آفتاب

انتقاد فتح‌الله گولن از "دروغ و توهین به مقدسات" در رسانه‌های دولتی ترکیه

انتقاد فتح‌الله گولن از "دروغ و توهین به مقدسات" در رسانه‌های دولتی ترکیه

روحانی ترکیه‌ای در تبعید از رسانه‌های دولتی کشورش به خاطر "حذف حقایق و انتشار دروغ و تلاش برای توجیه اظهارنظرهای توهین آمیز مقامات ارشد دولت ترکیه به مقدسات" انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، فتح الله گولن، روحانی ترکیه‌ای در تبعید که مخالف دولت آنکارا نیز هست در سخنرانی خود در وب سایت herkul .org منتشر شده آورده است: تمامی شخصیت‌های جهان اسلام باید به آموزه‌های دینی اسلام احترام بگذارند و به آن توهین نکنند.

وی با اشاره به داستان‌های جعلی منتشر شده در رسانه‌های حامی دولت ترکیه گفت: افرادی که چنین دروغ‌هایی را در رسانه‌ها منتشر می‌کنند داستان‌هایی را که نادرست است در اختیار مردم قرار می‌دهند و باعث سردرگمی بیشتر آن‌ها می‌شوند.

گولن که شبکه مذهبی گسترده‌ای را در سراسرجهان دارد از زندگی مسالمت آمیز و صلح آمیز با استفاده از گفت‌وگو و آموزه‌های متفاوت دفاع می‌کند و به صورت گسترده هدف حملات دولت آنکارا قرار گرفته است.

وی که پیشتر حامی دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری منتخب ترکیه بود به یکی از مخالفان سرسخت وی بدل شده است به طوری که اردوغان و برخی از مقام‌های دولتش ادعای توطئه چینی از جانب گولن را علیه دولت اردوغان مطرح کرده‌اند.

فتح الله گولن روز دوشنبه به شدت آنچه را که انتظارنظرهای توهین آمیز برخی از مقامهای ارشد ترکیه درباره آموزه‌های دینی و مذهبی می‌داند مورد انتقاد قرار داد و گفت: حتی شرق شناسان نیز هیچ گاه چنین سخنانی را درباره اسلام مطرح نکردند و افرادی که چنین اظهارنظرهایی را مطرح می‌کنند به دنبال توجیه این مطالب هستند.

براساس مکالمه ضبط شده و افشا شده در ماه مارس سال جاری میلادی اجمن باقیس، وزیر امور اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ترکیه که بعدا به خاطر رسوایی، اختلاس و فساد مالی مجبور به استعفا شد در مکالمه تلفنی با یک روزنامه نگار ترکیه‌ای آن را به سخره گرفته بود.

این روزنامه نگار بعدا به این مکالمه تلفنی اذعان کرده و به خاطر صحبتهایش عذرخواهی کرد اما باقیس این مکالمه را رد کرده و اعلام کرد که این مکالمه تلفنی جعلی بوده است.

روحانی ترکیه‌ای در تبعید که هم اکنون در آمریکا به سر می‌برد همچنین افکان آلا، وزیر کشور ترکیه را که مدعی شده بود حضرت محمد پس از فتح مکه نشانه‌هایی از غرور داشته به شدت مورد انتقاد قرار داد.

این روحانی همچنین گفت: توجیه رسانه‌های حامی دولت آنکارا از این اظهارنظرهای فاقد احترام تنها نشان دهنده انتشار دروغ است.

انتهای پیام

کد N455188

وبگردی