنگی است، تاکید کرد: آموزش عالی به عنوان بخش پیشران در بخش فرهنگ حائز اهیمت است.

اهم اظهارات نماینده تهران را در ادامه بخوایند؛
• امروز روز امتحان ماست برای اینکه معلوم شود تربیت ما اسلامی، انقلابی و سیاسی درست است یا تربیت فرقه ای - جناحی داریم، معلوم شود رعایت حق مردم را می کنیم یا توجه به منافع حزب خودمان داریم.

• استیضاح کنندگان از حامیان جدی فرجی دانا در روز رای اعتماد به ایشان در سال گذشته بودند و امروز برای اصلاح جهت گیری نادرست این وزارتخانه راهی جز استیضاح نیافتنند.

• سوال اساسی این است که چرا اسیتضاح؟ آیا راه دیگری برای اصلاح نبود؟ به راستی استیضاح کنندگان چه رفتاری را با وزیر داشتند و چه پاسخی دریافت نمودند؟ علت اساسی قانون شکنی، التهاب آفرینی، فعال نمودن همه گسل های گروه‌گرایی سیاسی، باندبازی و تفرفه در دانشگاه به جای توجه به علم و انسان سازی در دانشگاه ها بود.

• نکته اول به کارگیری مسئولان وزارتخانه و دانشگاه ها بدون دریافت نظر وزارت اطلاعات از طریق حراست دانشگاه ها بود. وزارت علوم حتی به نامه وزارت اطلاعات درباره بکارگیری برخی عناصر بی صلاحیت هم توجهی ننمود. ممکن است وزیر با دریافت اخیر استعلام وزارت اطلاعات خود را تابع قانون بداند اما سوال این است چرا بعد از یک سال استعلام دریافت نمودند و بعد از طرح استیضاح به این وظیفه قانونی عمل نمودید؟

• نکته بعدی بازگشت عناصر بی صلاحیت به دانشگاه ها است. اسناد حضور این افراد در دانشگاه ها موجود است.البته در جلسه ای که در حضور رییس مجلس در 16 تیر ماه امسال تشکیل شد، وزیر با فرافکنی بیان داشتند که دانشگاه آزاد پاسخگو به وزارتخانه نیست و حسابش جداست و رویه خود را دنبال می کند ما به عنوان نمایندگان با اسامی ارائه شده از سوی وزارت اطلاعات کاری نداشتیم ما اعتراض کردیم که چرا بی توجه به نامه وزارت اطلاعات اقدام به جذب افراد بی صلاحیت در دوره های تحصیلات تکمیلی شده است؟

• مسائل دیگر ما اعتراض به این بود که در انتخاب روسا و هیئت های جذب اساتید همین رفتار سلیقه ای و بی قانونی علی رغم اعتراض مکرر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی رییس جمهور تکرار شد. این انتخاب باید با معرفی وزیر و انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی باید باشد اما وزیر به بهانه نظرخواهی اساتید و دانشگاهیان اقدام به اعزام هیات های سه نفره به دانشگاه گرفت که در بسیاری از دانشگاه ها این هیات منشا التهاب و درگیری شدند.اقدامی که به نام اساتید فضا را برای گروه های فرصت طلب فراهم کرد.

• ما می‌گوییم نظرخواهی از اساتید مهم است اما شیوه وزیر غلط است و منجر به التهاب در دانشگاه و سرمایه سوزی می‌شود. ثانیا چه کسی بر شیوه وزیر نظارت می کند که به نام اساتید به دام گروه های فرصت طلب نیفتیم. از سوی دیگر این رویه خلاف مصوبات قانونی است چرا آقای وزیر بر رویه های غیرقانونی و سلیقه ای خویش انقدر تاکید دارند.

*از دیگر اعتراضات ما التهاب آفرینی و فعال نمودن گسل های امنیتی، سیاسی و جناحی در دانشگاه ها است. مجوز دادن به نشریات الحادی منحرف و فتنه گر و تجزیه طلب و فعال نمودن تشکل هایی که تجربه انحرافات و آشوب آفرینی آنها در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 مشاهده شده است از این نوع التهاب آفرینی ها است.

*نبود اراده اصلاح و رویه غلط حاکم بر وزارتخانه در این بخش به بهانه ضرورت آزادی در دانشگاه ها موجب این رفتارهای ناثواب و مغایر با قانون شده است. اینجا به صراحت می گوییم پرچم آزادی خواهی و آزاد اندیشی و اصرار بر سیاسی بودن دانشگاه ها به روایت تاریخ در دست رهبری است. ما طرفدار ازادی هستیم اما فرق آزادی را با افراطی گری می دانیم.

*بازگشت عناصر مشکل‌دار که دارای مشکلات اخلاقی هستند به دانشگاه ها مورد اعتراض استیضاح کنندگان است. استادی که باعث خودکشی سه دانشجو شده بود و از دانشگاه اخراج شده بود دوباره در این دولت به داشنگاه بازگشت که بعد از اعتراضات ما از کار اخراج شد اما هنوز دفتر او پابرجاست و از بیت المال ارتزاق می کند. اسناد حضور افرادی از این نوع در دست من است که به واسطه مسائل اخلاقی یا دیگر مسائل اخراج شدند و امروز دوباره به دانشگاه بازگشتند.

* ما اعتراض داریم که وزارت علوم دغدغه اصلاح در دانشگاه را ندارد.اعتراض دیگر ما در بکارگیری عناصر فتنه گر بود. وزیر در جلسات مکرر اعلام می داشتند که هیچ فتنه گری در دانشگاه بکار نگرفته اند و از ما می خواستند نام افراد را ببریم. صحبت نمایندگان ین بود که همین سیاست ها را در که می گویید اعلام کنید..

* انسداد در تولید علم و کند شدن روند رو به رشد آموزش و علم در کشور بود که در آینده ایران و تمدن اسالامی تاثیرگذار است و امروز هم پایه های اقتصاد مقاومتی را لرزنداه است.

* اعتراض ما با کارهای غیرقانونی و غیراخلاقی و سبک و سیاسی کاری هایی مثل بورس بود.خداروشکر ما هیچ بهره ای از رویه قانونی بورس نداشتیم ولی بخشی از وزرا و ریاست جمهوری از این موهبت الهی و این مرجع قانونی بهره بردند لذا بورس شدن شیوه قانونی است اما اشکال ما این بود که شورای عالی بورس عده ای را با تمهیدات قانونی بورس کرده ست و وزارت علوم نمی تواند بورس نزدیک به 2500 نفر را ندارد

*احتمال خلاف هست و باید کمیته ای تشکیل و با تخلفات برخورد کنند ومجلس هم حمایت می کند اما معاونان و مسئولان وزارت علوم با بی تدبیری آبروی نخبگان کشور را بردند.

*آنچه درد آور است مواجه منطقی و قانونی با وزیر علوم از سوی نمایندگان است اما لجالجت وزیر مشکلات را تشدید کرده است. رفتارهای مجلس کاملا قانونی و خیرخواهانه بود ما چگونه رفتار کردیم از یک هفته بعد از رای اعتماد و شروع انتصابات آقای حداد و ابوترابی با ایشان جلسه کردند و اصلاح مسیر را درخواست کردند. نکات فوق الذکر را در کمسیون آموزش بارها به ایشان تذکر دادند. با نامه وزارت اطلاعات درباره جذب افراد بی صلاحیت در دانشگاه ها جلسه ای در دفتر ریاست مجلس رگزار و اصلاح رویه طی دو هفته درخواست شد اما بار هم اصلاحات صورت نگرفت. از وزیر سوال و کارت زرد داده شد اما راه ناثواب اصلاح نشد. جلسات زیادی با وزیر معاون رییس جمهور و ....در حضور هئیت رییسه مجلس و روسای فراکسیون تشکل شد اما راه نادرست در کمال تحیر ادامه یافت یک ماه فرصت داده شد اما کار امیدوار کننده صورت نگرفت و ما مجبور به استیضاح شدیم.

*دولتی ها با عمل نکردن به وعده ها لجبازی کردند تهمت سیاسی بودن به نمایندگان و مجلس زدند تهدید به استمرار مسیر طی شده تا کنون برای آینده نموندد با افشاگری غیراخلاقه درباره بورسیه خواستند نمایندگان را تحت فشار قرا ردهند دنبال تطمیع نمایندگان بودند.معامله گری چه معنایی چز این دارد.
/27220

 

کد N455283

وبگردی